گروه شهری: فرا رسیدن پاییز یعنی اینکه شهروندان تهرانی بازهم منتظر خبرهای مربوط به آلودگی هوا در پایتخت باشند.

این در حالی است که طبق وعده مسئولان، روند نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت باید انجام می‌شد و آمار کنونی نشان می‌دهد که این اقدام مورد توجه قرار نگرفته است.براساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده روی تعدادی از مینی‌بوس‌های فعال، مجموع میزان آلودگی تولیدشده شامل مونواکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار بدون متان، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در مینی‌بوس‌های بنز که عمر بالای پنج سال دارند، 23هزار و 67میلی‌گرم در هر کیلومتر و مینی‌بوس‌های فیات با عمر بالای پنج سال، 26هزار و 662میلی‌گرم در هر کیلومتر است، ضمن اینکه مینی‌بوس‌های ایویکو با عمر زیر پنج سال نیز معادل 19هزار و 308میلی‌گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند.

این در حالی است که دولت در جدیدترین مصوبه‌خود سن فرسودگی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را هشت سال اعلام کرده است اما می‌بینیم که مینی‌بوس‌های پایتخت عمری بالای 20تا 25سال دارند.در همین ارتباط نیز یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خروج خودروهای فرسوده به‌خصوص مینی‌بوس‌ها به‌منظور کاهش آلودگی هوا از ضروریات شهر است، به شهرنوشت گفت: درحالی‌که تهران از آلاینده‌ها اشباع‌شده، تردد خودروهای فرسوده باعث می‌شود تا هر روز هم بر انباشت این آلاینده‌ها افزوده شود. این در حالی است که به گفته وی در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا خروج خودروهای فرسوده از اولویت‌های برنامه است اما مانند دیگر بندهای این برنامه با اهمال مسئولان مربوطه مواجه شده است.

رشیدی همچنین به تردد بیش از هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده و دوهزار اتوبوس فرسوده در تهران اشاره کرد. این در حالی است که هنوز اقدامی جدی برای واگذاری اتوبوس‌های جدید و خروج مینی‌بوس‌های فرسوده صورت نگرفته است. در واقع می‌توان گفت که مدیریت شهری برای توسعه حمل ونقل عمومی کارآمد در تهران به نوعی دست تنها مانده است. البته نباید این نکته راهم فراموش کرد که دیگر کلانشهرهای کشور نیز از بابت تردد خودروهای فرسوده آسیب می‌بینند.

اما پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز درباره آخرین آمار نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت عدد 100دستگاه را مطرح کرد؛ آماری که در مقایسه با مقدار اعلام‌شده از سوی مدیرکل محیط‌زیست استان تهران 20دستگاه مینی‌بوس کم دارد. سنندجی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو مشکلات جدیدی برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده به‌وجود آورده، ادامه داد: خودروسازان اعلام کرده‌اند در سال جدید 20میلیون تومان به قیمت خودروهایی که قرار بود جایگزین مینی بوس‌های فرسوده شود، افزوده شده که این موضوع مشکلاتی را در روند نوسازی مینی‌بوس‌ها ایجاد کرده است.به گفته سنندجی، از آنجا که قیمت تمام‌شده مینی‌بوس بالاست و رانندگان مینی‌بوس‌های فرسوده قادر به تأمین این هزینه نیستند، اجرای این طرح هم‌اکنون با مشکل روبه‌رو شده و به نوعی متوقف شده است.

کد خبر 188321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز