همشهری آنلاین: پس از انتشار گزارش‌هایی درباره ارتباط 5 مرگ در سه سال اخیر در آمریکا با مصرف یک نوشابه انرژی‌زای با مقدار بالای کافئین، دانشمندان درباره مقدار زیاد کافئین موجود در این نوشابه‌ها هشدار می‌دهند.

monster

به گزارش هلث‌ دی نیوز در یک مورد خانواده یک دختر 14 ساله پس از نوشیدن نوشابه‌‌های انرژی‌زای "مونستر" به علت بی‌نظمی ضربان قلب درگذشته است، علیه شرکت سازنده ادعای خسارت کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا همه پنج مورد مرگ در رابطه با عنوان "موارد مرگ ناشی از عوارض جانبی" رده بندی شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند اثرات مصرف مقادیر زیاد کافئین کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری افراد بر مبنای تبلیغات این نوشابه‌ها آنها را نوشیدنی‌های سالمی می‌دانند.

اما در واقعی برخی از این نوشابه‌ها تا 240 میلی‌گرم کافئین دارند، یعنی هفت برابر مقدار کافئین موجود در یک قوطی نوشابه گازدار.
کافئین می‌تواند سرعت ضربان قلب و فشار خون را به شدت بالا ببرد، و در فردی که دارای بیماری زمینه‌ای قلبی است، چنین اثری ممکن است مرگبار باشد.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید قطعا نمی‌تواند بگوید این مرگ‌ها ناشی از این نوشابه‌ها بوده‌اند، اما سخنگوی این سازمان گفت که این موارد نگران‌کنننده هستند.

بر اساس قوانین فعلی سازندگان این نوشابه‌ها مجبور نیستند میزان کافئین موجود در آنها روی‌شان درج کنند و می‌توانند آنها را نوشیدنی یا مکمل غذایی بازاریابی کنند.

شرکت مونستر که در سال 2011 میزانی نوشابه انرژی‌زا به قیمت 1.6 میلیارد دلار را به فروش رسانده است، از فراورده‌هایش دفاع می‌کند و می‌گوید در طول 16 سال گذشته بیش از 8 میلیارد از این نوشابه‌ها را در سراسر جهان به فروش رسانده و تا به حال هیچ موردی از مرگ ناشی از آنها گزارش نشده است.

کد خبر 189017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز