مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه پیتزبورگ دست به ساخت الکترود فوق نازک از فیبر کربن زده‌اند که می‌توان فعالیت نورون‌ها را در حیوانات زنده ثبت کند.

ایسنا نوشت: اتصال مغز انسان به رایانه یکی از چالش‌های علم مواد و همچنین زیست‌شناسی است؛ چالش اصلی این است که چه رابطی، از ظرافت کافی برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به بافت‌های عصبی و همچنین ثبات لازم برای دهه‌های متمادی برخوردار است.

دستاورد جدید دانشمندان، رابط عصبی کوچک از یک فیبر کربن است که با مواد شیمیایی برای افزایش مقاومت آن در برابر پروتئین‌های درون مغز پوشش یافته است.

قطر این الکترود ریزرشته جدید که برای ثبت علائم از یک نورون طراحی شده، تنها هفت میکرومتر است که نازکترین الکترود تولید شده تاکنون محسوب می‌شود و 100 بار نازکتر از الکترودهای رایج در پژوهش‌های مغز حیوانات است.

محققان به استفاده طولانی‌مدت از الکترودها برای ارتقای رابط‌های مغز به دستگاه نیاز دارند. این سیتسم‌ها در مطالعات مقدماتی به افراد فلج در کنترل اندام رباتیک یا یک ماوس رایانه کمک کرده‌اند. با استفاده از این الکترودها برای ثبت فعالیت سلول‌های مغزی، دانشمندان این علائم را به عنوان نشانگر حرکت سبیل یک موش یا تلاش یک فلج چهار اندام برای حرکت دستانش کد گذاری کرده‌اند.

الکترودهای رایج پس از چند سال به دلیل تغییر ساختار بافت‌های بریده شده در اطراف آن‌ها از کار می‌افتند. برای ارتقای عملکرد این الکترودها، محققان سر آن‌ها را با پلیمر پوشش داده‌اند که به آن در ثبت یک نشانه الکتریکی کمک می‌کند.

نتایج این پژوهش در مجله Nature Materials منتشر شده است.

کد خبر 191150
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز