مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: با روش ابداعی محققان کشور، استخراج ترکیبات فرار اسانسی گیاه بدون استفاده از حرارت امکان‌پذیر شد.

تولید اسانس با کیفیت بدون استفاده از حرارت

به گزارش ایسنا عضو هیات علمی پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان، هدف از این اقدام را استخراج ترکیبات فرار از گیاه بدون استفاده از منابع حرارتی به منظور دستیابی به ترکیب درصد جدید و جلوگیری از تخریب مولکول‌ها در اسانس گیاهان ذکر کرد. 

"مریم اخباری" می‌گوید: در روش ابداعی که برای اولین بار در دنیا گزارش می‌شود، اسانس گیاه با استفاده از بخار ایجاد شده در دمای محیط بدون استفاده از حرارت و بدون تماس زیاد گیاه با رطوبت از بافت گیاه، استخراج و در دمای کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد سرد می‌شود. 

در نمونه اسانس چهار گیاه که از این طریق به دست آمده است، ضمن حفظ شکل ظاهری بافت گیاه و عدم آسیب مولکول‌ها، کیفیت اسانس نسبت به روش معمول استخراج از طریق تقطیر با بخار داغ آب متفاوت بوده است.

نتایج این تحقیق می‌تواند برای دستیابی به اسانس‌هایی با کیفیت مطلوب در صنایع مرتبط به کار برده شود.

اسانس‌های گیاهی یکی از محصولات ارزشمند استخراج شده از گیاهان هستند که مورد استفاده فراوانی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی- بهداشتی و به ویژه عطرسازی دارند.

همچنین از این محصولات در تهیه انواع عرق‌های گیاهان استفاده می‌شود و روش معمول استخراج این اسانس‌ها استفاده از آب یا بخار با دمای 100 درجه سانتی‌گراد و عمدتا توسط دستگاه «کلونجر» است که سبب می‌شود ترکیبات روغنی فرار گیاه از طریق تقطیر با بخار آب خارج شوند.

این در حالی است که ترکیبات اسانسی بسیار به رطوبت و حرارت حساس بوده و استفاده همزمان از این دو عامل موجب تخریب و تغییر شکل برخی مولکول‌ها شده و به کیفیت اسانس لطمه می‌زند. 

تا کنون در دنیا روشی که بتوان این گونه تقطیر را بدون رطوبت بالا و در دمای زیر 50 درجه سانتی‌گراد انجام داد، گزارش نشده است.

کد خبر 188047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز