گروه شهری- محمد باریکانی: خبرنگارهایی که صبح دیروز در نشست خبری شریفی، مدیر مجموعه تاریخی - فرهنگی کاخ‌موزه گلستان که اکنون مراحل ثبت جهانی را پشت سر می‌گذاردحضور داشتند پس از سخنان وی معنای اصطلاح «حرف مفت زدن» که بیش از یک قرن پیش وارد ادبیات محاوره‌ای مردم شهر تهران شده را دریافتند.

جشن تولد شاه قاجار

ماجرا اینگونه بود که پس از پایان سخنان مدیر کاخ موزه گلستان و اعلام خبر برگزاری همایش ملی پژوهشی کاخ موزه گلستان و رسیدن نوبت سؤال خبرنگاران از مسئولان کاخ گلستان، مسعود شریفی اصرار به نمایش فیلمی پنج‌دقیقه‌ای از دوره قاجار داشت که در آن با نمایش تصاویری متشکل از عکس و فیلم از تهران عهد قاجار، ماشین دودی و آنچه به گفته شریفی نخستین تصاویر کارگردانی‌شده توسط مظفرالدین شاه قاجار بود و در آن عده‌ای با چوب و چماق به جان مردی افتاده بودند و کتکش می‌زدند به ماجرای ورود مثل حرف مفت زدن به ادبیات محاوره‌ای مردم تهران پرداخته شد.

حرفی که مفت شد

زمانی که تلگراف در دوره ناصرالدین شاه به تهران آمد و امکان برقراری ارتباط میان کاخ گلستان و درالفنون را برقرار کرد، مردم که از این اتفاق عجیب شگفت‌زده بودند هر روز در کنار مرکز ارسال تلگراف در شهر جمع می‌شدند و صف‌های طویل تکمیل می‌شد و برای یکدیگر تلگراف می‌فرستادند و حتی شوخی و مزاح و مطالب غیرضروری را برای یکدیگر با تلگراف ارسال می‌کردند. صف‌های تلگرافخانه چنان طویل شد و متن‌های تلگراف چنان بی‌ارزش که علیقلی خان مخبرالدوله وزیر تلگراف دربار بخشنامه‌ای نوشت که آن‌را بر در تلگرافخانه نصب کردند و در آن نوشته شده بود: «از امروز حرف مفت زدن ممنوع» و به گفته راوی این فیلم کوتاه پنج دقیقه‌ای از آن پس بود که اصطلاح «حرف مفت نزن» و «حرف مفت نزدن» وارد ادبیات محاوره‌ای مردم شهر تهران شد.

مسعود شریفی پیش‌تر و قبل از نمایش این فیلم در ابتدای نشست خبری خود درباره برگزاری همایش ملی پژوهشی کاخ موزه‌گلستان گفت: این همایش منجر به چاپ دومین کتاب مرجع کاخ گلستان می‌شود. رئیس کاخ موزه گلستان همچنین با اشاره به فعالیت‌های انجام شده درخصوص برگزاری همایش ملی پژوهشی کاخ موزه گلستان که از اسفندماه سال گذشته شروع شده است گفت: مجموعه کاخ موزه گلستان این روزها فعالیت‌های خاصی به‌دلیل ارسال پرونده برای ثبت جهانی دارد و به ساماندهی بخش‌های مختلف می‌پردازد، بنابراین می‌طلبد تا به بهانه همین ثبت جهانی تعریف خوبی از کاخ گلستان که می‌رود تا به‌عنوان نخستین بنای شهر تهران ثبت جهانی شود داشته باشیم.

نقد منصفانه

شریفی برخلاف گذشته که نقد رسانه‌ها از برخی اقدامات انجام شده در کاخ گلستان را برنمی‌تابید، اکنون خواستار نوشتن نقدهای منصفانه درخصوص کاخ گلستان است. مدیر مجموعه تاریخی - فرهنگی کاخ موزه گلستان گفت: امیدواریم بتوانیم این مجموعه را به‌خوبی معرفی کنیم و در صیانت از آن نیز فعالیت‌های خوبی داشته باشیم. به گفته وی، نگاه ساختاری در حوزه گردشگری در موضوع کاخ گلستان در حال شکل‌گیری است و این مجموعه تاریخی که سکونتگاه شاهان قاجار نیز بود به‌زودی صاحب طرح جامع می‌شود تا در بخش ساخت‌و سازها و حریم کاخ و معماری آینده آن و همچنین نگهداری و مرمت اساسی ارائه‌های معماری، کاخ گلستان دارای تعریف مؤثر و جامع شود.

به گفته شریفی، در همایش ملی پژوهشی کاخ‌موزه گلستان که با حضور محققین داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود نگاه عمیق و نافذ محققان کاخ گلستان معرفی خواهد شد که این گام آغازی برای معرفی جهانی کاخ گلستان و ثبت جهانی این کاخ است.

شریفی همچنین به بخش‌های مختلف کاخ‌موزه گلستان اشاره کرد و گفت: آلبومخانه کاخ گلستان دومین آلبومخانه جهان پس از آلبومخانه موزه بریتانیاست و مرکز اسناد آن با داشتن بیش از نیم‌میلیون سند تاریخی فرصت خوبی برای مطالعه 400سال گذشته ایران‌زمین فراهم کرده است.

وی وعده انتشار 30 کتاب از داشته‌های کاخ گلستان را در آینده نزدیک داد و افزود: همایش ملی پژوهشی کاخ موزه گلستان کمک جدی‌ای به بخش تولید کتاب در کشور می‌کند. وی افزود: با برگزاری همایش ملی پژوهشی کاخ موزه گلستان با دست پر برای ثبت جهانی این کاخ به پیش می‌رویم.

مدیر مجموعه کاخ موزه گلستان که پیش از نمایش فیلم پنج دقیقه‌ای حرف مفت زدن سخن می‌گفت، افزود: در بخش عکس، اسناد و کتب خطی کاخ گلستان حتی اگر سالانه صدها اثر نیز با موضوع اشیا و اموال این مجموعه تاریخی - فرهنگی شناسایی و منتشر شوند صد سال ‌زمان هم کم است. شریفی گفت: تاریخ 400ساله کاخ گلستان یکی از مبادی مطالعه عمیق مکتب تهران است.

کد خبر 190174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز