سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

یک مؤسسه تحقیقات آلمانی به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده خروج یونان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا از پول واحد اروپا (یورو)، باعث کاهش 17تریلیون یورویی تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد شد و دنیا را در رکودی بی‌سابقه فروخواهد برد. طبق این گزارش فرانسه بیشتر از همه کشورها از چنین اتفاقی ضرر خواهد کرد.

وخامت مالی اروپا

جلوگیری از غرق‌شدن یونان و نجات این کشور بحران‌زده امکان‌پذیر است و نباید اجازه داد دومینوی سقوط، سایر کشورها را نیز به مرز فروپاشی بکشاند. شاید خروج یونان از منطقه یورو اتفاق کم‌اهمیتی به‌نظر برسد و بر اقتصاد جهان تأثیر چندانی نداشته باشد اما می‌تواند آغازگر پیامدهایی باشد که دامن سایر کشورهای جنوب اروپا را نیز بگیرد و با خروج آنها از منطقه یورو، فاجعه‌ای جهانی رخ بدهد.

آنطور که در این گزارش برآورد شده خروج یونان، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا از منطقه یورو تا سال2020 در مجموع 2/17تریلیون یورو از رشد جهانی خواهد کاست.

نتیجه این تحقیقات، ناامید‌کننده است زیرا نه‌تنها خسارت طلبکاران بلکه پیامدهای سقوط یورو در 42 اقتصاد مهم، اثرگذار و نوظهور که بیش از 90درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند نیز محاسبه شده است.

انزوا و خروج یونان و مشکلات غیرقابل حل این کشور بحران‌زده منطقه یورو، موضوعی است که اتحادیه اروپا صرفا از دیدگاه اقتصادی با آن مقابله می‌کند. هرچند سنجش و پیش‌بینی اینکه خروج یونان تا چه حد روی خروج سایر کشورهای منطقه تأثیرگذار باشد کار دشواری است اما اگر کشورهای جنوب اروپا در حرکتی دومینووار از منطقه خارج شوند اقتصاد جهان به سمت سقوط حرکت خواهد کرد.

در پی خروج یونان از منطقه یورو، بی‌ارزش‌بودن واحد پول جدید، بیکاری و کاهش شدید تقاضاهای داخلی در تولید ناخالص داخلی این کشور خسارت بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد که تا سال2020 این رقم به 164میلیارد یورو خواهد رسید.

در چنین شرایطی آلمان به‌خاطر پولی که به یونان قرض داده 64میلیارد یورو ضرر خواهد کرد و از رشد اقتصادی‌اش 73میلیارد یورو کاسته خواهد شد. البته همه این مبالغ تنها 2/9درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان است و محدوده زمانی از سال2013 تا 2020 را دربرمی‌گیرد اما اگر سایر کشورهای منطقه از یورو خارج شوند، ژرمن‌ها آسیب‌های جدی‌تری خواهند دید. درصورت خروج پرتغال، تا سال2020، آلمان 225میلیارد یورو از دست می‌دهد و مجبور می‌شود از 99میلیارد یورویی که به این کشور وام داده چشم‌پوشی کند. این اتفاق به رشد اقتصاد جهانی 2/4تریلیون یورو آسیب خواهد زد که سهم آمریکا 365میلیارد یوور و سهم چین 275میلیارد یورو خواهد بود.

اگر اسپانیا هم ناچار شود منطقه یورو را ترک کند، تا سال2020 از تولید ناخالص داخلی آلمان 850میلیارد یورو کاسته خواهد شد و باید طلب 266میلیارد یورویی خود را ببخشد. از تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز 1/2میلیارد یورو کاسته می‌شود و سهم 42کشور دیگری که در این گزارش ذکر شده‌اند، 7/9میلیارد یورو خواهد بود.

اگر ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو از این حوزه خارج شود، شرایط کاملا خارج از کنترل می‌شود. در آن صورت از تولید ناخالص داخلی آلمان 1/7تریلیون یورو کاسته و ناچار می‌شود طلبی معادل 455میلیارد یورو را از دست بدهد و تا سال2015، یک‌میلیون آلمانی شغل خود را ازدست خواهند داد. رکود بین‌المللی و بحران اقتصادی جهانی نتیجه این شرایط است و فرانسه بیش از هرکشوری از آن ضرر خواهد کرد. آمریکا، چین و آلمان بازندگان دیگر این شرایط دشوارند.

بنابراین اروپائیان باید اطمینان پیدا کنند چنین بحرانی رخ نخواهد داد و آتش سقوط یونان دامن سایر کشورهای منطقه را نخواهد گرفت.

اشپیگل
ترجمه: راحله فاضلی

کد خبر 190364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز