سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: شرکت مخابرات ایران برای نخستین‌بار از سال87 تاکنون به رده دوم جدول بورس نزول کرد و پس از شرکت ملی صنایع مس قرار گرفت.

نمودار

به گزارش همشهری، صعود قیمت‌ها در بورس با آنچنان شتابی ادامه دارد که ظرف چند روز ارزش سهام برخی از شرکت‌های بورس چند برابر شد، به‌طور مثال روز دوشنبه قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قدری افزایش یافت که همه فعالان بازار را متعجب کرد. در چنین شرایطی ترکیب بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس به‌دلیل رشد شاخص بورس دچار تغییر شد و شرکت مخابرات ایران که از زمان ورودش به بورس در مرداد سال 87عنوان نخست بورس را به‌خود اختصاص داده بود به رده دوم جدول بورس سقوط کرد و شرکت ملی صنایع مس به‌دلیل رشد قیمت سهامش به بزرگ‌ترین شرکت بورس بدل شد.

ارزش روز سهام شرکت ملی صنایع مس دیروز به هزارو60میلیارد تومان و ارزش روز شرکت مخابرات ایران به 9هزارو900میلیارد تومان رسید. شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم که ارزش روز کل سهامش در چند‌ماه گذشته چهار هزارو 500میلیارد تومان بود از ابتدای شهریور تاکنون با چنان رشد قیمتی مواجه شد که در حال حاضر ارزش روز سهام این شرکت به 9هزارو560میلیارد تومان رسیده است. درصورتی که قیمت سهام این شرکت همچنان رشد کند ممکن است ارزش روز سهام این شرکت از شرکت مخابرات پیشی بگیرد.

در حال حاضر ارزش روز سهام سه شرکت ملی صنایع مس، مخابرات ایران و فولاد مبارکه اصفهان 30هزار میلیارد تومان از مجموع کل ارزش بورس تهران را تشکیل می‌دهد. ارزش روز کل بورس تهران تا پایان مبادلات دیروز 139هزارو500میلیارد تومان برآورد شد. این به‌معنای آن است که هرگونه نزول یا صعود قیمت سهام این سه شرکت نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در صعود یا نزول شاخص بورس دارد، چرا که بخش زیادی از ارزش روز بورس تهران در اختیار این سه شرکت است. این در حالی است که ارزش روز مجموع 10شرکت بزرگ بورس تهران 90هزار میلیارد تومان است که بخش بزرگی از مجموع ارزش روز کل بورس تهران است.

همچنین شرکت‌های ارتباطات سیار، پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری غدیر در رده‌های چهارم تا ششم بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.ارزش کل سهام شرکت همراه اول هم‌اکنون 9هزارو290و ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری غدیر به‌ترتیب هفت هزار و 390 و پنج‌هزار و 390 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سونامی رشد قیمت‌ها

اگرچه قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بورس در طول چند‌ماه گذشته به نحو قابل توجهی رشد کرده است اما نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد که سونامی رشد قیمت‌ها همه ابعاد بازار سرمایه را در بر گرفته و ارزش روز سهام شرکت‌های کوچک بورس حتی بیشتر از شرکت‌های بزرگ افزایش یافته است به‌طوری که در حال حاضر عنوان بیشترین رشد قیمت سهام در اختیار شرکت کوچک مارگارین است. میزان بازده سهام این شرکت از ابتدای سال تاکنون 224درصد بوده است.

پس از مارگارین شرکت‌های پتروشیمی فارابی و مگسال قرار گرفته‌اند که قیمت سهام‌شان در طول هفت‌‌ماه گذشته 210درصد رشد کرده است. از دیگر شرکت‌هایی که سهامدارانشان سود‌های خوبی به‌دست آورده‌اند می‌توان به شرکت‌های آلومینیوم ایران، پتروشیمی امیرکبیر، صنعتی بهشهر و پتروشیمی آبادان اشاره کرد که سهامداران آنها از ابتدای سال تاکنون از 132تا 146درصد سود کرده‌اند.

کد خبر 188828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز