گروه محیط‌زیست: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به‌منظور جلوگیری از آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان سمنان، اقدامات پیشگیرانه انجام شده است.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر اطفای حریق در جنگل ابر(که در نزدیکی شاهرود واقع شده) به‌دلیل کمبود نیروی متخصص و تجهیزات، با مشکلات جدی همراه بوده است.

سیدحسن میرعماد تصریح کرد: ازجمله اقدامات پیشگیرانه آموزش چهره به چهره روستاییان حاشیه جنگل، آموزش دهیاران استان، تجهیز دهیاری‌های حاشیه جنگل به لوازم اولیه اطفای حریق و نصب تابلوهای هشدار در مناطق پرتردد جنگلی است.

وی احداث دو پایگاه اطفای حریق در استان و تجهیز نسبی آن و دردست احداث‌بودن یک واحد پایگاه اطفای حریق دیگر در روستا و شهرستان را ازجمله اقدامات آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی ذکرکرد و افزود: متأسفانه یکی از عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع استان سمنان آتش‌سوزی است که بیش از 99درصد علت آن عوامل انسانی است. او از گردشگران خواست که در زمان بازدید از طبیعت به مسائل حفاظت جنگل و مراتع توجه کرده و درصورت بروز مشکل با شماره تلفن 09696امداد جنگل و مراتع تماس بگیرند.

میرعماد با اعلام اینکه در راستای محافظت از منابع طبیعی باید دهیاران، آموزش‌های تخصصی ببینند، افزود: دهیاران ظرفیت خوبی برای روستاها هستند، بنابراین باید این ظرفیت‌ها با اجرای آموزش‌های مدون توسط منابع طبیعی تقویت شوند که ماحصل آن تقویت دهیاران، ارتقای اطلاعات و آگاهی کشاورزان ، مروجین و بهره‌برداران نسبت به مراتع و منابع طبیعی خواهد بود.

میرعماد وسعت منابع طبیعی استان را 9میلیون و200هزار هکتار ذکر و اشاره کرد: از این وسعت 352هزار هکتار را جنگل‌های استان تشکیل می‌دهد و 60هزار هکتار آن در منطقه رویش خزری و مابقی در منطقه رویش ایرانی تورانی قراردارد.

میرعماد در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: 2/5میلیارد ریال اعتبار ویژه صیانت از جنگل‌های ایرانی‌تورانی به استان سمنان اختصاص یافت.

این طرح در قالب طرح صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس، جنوب و مناطق مرکزی ایران، در استان سمنان در حال اجراست. میرعماد افزود: قرار است طرح‌های احیا و توسعه جنگل همانند غنی‌سازی‌ با بذر و نهال، مراقبت و نگهداری از مناطق احیا شده، کاهش عوامل تخریب شامل گشت و مراقبت از جنگل، احداث کمربند حفاظتی، پیشگیری و اطفای حریق و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان اجرا شود. وی افزود: این طرح‌ها در منطقه شور تنگه شهرستان‌های مهدیشهر و دامغان در سطح 34هزار هکتار اجرا خواهد شد.

 

کد خبر 191108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز