شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفتمین سالروز درگذشت مرتضی ممیز؛ پدر طراحی گرافیک نوین ایران با رونمایی از سایت این هنرمند،کتاب «روی جلد کتاب و نشریات» او و گشایش دو نمایشگاه از آثار طراحان سوئیس و برزیل برگزار شد.

گرافیک

به گزارش فارس، مراسم هفتمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مرتضی ممیز با حضور طراحان گرافیک ایران، یک طراح برزیلی،‌سفرای برزیل و سوئیس و جمعی از علاقمندانش در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این مراسم با رونمایی از کتاب «روی جلد کتاب و نشریات» مرتضی ممیز و سایت جامع این هنرمند فقید همراه بود و دو نمایشگاه شامل آثار «کیکو فارکاس» طراح برزیلی و دو هنرمند جوان سوئیسی نیز گشایش یافت.

انوشیروان ممیز؛ فرزند استاد ممیز نخستین سخنران این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره برگزاری این مراسم توضیح داد: با توجه به برگزاری کنگره بین‌‌المللی طراحان گرافیک در شهریورماه و نیز زمان تعطیلی دانشگاه‌ها، فکر کردیم که این مراسم را در آبان ماه برگزار کنیم.

ممیز، دعوت از کیکوفارکاس طراح برزیلی را نیز فرصت مناسبی برای آشنایی طراحان جوان کشورمان با آثار طراحان آمریکای جنوبی عنوان کرد.

انوشیروان ممیز از برپایی کارگاه آموزشی کیکوفارکاس در مدرسه ویژه خبر داد و گفت: این کارگاه روز دوشنبه 22 آبان‌ماه برپا خواهد شد.

امرالله فرهادی مدیر مدرسه ویژه و از طراحان پیشکسوت ایران خواندن پیام خانواده مرتضی ممیز را بر عهده داشت که در این پیام به گروهی فکر کردن و کار کردن طراحان تأکید شده بود که یکی از نکات مورد علاقه مرتضی ممیز بوده است.

«لیوییا لوی‌آگوستی»؛ سفیر سوئیس که به گفته خودش هر ساله در مراسم سالروز درگذشت مرتضی ممیز حضور دارد، در سخنانی به توفیق کشورش در زمینه هنر گرافیک اشاره کرد و گفت: دقت، سادگی و کارآمدی مشخصه هنر کشور سوئیس است و هر ساله مسابقه‌های مختلفی با موضوع طراحی و گرافیک در سوئیس برگزار می‌شود.

او به علاقه‌مندی کشورش برای گسترش ارتباطات و تبادلات فرهنگی با ایران تأکید کرد و گفت: فرهنگ و هنر دو مولفه تأثیرگذار در رشد و ارتقاء کشورهای دنیاست.

سفیر برزیل هم از جمله حاضران در این مراسم بود که در سخنان کوتاهی از حضورش در این مراسم ابراز خرسندی کرد.

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در مراسم هفتمین سالروز درگذشت مرتضی ممیز گفت: هنرمندان عامل دوستی بین ملل جهان هستند و این هنر است که مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد و پیام صلح و دوستی را به جهان منتقل می‌کند.

سرسنگی همچنین خانه هنرمندان را بزرگترین مرکز فرهنگی هنری غیردولتی عنوان کرد که برای تقویت روابط هنرمندان با سایر کشورها تلاش می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم ساعد مشکلی که طراحی کتاب روی جلدهای مرتضی ممیز را بر عهده داشته است، در سخنانی به راه‌اندازی سایت جامع مرتضی ممیز و گردآوری مجموعه آثار او اشاره کرد و گفت: بر اساس پیشنهاد بنیاد ممیز و خانواده‌اش، انجمن طراحان گرافیک ایران مدتی است که برای گردآوری آثار و یادگاری‌های او اقدام کرده‌ است تا سایت جامعی از آثار و فعالیت‌های او راه‌اندازی شود.

وی به دشواری‌های جمع‌آوری آثار و راه‌اندازی سایت ممیز اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری آثار، اسناد،‌عکس‌ها و مصاحبه‌های استاد ممیز با توجه به کثرت و پراکندگی آن‌ها کار بسیار دشواری بود اما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این سایت هر روز کامل‌تر شود و به همین منظور از همه کسانی که اثری از ایشان در اختیار دارند می‌خواهیم تا آثارشان را برای سایت ممیز ارسال کنند.

در این مراسم سایت جامع مرتضی ممیز به آدرس: www.momayez.ir رونمایی شد.

«کیکو فارکاس» طراح برزیلی هم که به دعوت خانواده ممیز به ایران آمده است،‌ مجموعه‌ای از آثارش را با عنوان «تصویر رنگ‌ها» در گالری ممیز به نمایش گذاشت.

برپایی نمایشگاهی از پوسترهای دو طراح جوان سوئیسی به نام‌های «یوناس فوگلی» و «ایری اپلاتیک» در نگارخانه‌های پاییز و زمستان خانه هنرمندان نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که طی مراسمی گشایش یافت.

 

کد خبر 190776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز