سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی از مهم‌ترین اتفاقات این روزهاست؛ سفری که از آن به‌عنوان آخرین حلقه از سفرهای استانی رهبری نام می‌برند و همه مردم با شور و شعف خاصی ایشان را در این سفر پربرکت مادی و معنوی همراهی می‌کنند.

امام جمعه بجنورد - حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی

 نفس سفر آنقدر ارزشمند است که هر زبانی از سخن درباره آن عاجز می‌شود با این حال ما در رابطه با اهداف و برکات این سفر با حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امام‌جمعه بجنورد به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را در این زمینه جویا شدیم.

  • به‌نظر شما رهبر معظم انقلاب با چه اهدافی این سفر را به استان خراسان شمالی انجام دادند و این سفر چه تأثیری در استان خواهد داشت؟

این سفر آخرین حلقه دوره اول سفرهای رهبر معظم انقلاب در ایران اسلامی است که در استان خراسان شمالی شکل می‌گیرد و در حقیقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک دور به همه مردم ایران و استان‌ها سر زده‌اند و در حقیقت تجدید بیعت مردم را دیده‌اند و حضور مردم در صحنه‌ها را مشاهده کرده‌اند و مردم نیز از نزدیک رهبر خود را زیارت کرده و پیام ایشان را شنیده‌اند. این‌بار هم در این مقطع از تاریخ که از یک جهت به پیغمبر عظیم‌الشان، اسلام نابخردان توهین کردند و از طرف دیگر دشمنان تهدید‌ها و تحریم‌هایشان را نسبت به مردم ایران افزایش داده‌اند و در دیگر سو ما شاهد هستیم که اوضاع منطقه به سمتی پیش می‌رود که دشمن از اقتدار سیاسی اسلام و اقتدار ولایت فقیه در جهان احساس خطر کرده است. این مولفه‌ها را که درنظر بگیریم به‌نظر می‌رسد که این سفر در یک مقطع حساسی از انقلاب اسلامی ما شکل می‌گیرد که با حضور پراقتدار مردم مشت محکمی به دهان یاوه سرایانی خواهد زد که به پیامبر‌اسلام(ص) توهین کرده‌اند و به آنها نشان خواهد داد که نه‌تنها اسلام(ص) عزیز دل ماست بلکه فرزند پیغمبر که بعد از 1400سال در راه پیغمبر حرکت می‌کند عزیز دل همه ایرانیان است. پس آنها باید حواس خود را بیش از پیش جمع کنند و بدانند که با چه ملتی طرف هستند. پیام دیگر سفر رهبر‌معظم انقلاب این است که فشارها، تحریم‌ها و تهدید‌ها این ملت را از مسیری که انتخاب کرده نخواهند ایستاد چون این ملت امتحان داده‌اند و آزموده را آزمودن خطاست. پیام دیگر این است که ایشان در این استان که باب‌الرضا(ع) است به دنیا اعلام خواهند کرد که ما با مردم پیوند امام و امت را رقم زده‌ایم و این پیوند هر روز عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد و ملت ما راهی را که انتخاب کرده، یعنی راه پیروی از ولایت فقیه از این راه هیچ‌گاه برنخواهد گشت بلکه روزبه‌روز پایدارتر در این راه ماندگار خواهد ماند. ایشان که به کرمانشاه سفر می‌کنند آحاد مردم و مجامع فرهنگی جان تازه‌ای می‌گیرند و حوزه‌های علمیه بیش از پیش به هویت واقف می‌شوند و خط صحیح را طی می‌کنند و در کنار این آثار معنوی برکات مادی الهی هم خواهد داشت و وقتی که تقوای مردم مستحکم‌تر شد برکات نازل می‌شود و با حضور رهبری در آنجا ریشه‌های تقوا محکم‌تر می‌شود و ان‌شاء‌الله برکات هم نازل می‌شود.

  • به‌نظر شما سفر رهبر معظم انقلاب چقدر می‌تواند به مسئولان انگیزه دهد برای تحرک بیشتر و حرکت رو به جلو؟

شکی نیست که هم در توسعه مادی و هم در پیشرفت معنوی و هم در تعمیق فرهنگی در جامعه این سفرها بسیار مؤثر است چرا که مردم از نزدیک و به صورت چهره به‌چهره سخنان رهبری انقلاب را می‌شنوند و مصمم می‌شوند که در این راه همچنان پابرجا و مستحکم بمانند و مسئولان هم وقتی که این شکوه و حضور مردم را در صحنه‌ها ببینند دلگرم می‌شوند که برای این ملت هرقدر خدمت کنند باز هم جا هست و آنها شایسته خدمت خوب برای این مردم هستند.

  • به‌نظر شما لزوم عدم‌شعارگرایی در سفر رهبری چیست. با توجه به اینکه خود ایشان هم در این زمینه رهنمودهایی داشته‌اند؟

مقام معظم رهبری فرمودند که من گله می‌کنم از اسراف‌ها و استفاده از تبلیغاتی که به عکس من بپردازید. این نوع تبلیغات به هیچ وجه باب میل رهبری معظم انقلاب نیست. ایشان مایل هستند که پیام انقلاب، امام(ره) و شهدا بر در و دیوار شهرها نقش ببندد و اسراف‌های بی‌جا در کار نباشد، از همین رو ما نیز به مسئولان گفته‌ایم که تا جایی که می‌توانند پیام امام(ره) و شهدا را ترسیم کنند و مسئولان ما نیز رعایت این کلام را کرده‌اند و در همان جلسه اول این پیام رهبری خوانده شد که مردم در راه تبلیغات، محتوای فرهنگی انقلاب را به نمایش بگذارند و کارهای صوری و شعارهایی که سودی برای انقلاب و رهبری ندارد پرهیز کنند.

  • به‌نظر شما دولت با سفر همزمان خود با سفر رهبری به استان خراسان شمالی، به وعده‌های خود بهتر عمل می‌کند؟

دولت آخرین ماه‌های عمر خود را می‌گذراند ولی در حقیقت رئیس‌جمهور اعلام کردند که ما تا آخرین روز همچنان محکم در صحنه خواهیم بود، خدمات را ارائه خواهیم داد اما شکی نیست که در استان تازه تاسیس شده خراسان‌شمالی زیرساخت‌های زیادی لازم است تا یک استان واقعی شود چرا که محرومیت در اینجا به وضوح پیداست، توسعه زیرساخت‌های صنعتی و کشاورزی استان و همچنین پیشرفت‌هایی که لازمه یک استان مطلوب است باید در اینجا انجام بگیرد، یقینا حضور هیأت دولت و وزرای در حضور رهبری و بررسی کارشناسانه منطقه خواهد توانست حرکتی به جلو در این استان محروم ایجاد کند. تا جایی که من اطلاع دارم 130مصوبه در جلسات هیأت دولت پیش‌بینی شده برای استان ما تا با حضور اعضای کابینه دولت و رهبری این مصوبات به تصویب برسد البته قرار است که طرح راه‌آهن بجنورد- مشهد طی این سفر اجرایی شود که دولت نزدیک به دوهزار میلیارد برای آن درنظر گرفته است.

  • رهبری در هر سفر تذکراتی را به مسئولان و مردم آن استان می‌دهند، به‌نظر شما این تذکرات و رهنمودها چه تأثیری در استان خواهد گذاشت؟

حضور رهبر معظم انقلاب در بین مردم منطقه باعث تقویت بنیه اعتقادی آنها خواهد شد، فرهنگ انقلاب را دوباره مرور خواهند کرد. مردم و نقش ولایت را از نزدیک احساس خواهند کرد. تاکنون ایشان به هر منطقه‌ای که تشریف برده‌اند از خود برکات خوبی را به جا گذاشته‌اند، به‌ویژه عنایت ایشان به مناطق محروم و روستایی بسیار بالا بوده که امیدواریم این اتفاق تکرار شود و خانواده‌های شهدا و روستاییان، بخش‌های فرهنگی و حوزوی و تمامی مواردی که به اقشار مختلف مربوط می‌شود همچون بحث بهداشت و درمان و کشاورزی مورد عنایت خاص ایشان قرار گیرند. * اگر ممکن است بخشی از مشکلات استان را برای ما عنوان کنید.

مسئله محرومیت یکی از این مشکلات است و قطعا بحث عدالت و وضعیت معیشتی و رفاهی مردم که همواره از دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب اسلامی بوده است مورد توجه ایشان خواهد بود و استان تازه تاسیس خراسان شمالی نیز که طبق گزارش‌های وزارت اموراقتصادی و دارایی فقیرترین استان در سطح کشور شناخته‌ شده است از عنایات ایشان بی‌بهره نخواهد بود. علت اصلی مشکلات موجود در این استان اجرایی نشدن مصوبات دولت است و برای تحقق وعده‌ها باید مبلغی حدود 20میلیارد ریال درنظر گرفته شود. همچنین این استان در اکثر شاخص‌های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و اقتصادی دارای پایین‌ترین رتبه میانگین کشوری بوده و همواره مردم دچار مشکلات متعددی همچون نبود زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل فرودگاه، مجتمع فرهنگی، حوزه‌علمیه، مصلای نمازجمعه و مساجد هستند. مشکل دیگری که در این بین وجود دارد این است که استان خراسان شمالی از لحاظ کمی شاخص‌های اجتماعی دارای رتبه 31کشوری و در شاخص‌های اقتصادی دارای رتبه آخر بوده، این در حالی است که از نظر مساحت نسبت به 15استان کشور و از نظر جمعیت نسبت به پنج استان دیگر جایگاه بالاتری دارد و ما امیدواریم که با حضور پربرکت رهبر معظم انقلاب در استان و رهنمودهای ایشان این مشکلات برطرف شود.

  • در پایان اگر موضوعی مانده بفرمایید تا از آن استفاده کنیم.

در ابتدا از همه مردم می‌خواهم که با تمام توان در مراسم استقبال از رهبر معظم انقلاب حضور پرشور داشته باشند و مشت محکم خود را در دهان بدخواهان بزنند و همچنین از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی توقع داریم که تدابیر لازم را در این زمینه بیندیشند تا مشکلی در طول سفر پیش نیاید و در پایان نیز این نکته قابل ذکر است که سفر رهبری چون در روز مخصوص زیارتی حضرت امام رضا(ع) انجام شد ما آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم همانگونه که امام رضا(ع) فرمودند که توحید مکمل ولایت است انقلاب ما نیز با حضور رهبری در این منطقه تکمیل شود و ارزش‌ها بنیادی‌تر و عمیق‌تر در جان مردم جا بگیرد.

کد خبر 187646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز