چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهار ماه پس از انتخابات پارلمانی سرانجام دولت جدید صربستان شکل گرفت.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، پارلمان سه‌شنبه شب در بلگراد اندکی پیش از پایان ضرب‌الاجل به دولت ائتلافی جدید به رهبری ووئیسلاو کوشتونیسا رای مثبت داد.

حزب رادیکال صربستان (SRS) پیش‌تر تلاش کرده بود که از رای دادن به این دولت در اعتراض به جستجوی خانه به خانه برای پیدا کردن راتکو ملادیچ، رییس ارتش سابق بوسنیایی – صربی جلوگیری کند.

کوشتونیسا اعلام کرد تلاش ویژه‌ای را برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا انجام خواهد داد. اولی رن، کمیسار گسترش اتحادیه اروپا قرار است امروز (چهارشنبه 26 اردیبهشت) برای انجام مذاکرات به بلگراد سفر کند.

چند دقیقه پیش از پایان ضرب‌الاجل قانون اساسی که نیمه شب گذشته را برای تشکیل دولت تعیین کرده بود، 133 تن از مجموع 244 نماینده حاضر در پارلمان به کابینه جدید رای دادند. 106 نماینده نیز رای مخالف دادند. چنانچه این ضرب‌الاجل بدون رای دادن به دولت پایان می‌یافت، باید انتخابات جدیدی برگزار می‌شد.

حزب میانه رو صربستان دموکراتیک (DSS) که کوشتونیسا عضو آن است، با حزب دموکراتیک (DS) اروپاگرا و حزب نولیبرال بلوک جی 17 پلاس دولت ائتلافی را شکل داده است. DS به رهبری بوریس تادیچ، رییس جمهور صربستان 13 وزیر دارد، اتحاد DSS و حزب صربستان جدید هشت وزیر دارند و چهار وزیر دیگر نیز متعلق به جی 17 پلاس هستند.

آینده کوزوو در مرکز برنامه

کوشتونیسا پس از مراسم تحلیف گفت، گردنه‌های سخت سیاست دولتش آینده استان بحران‌زده کوزوو، پیوستن به اتحادیه اروپا، همکاری با دادگاه جنایات جنگی لاهه، سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی و همچنین مبارزه با فساد و جنایات سازمان‌یافته است.

نخست‌وزیر 62 ساله صربستان قصد دارد از جدا شدن کوزوو جلوگیری کند. صربستان امیدوار است که روسیه در شورای امنیت قطعنامه‌ای برای استقلال کوزوو را وتو کند.سران احزاب دموکراتیک روز جمعه پس از ماه‌ها برای تشکیل دولت به توافق رسیدند.

 نمایندگان عالی اتحادیه اروپا ایجاد دولت دموکراتیک را در صربستان شرطی برای ازسرگیری مذاکرات درباره روابط نزدیک‌تر با این کشور حوزه بالکان قرار داده بودند.

کد خبر 22149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز