دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

راه‌اندازی خانه‌های فناوری اطلاعات یا‌ ‌آی‌تی یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.

هدف از تاسیس این خانه‌ها ایجاد شبکه الکترونیک اجتماعی و فرهنگی محله‌ها بین خانه‌های ‌‌آی‌تی و تمامی مراکز اجتماعی و فرهنگی شهر تهران است. شبکه جامع خدمات الکترونیک خانه‌های ‌‌آی‌تی شامل امکانات و قابلیت‌هایی است که یک شهروند از طریق سامانه‌های مستقر در یک خانه ‌‌آی‌تی بتواند تمامی خدمات مورد نیاز خود را به‌صورت الکترونیک و غیرحضوری (مجازی) انجام دهد. در این مراکز همه محتویات و سرویس‌های بین محله‌ها و مراکز اجتماعی و فرهنگی به اشتراک گذاشته و ارائه می‌شود و شهروندان هر محله در تولید محتوا و ارائه سرویس سهیم هستند.

تخصیص ساب پورتال برای هر محله: برای 374محله و با شعار یک سایت برای هر محله 374ساب پورتال طراحی شده است. مدیران‌ ‌آی‌تی محله‌ها می‌توانند کار بارگذاری اطلاعات را با استفاده از دسترسی تعریف‌شده و ازطریق دامنه مشخص Mytehran. ir انجام دهند.

جشنواره ساب پورتال محله‌های شهر تهران: جهت ایجاد رقابت و افزایش محتوایی ساب پورتال هر محله معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اقدام به برگزاری جشنواره‌ای کرد که به نفرات اول تا سوم (مدیران‌‌ آی‌تی)و نیز مدیران محله در هفت آیتم تعیین شده از سوی هیأت داوری که از سوی دانشکده کامپیوتر صنعتی شریف مشخص شده بود و جمعا 21جایزه نفیس اهدا شد. در همین راستا شبکه‌های اجتماعی پایتخت راه‌اندازی شده است که عبارتند از:
1 - نیم‌رخ محله: این سامانه محل گردآوری اطلاعات پایه‌ای محلات شامل جمعیت، مراکز موجود، افراد و گروه‌های اثرگذار، مشکلات اولیه محله‌ها و خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه‌شده است. پژوهشگران محله تمامی این اطلاعات را در سامانه ثبت می‌کنندو جهت برنامه‌ریزی‌های محله‌ای در اختیار مدیریت محله و شهرداران نواحی قرار می‌دهند.

2 - پ‍ژوهشگران محله: این سامانه امکان ثبت اسامی داوطلبان محلی برای انجام پژوهش در محله خود را فراهم می‌آورد و داوطلبان از طریق این سامانه می‌توانند برای اجرای پروژه نیم‌رخ محلات و هم‌اندیشی محلات شرکت کنند.

3 - هم‌اندیشی محله: در این سامانه گزارش‌های نشست‌های گروهی نخبگان اثرگذار محلی که جهت بررسی و مطالعه مشکلات و آسیب‌های محله گردهم می‌آیند ثبت می‌شود. همچنین پژوهشگران محله می‌توانند راهکارهای ارائه‌شده از سوی صاحب‌نظران را در این سامانه ثبت کنند.

4 - خبرمکانی: مکانی برای نشر اخبار هر محله روی نقشه است. (پروژه‌های شهری، فرهنگسراها، خانه‌های سلامت)

5 - گردشگری مجازی: مکانی برای معرفی اماکن تاریخی، مذهبی ورزشی هر محله (با استفاده از تصاویر مگاپیگسلی، پانوراما و سه‌بعدی)

6 - تهران تیوب: مکانی برای مشاهده انواع فیلم با موضوعات مستند، مذهبی، آموزشی، سینمایی، کودک و نوجوان، نماهنگ مناسبتی

7 - دانشنامه محله: مشابه دانشنامه ویکی‌پدیاست که امکان بارگذاری مقالات و مستندات در حوزه اجتماعی و فرهنگی را با توجه به دسترسی‌های تعیین‌شده و مشاهده و اشتراک آن برای کاربران فراهم می‌کند.

کد خبر 187906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز