مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهروندان آمریکایی اغلب در هنگام رای‌گیری حداکثر چند کیلومتر با مراکز اخذ رای فاصله ندارند، اما در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دو آمریکایی صدها کیلومتر از نزدیکترین مرکز رای‌گیری فاصله دارند.

فضانورد

به گازرش NBC، فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز 6 نوامبر 2012،‌ روز رای‌گیری ریاست‌جمهوری آمریکا باید آرای خود را از مدار زمین، صدها کیلومتر دورتر و بالاتر از نزدیک‌ترین صندوق اخذ رای به صندوق بیاندازند.

فضانوردانی که در ایستگاه فضایی اقامت دارند،‌نسخه‌ای دیجیتال از برگه رای را دریافت خواهند کرد که توسط مرکز کنترل در مرکز فضایی جانسون در هیوستون به‌ ایستگاه ارسال خواهند شد، برگه‌های پر شده نیز به همین شکل دوباره به زمین بازتابیده شده و سپس آرای اخذ شده به مسئولان اخذ رای انتقال داده خواهد شد.

این سیستم رای‌گیری در سال 1997 و پس از تصویب قانونی توسط قانون‌گذاران تگزاس، جایی که تقریبا تمامی فضانوردان ناسا در آن سکونت دارند، امکان‌پذیر شد. این سیستم اولین بار در همان سال توسط دیوید ولف، فضانوردی که در آن زمان در ایستگاه میر سکونت داشت،‌مورد استفاده قرار گرفت. وی در آن زمان با استفاده از این سیستم در انتخاباتی محلی شرکت کرد.

اولین آمریکایی که از فضا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد، لیروی چیائو نام داشت که در سال 2004،‌در حالی که فرماندهی ماموریتی به ایستگاه فضایی را به عهده داشت، موفق شد از فضا در رای‌گیری شرکت کند. درحال حاضر نیز دو آمریکایی،‌فرمانده سونیتا ویلیامز و مهندس پرواز کوین فورد،‌در ایستگاه فضایی اقامت دارند، که البته این دو مانند دیگر افراد از روی زمین رای خود را داده‌اند.

درواقع این دو فضانورد زمانی که برای آغاز سفرشان به همراه کپسول فضایی سایوز در روسیه به سر می‌بردند، آرای خود را تسلیم کردند،‌اما در صورتی که در فضا حضور داشتند نیز قادر بودند با استفاده از سیستم ارسال دیجیتالی رای،‌در این انتخابات شرکت داشته‌باشند.

کد خبر 190394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز