گروه اقتصادی: گزارش همشهری از وضعیت نرخ ارز در بازار غیررسمی حکایت از عدم خرید و فروش ارزهای معتبر دارد.

دلار

دیروز اکثر صرافی‌های خیابان فردوسی از اعلام نرخ ارز خودداری کردند و روی شیشه‌های خود عبارت «خرید و فروش ارز نداریم، سوال نفرمایید» را نصب کرده بودند. برخی صرافی‌ها که قیمت ارز را اعلام کرده بودند، در برابر درخواست مراجعه‌کنندگان هم اعلام می‌کردند که خرید و فروش ارز ندارند و تنها به انتقال حواله‌های ارزی به صورت محدود مشغول هستند.

برخی دلال‌ها و واسطه‌ها هم به صورت مخفیانه نرخ فروش ارز را لفظی اعلام می‌کردند اما تاکید داشتند که خریدار نیستند. به گزارش خبرنگار ما از بازار آزاد در روز گذشته، معدود صرافی‌هایی که حاضر به درج قیمت شده اما از خرید و فروش خودداری می‌کردند، ارزش فروش هر دلار آمریکا را تا 3285‌تومان، دلار کانادا 3400تومان، یورو را 4350تومان، پوند انگلیس را 5350تومان و درهم امارات را 910 تومان اعلام کردند. هر سکه طرح جدید یک میلیون و 360 هزار تومان، نیم‌بهار 670هزار تومان و ربع سکه 340 هزار تومان به صورت بسیار محدود اعلام قیمت شده بود اما خرید و فروش رسمی از سوی صرافی‌ها انجام نمی‌شد.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

از زمان بالاگرفتن التهاب ارزی، دلار در بازار آزاد قیمت مشخصی ندارد. سایت‌ها و مراجعی که قبلا به‌صورت آنلاین اقدام به انتشار قیمت دلار و سایر ارزها می‌کردند در حال حاضر فعالیت خود را متوقف ساخته‌اند و به همین دلیل قیمت‌های متفاوتی در افواه عمومی در مورد قیمت آزاد دلار مطرح می‌شود. شایع‌ترین نرخ برای دلار، 3300 تا 3500 تومان است اما آیا این قیمت واقعی دلار در بازار آزاد است؟

برای شناخت قیمت واقعی دلار می‌توان راه‌های مختلفی را طی کرد اما یکی از این راه‌ها، قیمت سکه است؛ البته به شرطی که بازار سکه مانند دلار دچار التهاب نباشد و به سطحی از تعادل و ثبات رسیده باشد که به اعتقاد فعالان بازار سکه و طلا به‌ویژه رئیس اتحادیه، این تعادل هم‌اکنون وجود دارد. با فرض قیمت یک‌میلیون و 350هزار تومان برای هر سکه، قیمت واقعی هر دلار در بازار آزاد در حدود 3150تومان است. این تعیین قیمت بر مبنای فرمول تعیین قیمت سکه در بازار است که از دو عامل اصلی اما متغیر نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی و قیمت دلار آزاد تبعیت می‌کند.

کد خبر 187851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز