دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دینی رویش که از نهم آبان‌ماه جاری در مشهد آغاز شده بود، شنبه شب با معرفی نفرات و آثار هنری برتر به‌کار خود پایان داد.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دینی رویش

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌ها در پردیس سینمایی «هویزه» که با استقبال علاقه‌مندان در مشهد روبه‌رو شده بود را می‌توان ازجمله ویژگی‌های این دوره از جشنواره برشمرد.

اکثر تهیه کنندگان، کارگردانان و کارشناسان شرکت‌کننده در جشنواره هشتم،در گفت‌وگو با همشهری بر این نکته تأکید داشتند که جشنواره در مسیر درستی هدایت شده و عملکرد این رویداد فرهنگی را در عرصه فیلم کوتاه دینی مثبت و کارآمد ارزیابی کردند.

طبق معمول هر جشنواره‌ای ابتدا سهیل جهان‌بیگلری دبیر جشنواره با ارائه توضیحاتی درخصوص روند برپایی هشتمین جشنواره رویش گفت: این جشنواره در این دوره و دوره‌های گذشته فرصتی را فراهم کرده تا با بهره‌گیری از تجربه بزرگان و جوانان، نگاهی عمیق به معارف اسلامی، دینی و اخلاقی داشته باشد. در ادامه محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری به شرایط سخت هشتمین دوره رویش اشاره کرد و گفت: به‌رغم این شرایط، خوشحالم که این دوره رویش نیز به نحو مطلوب برگزار شد. رئیس حوزه هنری افزود:این جشنواره با فاصله‌گرفتن از تعریف هنر مسیحی رایج، در بیان موضوعات به گستره‌ای دست یافته که نشان می‌دهد حوزه دین و قلمرو فعالیت در این حوزه بسیار فراگیر است.

مؤمنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دریغم می‌آید در مشهد و سرزمین توس از هنرمندی که اسوه‌ای شایسته برای هنرمند دین باور در همه روزگاران است، نام نبرم. ادیبی که با سیر در بحر ولایت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) و در بستر معارف اسلامی و با الهام از آیات قران کریم به مرزهایی شگفت دست یافت. اگر کسی در دینی بودن شاهنامه تردید داشته باشد، قطعا یا شاهنامه را نفهمیده است یا با نهج البلاغه بیگانه است. اگر دیباچه این کتاب شریف هم نبود ما به راحتی با عقاید دینی و شیعی این شاعر آشنا می‌شدیم.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد وقتی هنرمند ما در فضای معارف دینی رشد می‌کند اگر درباره پیش از اسلام هم صحبت کند اثر او متأثر از جهان بینی‌اش است. ما هم در هویت ملی‌مان بسیار وامدار فردوسی هستیم. اثر او در شناخت هویت مردم ایران از چنان جایگاهی برخوردار است که محققان معتقدند بدون تعمق در شاهنامه هر شناختی از این ملت ناقص است.

مؤمنی ادامه داد: ارکان اسلام و اجزای هویت ایرانی چنان در هم آمیخته‌اند که جدایی آنها ناممکن است، لذا حکیم توس با شناخت این مهم در سرتاسر شاهنامه به تبیین و تصویر‌سازی‌ این حقیقت پرداخته است. عبرت آموزی و توجه به مبدأ و معاد از عناصر اساسی هنر اسلامی است که ملهم از قرآن کریم است. وی ادامه داد: روش فردوسی در روایت مانند آیات قرآن کریم است. تنها داستانسرایی نمی‌کند بلکه در فراز و فرود داستان هایش مخاطب را متوجه سنن الهی حاکم بر طبیعت و عبرت‌های تاریخ می‌کند.

او این را نیز گفت که از نظر فنی شاهنامه برای هنرمندان ما مخصوصا داستان نویسان و فیلمنامه‌نویسان درس‌هایی فراوان دارد. البته فردوسی گاهی به‌علت جهل و گاهی هم کینه دشمنان مورد ظلم قرار گرفته است. در پایان مراسم برای اهدای جوایز بخش اصلی جشنواره مؤمنی‌، جهان بیگلری به همراه منوچهر محمدی،‌ رضا میرکریمی، ‌همایون اسعدیان‌، مجتبی راعی‌، محمد مهدی عسگرپور، ‌کمال تبریزی و محمد کاسبی به روی سن رفتند و «بازگشت» به‌عنوان بهترین فیلم معرفی شد.

سهیلا گلستانی کارگردان این فیلم اعلام کرد که آن را تحت‌تأثیر فیلم «یه حبه قند» میرکریمی ساخته است‌. گلستانی با گرامیداشت یاد پدر همسرش گفت: این روزها سالگرد درگذشت علی سجادی حسینی کارگردان سینماست که سرصحنه براثر حادثه‌ای درگذشت و جایزه‌ام را به پسر ایشان کاوه تقدیم می‌کنم؛ کسی که می‌خواست انتقام پدرش را از سینما بگیرد اما عاشق سینما شد. او برای این فیلم هم زحمات زیادی کشید. از دیگر حاضران می‌توان به سیدهادی منبتی‌، جلیل عرفان‌منش،‌ مهرداد اسکویی‌، محمدرضا شرف الدین‌، مجید رجبی معمار و محمدرضا عباسیان اشاره کرد.

کد خبر 190182

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز