پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

مجلس نمایندگان صربستان در نشست چهارشنبه شب خود با اکثریت آرا طرح "مارتی آهتیساری" نماینده سازمان ملل برای تعیین وضعیت سیاسی کوزوو را به دلیل نقض تمامیت ارضی این کشور رد کرد.

نمایندگان در اولین جلسه مجلس جدید صربستان پس از یک بحث طولانی در ساعات پایانی شب گذشته، با ‪ ۲۲۵‬رای مثبت از مجموع ‪ ۲۴۴‬نماینده حاضر، یک قطعنامه پیشنهادی دولت در آخرین روزهای فعالیتش را در محکومیت طرح آهتیساری تصویب کرد.

مجلس صربستان همچنین یک برنامه کاری برای گروه مذاکره‌کننده بلگراد با مقامات حکومت محلی کوزوو که قرار است هفته آینده در وین برگزار شود، تصویب کرد.

آهتیساری دو هفته پیش به دنبال یک سال مذاکرات بی‌نتیجه بلگراد و پریشتینا در مورد آینده کوزوو طرح خود را به طرفین ارایه کرد. در این طرح کلمه استقلال برای کوزوو قید نشده اما به این استان خودمختاری و حق راهیابی به سازمان‌های بین‌المللی داده شده است.

طرح مزبور مورد مخالفت صربستان از یکسو و فعالان سیاسی استقلال طلب در کوزوو از سوی دیگر قرار گرفته است.

صربستان با این طرح به دلیل آنکه مضمون استقلال برای کوزوو را دارد مخالف است اما فعالان سیاسی که تظاهراتشان در روز شنبه گذشته در برخورد با پلیس بین‌المللی کوزوو دو کشته برجای گذاشت، می‌گویند آهتیساری باید در این طرح صراحتا و به فوریت استقلال کوزوو را پیشنهاد می‌داد.

در قطعنامه دولت که به تصویب مجلس صربستان رسید، آمده است: در طرح نماینده سازمان ملل اصول اساسی حقوق بین‌الملل نقض شده زیرا حق حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان نادیده گرفته شده است.

"تادیچ" رییس جمهوری صربستان در مجلس این کشور گفت: پذیرش این طرح با قانون اساسی صربستان منافات دارد.

وی پیشتر نیز گفته بود که این طرح زمینه ساز استقلال کوزوو است و در عین حال عقیده دارد که صربستان باید برغم مخالفت با طرح آهتیساری در مذاکرات هفته آینده در وین حضور داشته باشد.

از سوی دیگر "بوژیدار جلیچ" نامزد پست نخست وزیری از سوی حزب دمکراتیک تادیچ در مجلس گفت: "ماخواهان آن هستیم که صربستان بخشی از اتحادیه اروپا و جهان باشد ولی نمی‌توانیم کاری دیگر به جز دفاع از یکپارچگی سرزمین خویش به ویژه کوزوو انجام دهیم".

کوزوو از سال ‪ ۱۹۹۹‬که نیروهای صرب تحت فشار ناتو این منطقه را ترک کردند، زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شود.

صربستان امیدوار است که روسیه با استفاده از حق وتو در شورای امنیت از تصویب قطعنامه‌ای در مورد استقلال کوزوو جلوگیری کند.

آهتیساری گفته است که انتظار دارد وضعیت کوزوو تا قبل از پایان ماه ژوئن روشن شود. تاکنون اقدامات سیاسی برای تعیین آینده کوزوو دوبار به دلیل انتخابات مجلس در صربستان و برپایی همه پرسی قانون اساسی که در آن کوزوو بخشی جدایی ناپذیر از خاک صربستان خوانده شده، به تعویق افتاده است.

به گفته تحلیل گران سیاسی جامعه بین‌المللی نگران است که تاخیر بیشتر سبب بروز تنش و درگیری در این استان جدایی طلب شود.

کد خبر 15838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز