تشدید رکود در اقتصاد جهانی طی ماه‌های اخیر و تأثیرات منفی این رکود بر بازارهای نفت و محصولات پتروشیمی موجب کاهش ارزش سهام بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی جهان شده است.

به گزارش بورس نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، شرکت صنایع مادر عربستان موسوم به سابیک که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی در جهان به‌شمار می‌رود در روزهای اخیر با کاهش ارزش سهام خود در بورس عربستان مواجه بوده است، به‌طوری که ارزش هر سهم این شرکت در بورس ریاض با0.6درصد کاهش به 90.25ریال سعودی رسید. این میزان کاهش روزانه در سه هفته اخیر برای سهام سابیک بی‌سابقه بوده و موجبات نگرانی مقامات این شرکت عظیم را فراهم ساخته است.

میزان فروش شرکت سابیک در سه‌ماه سوم سال‌جاری میلادی 1.2میلیارد ریال سعودی (320میلیون دلار) نسبت به پیش‌بینی‌های کارشناسان کمتر بوده است و این امر کاهش 23درصدی سود غول صنعت پتروشیمی جهان را به همراه داشته است. کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای شرق آسیا، تداوم بحران مالی اروپا و وضعیت پرنوسان اقتصاد آمریکا در ماه‌های اخیر موجب کاهش تقاضای نفت و فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در جهان شده و وضع سودآوری شرکت‌های فعال در این صنایع را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

از طرف دیگر تصمیم تازه دولت آمریکا مبنی بر افزایش مالیات ثروتمندان و صاحبان صنایع و نیز کاهش شدید هزینه‌های دولتی به‌منظور جبران کسری بودجه نیز بر وخامت اوضاع در بازارهای نفت و پتروشیمی افزوده است. اگر دولتمردان و قانونگذاران آمریکا نتوانند راه دیگری برای جبران کسری بودجه این کشور پیدا کنند و نهایتاً به طرح انقباضی دولت رأی دهند، باید منتظر رکودی شدید در اقتصاد جهانی بود؛ رکودی که بیشترین آسیب را متوجه شرکت‌های فعال در حوزه نفت و انرژی و محصولات پتروشیمی خواهد کرد.

ترکی فدک تحلیلگر مالی و رئیس مرکز تحقیقات مؤسسه سرمایه‌گذاری البلاد در این‌باره می‌گوید: شرکت‌های پتروشیمی و سهام آنها بیشترین حساسیت را به اتفاقات کلان اقتصادی دارند؛ هر خبر خوبی آنها را به‌شدت رشد خواهد داد و هر خبر بدی سقوط آنها را در پی خواهد داشت.

کد خبر 191075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز