چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر صربستان روز سه‌شنبه سوم آوریل(14 فروردین به وقت محلی) در برابر شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک به استان جدایی‌طلب کوزوو "خودمختاری قابل توجه" پیشنهاد کرد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، با این حال ووئیسلاو کوشتونیسا (Vojislav Kostunica)، طرح مارتی آهتیساری، نماینده ویژه سازمان ملل را برای استقلال کوزوو به طور قطعی رد کرد.

وی در همین حال در آغاز رایزنی‌ها درباره آینده سیاسی این استان که آلبانیایی‌ها در آن در اکثریت هستند، خود را آماده مصالحه نشان داد. کوشتونیسا با محکوم کردن طرح آهتیساری برای استقلال کوزوو با نظارت بین‌المللی و "یکجانبه" خواندن آن، بار دیگر جو مذاکرات را متحول کرد.

ژان مار دو لاسابلیر، سفیر فرانسه در سازمان ملل در مخالفت با تلاش برای ایجاد تاخیر در روند بررسی مسئله کوزوو سخن گفت.

وی به خبرنگاران گفت این حرکت "خطرناک" است. ویتالی چورکین، همتای روسی او نیز از این انتقاد کرد که آمریکا برای گروهی از آلبانیایی‌ها و آلبانیایی‌های کوزوو زودتر از موعد روادید صادر کرده است.

واشنگتن موافق استقلال آلبانیایی‌های کوزوو از بلگراد است. چورکین گفت، بر خلاف این امر، واشنگتن به گروهی از آبخازی‌ها که خواستار استقلال از گرجستان – همسایه جنوبی روسیه – هستند، روادید سفر به آمریکا نمی‌دهد.

رایزنی‌ها درباره آینده نهایی کوزوو پشت درهای بسته آغاز شده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در آخرین اظهاراتش در این باره طرح آهتیساری را خوب خوانده بود. با این حال اتحادیه اروپا و ناتو تاکنون درباره این طرح همه تردیدها را رفع نکرده‌اند.

به گفته محافل دیپلماتیک در نیویورک، چند هفته یا احتمالا در تابستان می‌توان بر روی تصمیم‌گیری شورای امنیت در این باره حساب کرد.

کد خبر 18787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز