سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل توقف طرح تأسیس بورس ارز را اعلام کرد و گفت: با تشکیل مرکز مبادلات، ایجاد بورس ارز معنی ندارد.

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: موضوع بورس ارز از سال گذشته مطرح و اواخر سال گذشته با مصوبه‌ای در شورای بورس مطرح شد تا بازاری در بورس تهران تشکیل شود و صرفا کسانی که دارنده واقعی ارز هستند مانند صادرکنندگان، بانک مرکزی و سایر صادرکنندگان غیرنفتی از یک طرف عرضه‌کننده باشند و از طرف دیگر خریداران واقعی ارز در این بازار اقدام به خریداری کنند. او افزود: مطالعات متعددی انجام شد و امسال موضوع تأسیس بورس ارز جدی شد و مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شود و اقدامات لازم را پیگیری کند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه مسئولیت هدایت کمیته تشکیل بورس ارز با بانک مرکزی بود، ادامه داد: سازمان بورس، گمرک و سازمان توسعه تجارت هم از اعضای کمیته بودند. این کمیته جلساتی را برگزار کرد و مذاکرات متعددی هم انجام داد. او اعلام کرد: اعتقاد داریم مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، لذا تصمیم‌گیری نهایی برای اینکه بورس ارز با فرمول فعلی تشکیل شود یا نه، با بانک مرکزی است. بانک مرکزی تصمیم گرفت به جای بورس، مرکز مبادلات ارز را تاسیس کند، البته این تصمیم خارج از اراده سایر اعضای کمیته بود.

او در توضیح این پرسش که چرا تأسیس بورس ارز منتفی شد، پاسخ داد: ساختار بورس ارز از لحاظ اجرایی مشکلی نداشت ولی مسئولان بانک مرکزی تصمیم گرفتند فعلا طرح بورس ارز را در این مرحله متوقف کنند و به سراغ تشکیل مرکز مبادلات ارز بروند اما آنچه به ما مربوط بود انجام شد و زیر ساخت‌های لازم برای تشکیل بورس ارز آماده شد.

دبیر شورای بورس در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز مبادلات جای بورس ارز را می‌گیرد، گفت: هرچند در مرکز مبادلات ارز هم خریداران و فروشندگان واقعی ارز حضور پیدا می‌کنند اما در این مرکز، نرخ ارز را بانک مرکزی اعلام می‌کند و براساس آن مبادلات انجام می‌شود، ولی در بورس ارز باید قیمت براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شد. صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا با تاسیس مرکز مبادلات، بورس ارز دیگر تشکیل نمی‌شود، گفت: خیر. فعلا با تأسیس مرکز مبادلات، بورس ارز معنی ندارد مگر اینکه در آینده مرکز مبادلات، به بورس منتقل شود.

کد خبر 188092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز