همشهری آنلاین: امیرحسین علم الهدی معتقد است: به دلیل مجموعه سیاست‌هایی است که دارد اتفاق می‌افتد حوزه‌ شبکه خانگی همچون اکران رو به افول است.

سی دی فیلم

به گزارش ایسنا، این کارشناس سینمایی گفت: به هر حال سینمای ایران حال خوبی ندارد و طبعا حال شبکه نمایش خانگی هم بد است.

این روند نشان‌دهنده سیاست‌گذاری نامناسبی است که اتفاق افتاده و در شبکه قاچاق نیز این اتفاق نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی، فیلم‌ها را در چند استان محدود عرضه می‌کند در حالیکه در سراسر کشور متقاضی وجود دارد.

علم‌الهدی با تایید عرضه‌ نسخه‌ قاچاق فیلم «یه حبه قند» تصریح کرد: در حالی که این سی‌دی‌ها نسبت به نسخه‌ اصلی از کیفیت پایین و رایت استانداردی برخوردار نیستند ولی مخاطب به دلیل هزینه‌ کم و در دسترس نبودن نسخه اورجینال آن را تهیه می‌کنند و این روند بازار پرسودی برای قاچاقچیان فراهم آورده است.

در واقع یک روند کاملا سازمان‌دهی شده که فقط مربوط به یک فیلم خاص نیست.

مشاور پخش فیلم سینمایی «یه حبه قند» با اظهار تاسف از عرضه نسخه قاچاق این فیلم گفت: متاسفانه چهارشنبه که سی دی اورجینال«یک حبه قند» آمد قاچاقچیان بیکار ننشستند و نسخه قاچاق فیلم را عرضه کردند، این در حالی است که نسخه اورجینال هم مورد استقبال قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این شرایط آسیب جدی که وارد می‌شود به سینمای ایران است چون فیلم‌های خارجی فاقد رایت در ایران هستند، بنابراین بازنده اصلی فیلم ایرانی و سرمایه گذاران داخلی هستند.

این کارشناس سینمایی خاطرنشان کرد: همانطور که در حوزه تولید و اکران سرمایه گذاری به صفر رسیده در شبکه نمایش خانگی هم کم کم همینطور خواهد شد چون مجموعه سیاست‌گذاری در حوزه نرم‌افزار باید به گونه‌ای باشد که اولا جرایم سنگینی لحاظ شود.

همچنین فرهنگ مردم را باید بالا برد تا این نوع فیلم‌ها را تهیه نکنند و بدانند به نوعی خرید این فیلم‌ها، خرید اموال سرقتی است.

علم‌الهدی در بخش پایانی سخنانش گفت: ستاد صیانت فقط جمع کردن بخش محدودی از سی‌دی‌ها را انجام می‌دهد.

به هرحال مجموعه قوانین باید سختگیرانه باشد. در این شرایط نمی‌دانم تکلیف ارایه‌ لایحه کپی‌رایت‌ توسط دولت به مجلس چه شد؟!

معضل قاچاق فیلم‌های روز در دنیا هم وجود دارد ولی کشورهای دیگر توانسته‌اند آن را کنترل کنند اما مجموعه سیاست گذاری و شرایط در ایران این روند را با بحران جدی‌ مواجه کرده است.

 

کد خبر 191275

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز