همشهری آنلاین: مارتی آهتیساری نماینده سازمان ملل درمورد تعیین وضعیت استان جدائی طلب کوزوو، اعلام کرد: پیشنهاد خود و همچنین طرح مربوط به این پیشنهاد برای هفته‌های آینده را به تادیچ ارائه کرده است.

آهتیساری که صبح امروز جمعه دوم فوریه(13 بهمن) برای ارائه طرح پیشنهادی خود، وارد بلگراد شده بود با "بوریس تادیچ" رییس جمهور صربستان این کشور ملاقات و سپس در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

گزارش ایرنا حاکی‌است، وی در این نشست خبری گفت که امروز از رییس جمهور صربستان انتظار نداشته که در مورد طرح توضیح و تفسیری ارائه کند و تادیچ نیز مواضع شناخته شده صربستان را تکرار کرده است.

آهتیساری گفت هدف از طرح پیشنهادی وی راه حلی است که پایه‌های یک وضعیت با ثبات در کوزوو را فراهم کند.

وی در مورد استقلال کوزوو اظهارنظر نکرد و گفت وضعیت نهایی را شورای امنیت تعیین خواهد کرد و طرح فعلی وی تنها یک پیش نویس است.

آهتیساری افزود، پیشنهاد وی حاصل یک سال مذاکرات فشرده و ‪ ۱۵‬دور مذاکرات فشرده است و اتحادیه اروپا و ناتو نیز در این روند مشارکت داشته و از آن حمایت می‌کنند.

وی گفت که ظرف روزهای آینده با طرفین گفتگوهایی انجام خواهدشد.

آهتیساری امروز از بلگراد به پریشتینا مرکز کوزوو عزیمت می‌کند و پیشنهاد مزبور را در اختیار مقامات کوزوو قرار می‌دهد.

واکنش آلبانی

در عین حال به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه‌‌ از پریشتینا، فاتمیر سیجدیو رئیس‌ جمهور آلبانی‌ امروز جمعه‌ گفت‌ پیشنهادهای‌ مارتی‌ اهتیساری‌ فرستاده‌ ویژه‌ سازمان‌ ملل‌ متحد در امور کوزوو درباره‌ چارچوب‌ این‌ منطقه‌ به‌ استقلال‌ ‌کوزوو منجر خواهد شد‌.

کد خبر 14751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز