همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، مراسم پر رمز و راز حج را فرصتی عظیم برای بررسی راه‌های اصلاح امت اسلامی و تأمل و تعمق در قضایای مهم جهان اسلام دانستند و تاکید کردند:

تلاشهای قدرتهای زخم خورده برای به انحراف کشاندن انقلاب‌های منطقه، نقشه های خائنانه برای اختلاف افکنی میان مسلمانان، تبلیغات اسلام ستیزانه دولت‌های غربی، زمینه سازی برای جنگ‌های داخلی در برخی کشورهای اسلامی و ترساندن دولت‌ها و ملت‌های انقلابی از معارضه با سلطه‌خواهان، از مسائل حیاتی دنیای اسلام هستند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلوات الله و سلامه علی الرسول الاعظم الأمین و علی آله المطهّرین المنتجبین و صحبه المیامین.
موسم حج، سرشار از رحمت و برکت، فرا رسید و بار دیگر سعادتمندانی را که شرف حضور در این میعاد نورانی یافته‌اند، در معرض فیض الهی قرار داد. اینجا زمان و مکان، یکایک شما حج‌گزاران را به ارتقاء معنوی و مادی فرا میخواند.

اینجا مرد و زن مسلمان، با دل و زبان، دعوت خدای بزرگ به صلاح و رستگاری را لبیک میگویند. اینجا همه فرصت می‌یابند که برادری و یکرنگی و پرهیزگاری را تمرین کنند. اینجا اردوگاه تربیت و تعلیم است؛ نمایشگاه وحدت و عظمت و تنوع امت اسلامی است؛ آوردگاه مبارزه با شیطان و طاغوت است. اینجا را خدای حکیم و قدیر، جایگاهی قرار داده است که مؤمنان، منافع خویش را در آن مشاهده خواهند کرد. آنگاه که ما چشم خرد و عبرت را بگشائیم این وعده‌ی آسمانی، همه‌ی گستره‌ی زندگی فردی و اجتماعی ما را فرا میگیرد. ویژگی شعائر حج در آمیختگی دنیا و آخرت و آمیختگی فرد و اجتماع است. کعبه‌ی بی‌پیرایه و پرشکوه؛ طواف جسم‌ها و دلها بر گرد یک محورِ استوار و ابدی؛ سعی و تلاش مداوم و منظم میان یک مبدأ و منتهی؛ کوچ همگانی به عرصه‌های رستاخیزیِ عرفات و مشعر و حال و حضوری که دلها را در این محشر عظیم، صفا و طراوت می‌بخشد؛ هجوم همگانی برای مقابله با نماد شیطان؛ و آنگاه همگامی همه، از همه جا و همه رنگ و همه گون، در همه‌ی این مراسم پر رمزوراز و لبریز از معنی و نشانه‌های هدایت، ویژگیهای انحصاری این فریضه‌ی پُرمعنی و پرمضمون است.

چنین مراسمی است که هم دلها را با یاد خدا پیوند میزند و خلوت دل آدمی را به نور تقوی و ایمان روشن میسازد، و هم فرد را از حصار خودی بیرون آورده و در جمع متنوّع امت اسلامی حلّ میکند؛ هم لباس پرهیزگاری را که حافظِ جان او از پیکانهای زهرآلود گناه است بر او میپوشاند، هم روحیه‌ی تهاجم به شیطانها و طاغوتها را در او برمی‌انگیزد؛ در اینجاست که حج‌گزار، هم نمونه‌ئی از دامنه‌ی گسترده‌ی امت اسلامی را به چشم میبیند و به ظرفیت و توانائی آن پی‌میبرد و هم به آینده امید می‌بندد؛ و هم برای نقش‌آفرینی در آن احساس آمادگی میکند؛ و هم نیز اگر توفیق و کمک الهی را دریابد بیعتی دوباره با پیامبر عظیم‌الشأن و میثاقی مستحکم با اسلام عزیز می‌بندد و برای اصلاح خود و اصلاح امت و اعلاء کلمه اسلام، عزمی راسخ در خود می‌آفریند.
این هر دو یعنی اصلاح خود و اصلاح امت، دو فریضه‌ی تعطیل‌ناپذیر است. راه‌کارهای آن با ژرف‌نگری در وظائف دینی و بهره‌گیری از خردورزی و بصیرت، برای اهل تدبر و تأمّل، دشوار نیست.

اصلاح خویش از مبارزه با هوسهای شیطانی و کوشش برای پرهیز از گناه آغاز میشود، و اصلاح امت از شناخت دشمن و نقشه‌های او، و مجاهدت برای بی‌اثر کردن ضربه‌ها و خدعه‌ها و دشمنی‌های او، و آنگاه از پیوند دلها و دستها و زبانهای آحاد مسلمان و ملتهای اسلامی، سامان میگیرد.

در این مقطع زمان، یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام که به سرنوشت امت اسلامی پیوند خورده است، حوادث انقلابی در شمال آفریقا و در منطقه است که تاکنون به اسقاط چند رژیم فاسد و مطیع امریکا و همدست صهیونیسم انجامیده و رژیمهای دیگری از این قبیل را به لرزه درآورده است. اگر مسلمانان این فرصت عظیم را از دست بدهند و از آن در راه اصلاح امت اسلامی بهره نگیرند، خسران بزرگی کرده‌اند. اکنون همه‌ی تلاش استکبارِ متجاوز و مداخله‌گر، برای منحرف کردن این حرکتهای عظیم اسلامی به کار افتاده است.

در این قیامهای بزرگ، مرد و زن مسلمان، بر ضدّ استبداد حاکمان و سیطره‌ی آمریکا که به تحقیر و تذلیل ملتها و هم‌پیمانی با رژیم جنایتمدار صهیونیستی انجامیده بود به ‌پا خاستند. عامل نجات‌بخش خود در این مبارزه‌ی مرگ و زندگی را اسلام و تعالیم و شعارهای نجات‌بخش آن دانستند و این را به صدای رسا اعلام کردند. دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب را سرلوحه‌ی خواسته‌های خود قرار دادند. دستِ‌دوستی به‌سوی ملتهای مسلمان گشوده و خواستار اتحاد امت اسلامی شدند.
اینها پایه‌های اساسیِ قیامهای مردمی در کشورهائی است که در دو سال اخیر پرچم آزادی و اصلاح برافراشته و با جسم و جان خود در میدانهای انقلاب حضور یافتند؛ و همینها است که میتواند پایه‌های اساسی اصلاح امت بزرگ اسلامی را استوار سازد. ایستادگی بر سر این اصول اساسی، شرط لازم برای پیروزی نهائیِ قیامهای مردمی در این کشورها است.

دشمن درپی آن است که همین پایه‌های اصلی را متزلزل کند. ایادی فاسد امریکا و ناتو و صهیونیسم با استفاده از برخی غفلتها و سطحی‌نگریها می‌کوشند حرکت سیل‌آسای جوانان مسلمان را منحرف ساخته و آنان را به نام اسلام به جان یکدیگر بیندازند و جهاد ضداستعماری و ضدصهیونیستی را به تروریسم کور در کوچه و خیابانهای جهان اسلام تبدیل کنند، تا خون مسلمانان به دست یکدیگر بر زمین بریزد و دشمنان اسلام از بن‌بست نجات یابند و اسلام و مجاهدانش بدنام و زشت‌چهره جلوه کنند.
آنان پس از نومیدی از حذف اسلام و شعارهای اسلامی، اکنون به فتنه‌انگیزی میان فرقه‌های اسلامی روآورده و با توطئه‌ی شیعه‌هراسی و سنی‌هراسی بر سر اتحاد امت اسلامی مانع‌تراشی میکنند.

آنان با کمک عوامل خود در منطقه، در سوریه بحران میآفرینند تا ذهن ملتها را از مسائل مهم کشورهای خود و خطراتی که در کمین آنها است، منصرف ساخته و به ماجرای خونینی که خود تعمداً به‌وجود آورده‌اند معطوف کنند. جنگ داخلی در سوریه و کشتار جوانان مسلمان به دست یکدیگر، جنایتی است که به‌وسیله‌ی آمریکا و صهیونیسم و دولتهای مطیع آنان، آغاز شده و در آتش آن دمیده میشود. چه کسی میتواند باور کند که دولتهای حامی دیکتاتوریهای سیاه در مصر و تونس و لیبی، اکنون حامی دموکراسی‌خواهی ملت سوریه شده‌اند؟ ماجرای سوریه، ماجرای انتقام‌گیری از حکومتی است که سه دهه به تنهائی در برابر صهیونیستهای غاصب ایستاده و از گروههای مقاومت در فلسطین و لبنان دفاع کرده است.

ما طرفدار ملت سوریه و مخالف هرگونه تحریک و دخالت خارجی در آن کشوریم. هرگونه اصلاح در آن کشور باید به‌وسیله‌ی خود ملت و با روشهای کاملاً ملّی صورت گیرد. اینکه سلطه‌طلبان بین‌المللی به کمک دولتهای منطقه‌ئیِ گوش‌به‌فرمان، در کشوری به بهانه‌ئی بحران بیآفرینند و آنگاه به دستاویز وجود بحران، خود را به ارتکاب هر جنایتی در آن کشور مُجاز شمارند، خطری جدی است که اگر دولتهای منطقه بدان نپردازند باید منتظر فرارسیدن نوبت خود از این خدعه‌ی استکباری باشند.

برادران و خواهران! موسم حج، فرصت تأمل و تعمّق در قضایای مهم جهان اسلام است. سرنوشت انقلابهای منطقه و تلاشهائی که از سوی قدرتهای زخم‌خورده از این انقلابها برای انحراف آنها به ‌کار میرود، در شمار این قضایا است. نقشه‌های خائنانه برای اختلاف‌افکنی میان مسلمانان و ایجاد سوء‌ظن میان کشورهای به‌ پا خاسته با جمهوری اسلامی ایران؛ مسأله‌ی فلسطین و کوشش برای منزوی کردن مبارزان و خاموش کردن جهاد فلسطینی؛ تبلیغات اسلام‌ستیزانه‌ی دولتهای غربی و حمایت آنان از اهانت‌کنندگان به مقام قدسی پیامبر اعظم صلی‌الله‌وعلیه‌وآله؛ زمینه‌سازی برای جنگ‌های داخلی و تجزیه‌ی برخی از کشورهای مسلمان، ترساندن دولتها و ملتهای انقلابی از معارضه با سلطه‌خواهان غربی و ترویج این توهّم که آینده‌ی آنان در گرو تسلیم در برابر آن متجاوزان است، و مسائل مهم و حیاتی دیگری از این قبیل، در شمار قضایای مهمی است که در فرصت حج، و در سایه‌ی همدلی و همگرائی شما حج‌گزاران باید مورد تأمل و تعمق قرار گیرد.

بیشک هدایت و دستگیری الهی، راههای امن و سلامت را به مؤمنان تلاشگر نشان خواهد داد: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...»

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سیّدعلی خامنه‌ای
۳۰ / مهر /۱۳۹۱ مصادف با پنجم ذی ‌الحجه ۱۴۳۳

کد خبر 189025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز