گروه بین‌الملل: روز جمعه سه کشور عربی که در جریان انقلاب‌های عربی دو سال گذشته چندان مورد توجه رسانه‌های غربی نبوده‌اند، صحنه تظاهرات هزاران نفر از معترضان بودند.

تظاهرات

درحالی‌که در بحرین، هزاران نفر از مردم با برگزاری تظاهراتی خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند، در اردن صدها نفر خواستار تحریم انتخابات پارلمانی شدند و در یمن علیه تلاش برای حذف رهبران ملی صدها هزار نفر به خیابان‌ها ریختند.به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران نفر از مردم بحرین که اکثریت ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، روز جمعه در تظاهراتی تحت عنوان آزادی و دمکراسی ضمن فراخواندن نظام حاکم در کشور به برقراری دمکراسی و آزاد کردن زندانیان سیاسی، خواستار عزل دولت شدند.

این تظاهرات از معدود تظاهرات‌هایی است که نظام حاکم برای برگزاری آن اقدام به اعطای مجوز کرده و معترضان با تجمع گسترده و کم‌نظیر، نشان دادند که انقلاب بحرین همچنان زنده است. وزارت کشور بحرین از دو‌ماه گذشته هرگونه تظاهرات را به‌علت آنچه ساماندهی مجدد مکان‌های تجمعات و تظاهرات در کشور نامیده، منع کرده بود.

معترضان با در دست داشتن پرچم بحرین و تصاویر رهبران سیاسی زندانی، خواستار آزادی نبیل رجب از فعالان حقوق بشر کشور شدند.
بحرین که مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکاست، از فوریه سال 2011میلادی صحنه اعتراضات مردمی بوده است. معترضان خواستار لغو تبعیض‌های مذهبی علیه شیعیان، اعطای اختیارات کامل به پارلمان و اصلاح قانون انتخابات و آزادی زندانیان سیاسی هستند. اخیرا و در پی کشته شدن یک نوجوان در جریان سرکوب یکی از تظاهرات‌ها در منطقه المحرق، ضرباهنگ اعتراضات مردمی بیش ازپیش شدت گرفته است. سرکوب این اعتراض‌ها هم ادامه دارد و این در حالی است که مقامات بحرین در سفرهای خارجی خود از گفت‌وگو و ادامه اصلاحات در این کشور و تعامل با مخالفان سخن می‌گویند.

تظاهرات برای تحریم انتخابات در اردن

اما در اردن، یکی دیگر از کشورهای عربی، اسلامگرایان با برگزاری تظاهراتی در قلب پایتخت، بر تحریم انتخابات پارلمانی آتی تأکید کردند.
به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، حدود یک هزار نفر از معترضان اردنی در پاسخ به فراخوان حزب جبهه عمل اسلامی از شاخه‌های اخوان المسلمین، از مقابل یکی از مساجد اصلی شهر امان تظاهرات خود را آغاز و اعلام کردند که تظاهرات‌های خود را تا انجام نهایی اصلاحات در کشور و تعدیل قانون انتخابات ادامه خواهند داد.

دولت اردن اخیرا قانون جدید انتخابات را به تصویب رساند که خشم حزب جبهه عمل اسلامی را درپی داشته و این حزب، به‌علت آنچه نبود اراده واقعی برای اصلاحات خوانده، هواداران خود را به تجمع در خیابان‌ها و تحریم انتخابات فراخوانده است. این حزب انتخابات سال 2010میلادی را هم تحریم کرده بود. حزب اسلامگرای جبهه عمل اسلامی به دولت هشدار داده که پافشاری بر این قانون، بازی با آتش است.

شمار افراد نام نویسی کرده برای شرکت در انتخابات پارلمانی از‌ماه اوت گذشته تاکنون به بیش از 500هزار نفر از میان سه میلیون نفر واجد شرایط رسیده است. جمعیت اردن حدود هفت میلیون نفر است و نام نویسی برای شرکت در انتخابات تا شش روز دیگر پایان می‌یابد. اردن از‌ماه ژانویه گذشته به عرصه‌ای برای اعتراضات مردمی به‌منظور انجام اصلاحات واقعی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مبارزه با فساد اداری بدل شده است.

تظاهرات علیه حذف رهبران ملی در یمن

در یمن هم صدها هزار نفر از جوانان انقلابی با تجمع در میادین اصلی استان‌های کشور، علیه تلاش برای حذف فیزیکی رهبران ملی دست به تظاهرات گسترده زدند و دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشور را محکوم کردند.به نوشته خبرگزاری فرانسه، صدها هزار یمنی در تظاهرات جمعه «درود به رهبران ملی» تلاش برای ترور نافرجام یاسین سعید نعمان مشاور رئیس‌جمهور یمن را محکوم کردند.

معترضان با برپایی تظاهراتی پس از شرکت در نمازجمعه، در شهر صنعا پایتخت، تظاهرات خود را آغاز کردند و خواستار محاکمه بازماندگان نظام سابق و لغو مصونیت سیاسی علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور مخلوع و عزل نزدیکان وی از نهادهای نظامی و امنیتی و ساماندهی ساختار ارتش شدند.

اما در استان صعده در شمال یمن، هزاران نفر از معترضان ضمن محکوم کردن تلاش برای ترور رهبران ملی، ضمن اعلام مخالفت با دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشور، بر ضرورت انتقال به شرایط رفاه اقتصادی و اجتماعی در کشور تأکید کردند.در بیانیه معترضان در استان صعده، با تأکید بر اینکه کشور همچنان قربانی شماری از مراکز قدرت فاسد است که در تلاش برای نابودی هویت ملی هستند، عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن را به اتخاذ تصمیمات دمکراتیک و فوری به‌منظور پاسخگویی به خواسته‌های ملی و انجام تحقیقات در ترور نافرجام نعمان فراخواندند و تأکید کردند که تا زمان بازداشت افراد دست داشته در این ترور، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

کد خبر 183063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز