آرش نهاوندی: برگزاری جشنواره شکوفا یکی از برنامه‌هایی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال‌ 91است که با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی محلات 374در قالب طرح مدیریت محله عملیاتی خواهد شد.

این جشنواره با هدف قرار دادن توسعه IT در محلات 374گانه و بهبود کیفیت زندگی شهری، خواهان بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است. جشنواره شکوفا با استفاده از جذابیت‌های فناوری اطلاعات و تلفیق آن با باورها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، جوانان جذب و فرایند اجتماعی شدن آن را تسهیل می‌کند. با مهندس مسعود سیرتی معاون فناوری اطلاعات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و دبیر اجرایی جشنواره شکوفا درباره این جشنواره و اهداف برگزاری آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قدری درباره جشنواره شکوفا و جزئیات آن توضیح دهید؟

در سال گذشته (1390) 374ساب پورتال برای هر محله راه‌اندازی کردیم و هفت کانون در قالب مجموعه جشنواره‌های شکوفا تعریف کردیم، به‌ترتیب کانون برنامه نویسی موبایل، رسانه دیجیتال، وبلاگ نویسی، توسعه مهارت‌های رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، رباتیک، طراحی گرافیک. هدف از ایجاد این کانون‌ها استفاده از ظرفیت‌های محلی و مشارکت‌های شهروندی در محلات تهران است. بر همین مبنا امکان عضویت اعضای محلات اعم از نوجوان، جوان، بزرگسال و پیر در هر یک از کانون‌ها فراهم شده است تا ما بتوانیم جشن‌های شکوفا را در محلات تهران و سپس یک جشنواره سراسری برگزارکنیم. جشنواره‌های شکوفا قرار است در چهار بهمن سال‌جاری در برج میلاد تهران برپا شود. در این جشنواره ما به نفرات برتر عضو کانون‌های هفتگانه جوایزی اهدا خواهیم کرد. آن دسته از افرادی که توانایی شرکت در جشنواره‌ها را دارند به جشنواره خوارزمی و آن‌هایی که در زمینه ربات توانایی دارند به کمیته ملی ربوکاپ معرفی می‌شوند. ما شاخص‌ها را نیز ارائه می‌دهیم که آن نفراتی که با حوزه‌های این کانون‌های هفت گانه آشنا نیستند بتوانند آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند.

  • شما در صحبت‌های خود درباره ظرفیت‌ها گفتید، این ظرفیت‌ها را چگونه شناسایی می‌کنید؟

ما در کانون‌های خود از هفت دبیر تخصصی از دانشگاه‌های معتبر استفاده کرده‌ایم. به‌عنوان مثال در بحث رباتیک از دکتر موسی خانی استفاده می‌کنیم. دکتر موسی خانی دبیر علمی و تخصصی کانون رباتیک هستند. در کانون بازی‌های رایانه‌ای دکتر مینایی رئیس بنیاد ملی بازی‌های ایران به‌عنوان دبیر علمی این کانون انتخاب شده‌اند، در بحث گرافیک از اقای مستوفی و در بحث وبلاگ نویسی از یک استاد دانشگاه و بلاگر قدیمی استفاده می‌کنیم. از مشاورین به نام نیز دعوت به همکاری کرده‌ایم، دکتر حبیبی رئیس دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان مشاور راهبردی مجموعه جشنواره‌های شکوفا انتخاب شده‌اند. همچنین برای هریک از کانون‌های هفت گانه یک ستاد اجرایی تعریف کردیم، در واقع هر کدام از مناطق ستاد اجرایی یکی از کانون‌ها محسوب می‌شود به‌عنوان مثال ستاد اجرایی و دبیرخانه اجرایی کانون وبلاگ نویسی در منطقه 9واقع شده است، ستاد رباتیک در منطقه 20است، در منطقه 22نیز ستاد مهارت‌های بازی‌های رایانه‌ای قرار دارد. دبیرخانه برنامه نویسی موبایل هم در منطقه چهار واقع شده است، منطقه 12نیز به ستاد اجرایی طراحان گرفیک اختصاص یافته است. ما بازی‌های رایانه‌ای خود را با کمک و همت سازمان ورزش برگزار می‌کنیم. در اوایل سال گذشته شورای راهبردی فناوری اطلاعات را ایجاد کرده‌ایم. ریاست جشنواره شکوفا بر عهده دکتر ایازی معاون شهردار تهران است و دبیر این جشنواره نیز خود بنده هستم مهندس قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران هم عضو این شورا هستند. دکتر حبیبی و مهندس جهانگرد نماینده ریاست‌جمهوری در تکفا نیز از اعضای به نام شورای راهبردی فناوری اطلاعات محسوب می‌شوند. این شورا در کنار این هفت دبیر و هفت ستاد اجرایی که ذکر آن به میان رفت هدایت این کانون‌ها را عهده دار است. در واقع این خود مردم هستند که عضو این کانون‌ها می‌شود ما تنها بستر‌سازی‌ می‌کنیم. تا‌کنون نیز 50هزار نفر به عضویت این کانون‌ها درآمده‌اند. ما در سایت www. mytehran. ir فرم الکترونیکی ثبت نام قرار داده‌ایم، بر مبنای این فرم هر کدام از شهروندان 374محله تهران می‌توانند از طریق سامانه الکترونیکی شکوفا می‌توانند عضو هریک از کانون‌‍‌های هفت گانه ما شوند.

  • اطلاع‌رسانی برای عضویت در کانون‌های هفتگانه چگونه انجام می‌گیرد؟

اطلاع‌رسانی به دو صورت انجام می‌گیرد اول به‌صورت فیزیکی که بر این مبنا از ده روز قبل اطلاع‌رسانی در سطح شهر با استفاده از بیلبورد و پلاکارد آغاز شده است. دوم به‌صورت مجازی، در فضای مجاری نیز اقداماتی را شروع کرده‌ایم، در ابتدا از وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلفی نظیر پرشین، میهن ، فاوا نیوز و تابناک اطلاع‌رسانی را آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم از این طریق همچنین گام مهمی در زمینه تحقق اولیه مدعای خود مبنی بر تأسیس شهر مجازی برداریم. شهر مجازی تنها درصورتی محقق می‌شود که ما محله الکترونیک داشته باشیم.

  • شهر مجازی را می‌توانیم زیر مجموعه جامعه ایمن تلقی کنیم؟

بله ما در راستای بحث محله محوری که از سیاست‌های مدیریت شهر تهران است، به‌دنبال ایجاد امنیت در محلات هستیم. زمانی می‌توان امنیت را ایجاد کرد که کارها به محلات واگذار شود و محلات بتوانند کارهای خود را مستقلا انجام دهند. به این معنا که اعضای محلات مشکلات محله را در سامانه شکوفا وارد کنند و خود با ورود به هفت شبکه اجتماعی شهرداری تهران مانند نیمرخ، پژوهشگر محله، هم‌اندیشی محله، دانشنامه محلات، گردشگر مجازی و خبر مکانی بتوانند اماکن مورد نظر خود را بیابند یا بتوانند به‌صورت مجازی از مناطق گردگشگری مورد نظر خود بازدید کنند و دیگر نیازی نباشد که هر شهروندی بخواهد به منطقه و به ارگانی خاص رجوع و کند و مرکزی را بیابد. با این کار هر شهروندی می‌تواند وارد سامانه شود و آدرس اماکن نظامی، انتظامی، مسجد، مدرسه، آموزشگاه و دانشگاه را از روی نقشه GIS که در سامانه خبر مکانی شهرداری تهران وجود دارد، بیابد و اخبار مربوط به تغییر آدرس‌ها و کاربری‌ها را از سوی مدیران‌ای تی در همین نقشه بازگذاری کند، مدیران‌ای تی در سال گذشته از میان محلات شهر تهران انتخاب شدند. در این زمان ما تنها هدایت‌کننده خواهیم بود و شاخص‌ها را تعریف خواهیم کرد و اعتبارات مورد نیاز را اختصاص خواهیم داد. شهر الکترونیک چهار بحث دارد یکی از مباحث آن آموزش و فرهنگسازی‌ است. بحث دوم زیر ساخت است، بحث سوم نیز شهرداری یا شهر الکترونیک نام دارد، بحث چهارم نیز به مبحث دولت الکترونیک اختصاص یافته است.

از سال گذشته در بحث آموزش و فرهنگسازی اقدام کردیم. در بحث زیر ساخت نیز با تجهیز سخت افزاری و اینترنتی محلات در قالب سرای محلات دومین گام را برداشتیم. سومین گام نیز مربوط به شهرداری الکترونیک می‌شود در حال حاضر بیش از 100سامانه الکترونیک در حوزه‌های حمل‌ونقل، شهرسازی، حوزه مالی، حوزه هماهنگی، حوزه اطلاعات جغرافیایی، در شهر تهران ودر شهرداریس تهران به‌صورت وب بیس وجود دارد و بسیاری از کارها و مکاتبات از طریق اتوماسیون اداری چند سالی است که در حال انجام است. به گفته شهرداری تهران اطلاعات هر محله متعلق به هر محله است و نباید از محلات شهر تهران خارج شود. ما در واقع به‌دنبال اشتراک‌گذاری این اطلاعات محلی هستیم و نه خارج کردن آنها از محلات. یکی از اهداف سایت www. mytehran. ir این است که بتوان از طریق آن اطلاعات هر محله را برای محله دیگر به اشتراک گذاشت. در واقع بتوانیم یک شبکه الکترونیکی اجتماعی - فرهنگی ایجاد کنیم که هر فرد بتواند عضو این شبکه شود و پیگیر اطلاعات خود باشد. یا بتواند به منابع و اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

  • آیا در صد د ایجاد یک سیستم الکترونیک دربرگیرنده تمام ادارات و نهادها و سازمان‌ها هستید که از طریق آن مردم بتوانند تمام کارهای اداری خود را از منزل انجام دهند؟

این کار در قالب اصل چهارم تحقق می‌یابد، در اصل چهارم ما مبحث دولت الکترونیک را مطرح کردیم که بتوانیم بر مبنای آن همه ارگان‌ها ازجمله ثبت اسناد، گمرک و آموزش و پروش و سایر نهادها و ارگان‌ها را در یک شبکه اینترانتی متمرکز کنیم تا این اگان‌ها بتوانند از طریق این شبکه اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر بگذارند. اما در حال حاضر ما هنوز در گام سوم هستیم ، گام اول، بحث فرهنگسازی‌ و آموزش و بررسی فرصت‌های فناوری و خطراتی که فناوری مردم را در شهر تهران تهدید می‌کند با موفقیت انجام دادیم ، بحث زیر ساخت را نیز انجام دادیم و اکنون در مرحله محقق کردن شهرداری الکترونیک هستیم و درصدد هستیم در آینده بتوانیم با ایجاد یک شبکه اینترانتی بحث تشکیل دولت الترونیک را محقق کنیم، به‌عنوان مثال اگر شهرداری پایان کار صادر کرد این پایان کار به صور اتوماتیک به سازمان ثبت اسناد ارسال شود. به این معنا که پرونده‌ها در ارگان‌ها و سازمان دست به‌دست نشود که وقت مردم گرفته نشود و مجبور نشوند از سازمانیس به سازمان دیگر بروند و دوباره نوبت بگینرد در صفی طولانی منتظر رسیدگی به‌کار خود شوند. ایجاد دولت الکرتونیکی می‌تواند هم از بار ترافیکی در سطح شهر کم کند و از هزینه‌های مالی و زمانی بکاهد.

کد خبر 187911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز