همشهری آنلاین: ارتش آمریکا در پوشش طرح امنیتی کرکس سیاه یورش گسترده علیه نیرو‌های مقتدا صدر در دیوانیه عراق را آغاز کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس در این درگیری‌ها تعدادی از نیروهای دوطرف کشته و مجروح شدند. ایسنا در این خصوص به نقل از روزنامه الاهرام چاپ مصر از کشته شدن یک تن و جراحت 19 تن خبر داد. اما نیروهای وابسته به مقتدا صدر از قتل 30 نفر خبر دادند.

براساس این گزارش نیروهای آمریکایی و عراقی پس از آغاز این درگیری‌ها که از روز جمعه 17 فروردین آغاز شده است، قانون منع آمد و شد را در این منطقه اعمال کردند و هواپیماهای جنگی آمریکا نیز وارد این درگیری‌ها شدند که هم‌چنان ادامه دارد.

یک مقام امنیتی عراق نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مقادیری بمب و مواد منفجره را در این منطقه کشف و ضبط کرده‌اند.

گفته می‌شود نیروهای آمریکایی با اجرای این طرح امنیتی که"کرکس سیاه" نامیده شده، قصد دارند جلوی فعالیت‌های ارتش المهدی را بگیرند و این طرح دو روز پس از اعلام انتقال طرح امنیتی بغداد به دیگر مناطق بحرانی عراق از سوی دولت عراق اجرا می‌شود.

تظاهرات ضد آمریکایی در نجف

 در همین حال نماینده حزب صدر با اشاره به درخواست مقتدی صدر برای برگزاری تظاهرات گسترده‌ مردمی در روز دوشنبه20 فروردین اعلام کرد: مقتدی صدر در سالروز سقوط نظام سابق عراق و سقوط بغداد، از مردم عراق انتظار دارد که با برگزاری یک تظاهرات گسترده خروج نیروهای اشغالگر از عراق را خواستار شوند.

صالح العکیلی، نماینده‌ حزب صدر در گفت‌وگو با رادیو سوا اظهار داشت: بنا بر درخواست صدر مبنی بر برافراشتن پرچم عراق بر فراز تمامی منازل در عراق، بسیاری از مردم بر فراز خانه‌های خود در بغداد و حتی در خیابان‌ها و اماکن عمومی پرچم عراق را نصب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: شهرک صدر و دیگر مناطق عراق همگام با بغداد به نصب پرچم‌های عراق مبادرت کرده‌اند و باید بگویم تمامی احزاب سیاسی، مردمی و نیز مراجع دینی نجف از این تظاهرات گسترده‌ی مردمی حمایت می‌کنند و آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام داشته‌اند.

نماینده‌ حزب صدر در پاسخ به این سوال که چرا این تظاهرات در بغداد برگزار نمی‌شود و صدر خواستار برگزاری آن در نجف شده است؟ گفت: همان طور که می‌دانید اوضاع در بغداد ثابت نیست و به دلیل ناامنی، برگزاری چنین تظاهراتی ممکن است عواقب خطرناک‌تری داشته باشد. این بود که ما نجف را که از لحاظ امنیتی و ثبات وضعیت بسیار بهتری نسبت به بغداد دارد انتخاب کردیم.

ورود سه هزار سرباز آمریکایی به بغداد

ارتش آمریکا اعلام کرد روز یکشنبه 19 فروردین سه هزار سرباز آمریکایی وارد بغداد می‌شوند.

در این بیانیه آمده است: هدف از اعزام این نیروهای آمریکایی کمک به نیروهای عراق در حفظ امنیت بغداد و حمایت از جان شهروندان عراقی و کاهش خشونت‌ها در این شهر است.

براساس این بیانیه سه هزار نیروهای جدید آمریکا داخل و اطراف شهر بغداد مستقر خواهند شد.

کد خبر 19003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز