مرگ یک نفر، غرق شدن چند شناور، قطع درختان و قطعی شبکه‌های برق هوایی ازجمله خسارات توفان لیمر در استان بوشهر بود.

توفان لیمر -  استان بوشهر

به گزارش مهر، درحالی‌که در پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی اشاره‌ای به بروز توفان و ایجاد گرد و خاک شدید و همچنین بارش شدید باران نشده بود استان بوشهرشنبه شب‌ شاهد تغییر ناگهانی در وضعیت هوا بود و وزش بادهای بسیار شدید موسوم به باد محلی لیمر که از استان خوزستان وارد استان می‌شود، آغاز شد. با این شرایط گردو خاک بسیار شدید نقاط مختلف استان بوشهر را فراگرفت و میدان دید را بسیار کاهش داد و شدت این توفان سبب شد تا درختان در بسیاری از نقاط استان بوشهر صدمات زیادی ببینند. به‌دنبال این توفان بارش شدید باران نیز آغاز شد که تا حدودی گردوغبار موجود در هوا را برطرف کرد.

قطعی برق، قطعی سیستم‌های مخابراتی، اختلال چندین ساعته اینترنت، خسارات شبکه‌های برق، غرق شدن چند شناور در آب‌های خلیج‌فارس، فوت یک نفر بر اثر برق‌گرفتگی، کاهش میدان دید، لغو پروازهای فرودگاه‌های بوشهر و... ازجمله عوارض و خسارات توفان در استان بوشهر بود. براساس اعلام سازمان هواشناسی استان بوشهر بارش باران در هفته جاری پیش‌بینی شده بود ولی وزش این توفان شدید و تغییرات ناگهانی در وضعیت آب و هوای استان بوشهر پیش‌بینی نشده بود. چرخش ناگهانی هوا عامل وقوع توفان و بارش ناگهانی باران در برخی مناطق استان بوشهر بوده است.

خسارات شدید توفان به تاسیسات شهری گناوه

شهردار بندرگناوه در گفت‌وگو با ‌مهر اظهار داشت: درپی توفان موسمی شنبه شب، خسارت فراوانی به فضای سبز و بخشی از تاسیسات خدمات شهری شهرداری گناوه وارد شده است. علی بیروتی افزود: در بیشتر خیابان‌ها شاهد از جا کنده شدن درختان و شکستن شاخه‌های آنها توسط این توفان هستیم و بیشتر درختان به‌ویژه آنهایی که طی ماه‌های اخیر کاشته شدند، بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند. وی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان برآورد دقیقی از خسارت وارد شده به فضای سبز ارائه داد و ما در پی برآورد میزان دقیق خسارت وارده هستیم.شهردار گناوه ادامه داد: از همان ساعت اولیه بعد از توفان، اکیپ‌های هرس واحد فضای سبز شهرداری گناوه اقدام به هرس درختان آسیب دیده در تمام نقاط شهر کردند تا ضمن پاکسازی شهر از درختان آسیب دیده کوچک‌ترین مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود. وی با اشاره به اینکه هنوز از خسارات وارده به تاسیسات خدمات شهری برآورد دقیقی در دست نیست، گفت: توفان به اکثر تابلوهای فرهنگ شهروندی و بیلبوردهای تبلیغاتی صدمه جدی وارد ساخته است و به‌علت وزش باد بسیار شدید بخشی از سطل‌های زباله ما نیز دچار شکستگی شده‌اند که مجبوریم آنها را از چرخه خدمات شهری خارج کنیم.

همه تابلوهای بزرگ گناوه تخریب شدند

علی یزدانشناس، رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان گناوه نیز ‌ گفت: میلیون‌ها تومان به تابلوهای اطلاعاتی و تقریبا همه تابلوهای بزرگ حاشیه راه‌ها خسارت وارد شده است. شهردار بندر ریگ نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: تندیس کره جهان که در وسط میدان بسیج قرار داشت به کلی از بین رفت و خسارت زیادی به فضای سبز بندرریگ وارد شده به طوری که اکثر درختان دچار شکستگی شده یا به کلی نابود شده‌اند. عبدالرسول استادزاده افزود: تعدادی از تیرهای برق، سقف برخی از پارکینگ‌ها، تابلوهای معابر شهری ، برخی از مخازن آب منازل و. . . تخریب شده‌اند.

کشته شدن یک نفر بر اثر برق‌گرفتگی در بوشهر

جوان ۲۶ ساله‌ای که در هنگام این حادثه در کنار یک پست هوائی برق در پارک شغاب بوشهر حضور داشت‌ به‌علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد و تلاش نیروهای امدادی برای نجات جان وی اثربخش نبود. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز با تأیید این خبر به خسارات ناشی از این توفان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: شکستن شاخه‌های سنگین درختان و افتان آنها روی شبکه‌ها و تابلو‌های برق باعث فرو رفتن بخش عمده‌ای از این شهر درخاموشی شد. هادی مقصودی اضافه کرد: با آغاز این توفان همه گروه‌های امدادی هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس و مدیریت بحران در حال آماده‌باش قرار گرفتند تا برای مقابله با شرایط خاص وارد عمل شوند و کارکنان برق در نقاط مختلف استان نیز بلافاصله نسبت به ترمیم و اتصال مجدد شبکه‌های برق اقدام کردند. وی خاطرنشان ساخت: هنوز برآورد دقیقی از خسارات در دست نیست.

لغو پروازهای فرودگاه بوشهر

پرواز شماره ۴۱۵ تهران - بوشهر که قرار بود ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه بعد از ظهر شنبه انجام شود به‌دلیل تأخیر و شرایط بد جوی در بوشهر، ساعت هشت صبح دیروز‌ در فرودگاه بوشهر به زمین نشست. درحالی‌که این پرواز روز شنبه با بیش از پنج ساعت تأخیر انجام شده بود و تا بوشهر نیز رسیده بود ولی به‌علت شرایط بد جوی، هواپیما نتوانست فرود بیاید و دوباره به تهران برگشت تا این پرواز پس از بهبود شرایط انجام شود.

کد خبر 188595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز