همشهری آنلاین: گروه حقوق بشری عفو بین الملل روز چهارشنبه اعلام کرد که بحرین باید ممنوعیت کلی اعتراضات گروه مخالف را که ناقض حق آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز است، لغو کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از دوبی، بحرین که متحد آمریکا و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی واشنگتن است، از زمان آغاز اعتراضات دمکراسی خواهانه شیعیان در سال گذشته تاکنون، دستخوش ناآرامی های سیاسی شده است.

شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین روز سه شنبه اعلام کرد که این امیرنشین برگزاری کلیه تظاهرات و گردهمایی ها را به منظور جلوگیری از بروز خشونت و تضمین امنیت عمومی ممنوع کرده است.

وی این اقدام را ضروری دانست و گفت که خشونت توام با راهپیمایی و تجمعات، ترافیک را مختل کرده، تجارت و اقتصاد بحرین را تحت تاثیر قرار داده و به اموال خصوصی آسیب رسانده است.

اما عفو بین الملل اعلام کرد که این اقدام، حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات را ابطال می کند. ˈحسیبه حاج صحراویˈ معاون مدیر عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در این خصوص اظهار داشت: حتی اگر یک گردهمایی با خشونت های گاه و بیگاهی توام شود، مقامات نمی توانند به سادگی برگزاری همه اعتراضات را ممنوع اعلام کنند.

وی افزود: ماموران انتظامی باید تلاش کنند تا از جان معترضات صلح طلب محافظت کنند، نه اینکه از اقدامات خشونت بار عده اندکی به عنوان دستاویزی برای محدود کردن یا جلوگیری از حقوق همگان بهره گیرند.

در همین حال حزب برجسته مخالف بحرینی موسوم به ˈالوفاقˈ این ممنوعیت را تلاشی برای سرکوب این گروه توصیف کرده است.

ˈسعید هادی الموسویˈ یک مقام گروه الوفاق از منامه به رویترز گفت: ما این تصمیم را نمی پذیریم و آن را برضد حق خود طبق قانون اساسی تلقی می کنیم. هیچ دلیلی برای این تصمیم وجود ندارد، زیرا تمامی تجمعات ما مسالمت آمیز است.

کد خبر 189816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز