همشهری آنلاین: دانشمندی بریتانیایی به همراه بیل‌گیتس طرحی جدید را برای مقابله با توفان‌های بزرگ و مخرب به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش گاردین، توفان‌های گرمسیری سهمگین مشابه آنچه هفته گذشته آمریکا را زیر و رو کرد را می‌توان بااستفاده از وسیله‌ای بسیار ساده، تایر فرسوده خودروها، تضعیف کرده و از میزان خسارت‌ها و قربانیان آن کاست.

استفان سلتر مهندس و استاد مهندسی انگلیسی در دانشگاه ادینبرگ به همراه میلیاردر مشهور و بنیانگذار مایکروسافت،‌بیل گیتس،‌طرحی جدید را به ثبت رسانده که می‌تواند در برابر توفان‌های سهمگین مقابله کند. ایده اصلی طرح استفاده از هزاران لاستیک خودرو است که به یکدیگر بسته شده‌ و لوله‌های لاستیکی را به وجود می‌آورند که تا عمق 100 متری در اقیانوس فرو می‌روند.

فرایند موج بر روی سطح اقیانوس منجر به پایین کشیده شدن آب گرم سطح به اعماق اقیانوس خواهد شد. درصورتی که از این لوله‌های لاستیکی غیرقابل بازگشت به طبیعت استفاده شود، نتیجه ترکیب آب سرد و گرم بوده و درجه حرارت سطح اقیانوس به کمتر از 26.5 درجه،‌ درجه حرارتی که در آن توفان‌ها شکل می‌گیرند، خواهد رسید.

سلتر معتقد است جذب انرژی از خود امواج برای سرد کردن درجه حرارت سطح اقیانوس از نظر اکولوژیکی بسیار ممکن به نظر می‌آید. این سازه‌های لاستیکی را می‌توان بر روی خط توفان،‌مسیری گرم در اقیانوس اطلس که بیشترین توفان‌های مهلک در آن شکل گرفته و از آن عبور می‌کنند قرار داد. وی معتقد است اگر بتوان سطح دریاها را سرد کرد، می‌توان توفان‌ها را آرام کرد و برای انجام چنین کاری به 150 تا 450 سازه لاستیکی نیاز خواهد بود که این سازه‌ها با استفاده از رادارها قابل شناسایی بوده و از برخورد شناورها با خود جلوگیری خواهند کرد.

کد خبر 190212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز