چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دفتر بلر: انگلیس مذاکره دوجانبه با ایران را درخصوص ملوانان انگلیسی پیشنهاد کرده است.

در مناقشه بر سر سربازان دستگیر شده انگلیسی در ایران، اولین تماس‌های مستقیم میان انگلیس و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شده است. در همین حال تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس اکنون به انجام مذاکرات مستقیم راغب‌تر است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان با انتشار این مطلب افزود، بلر پیشنهاد انجام مذاکرات مستقیم و دوجانبه را برای حل این مناقشه پیشنهاد کرده است. این در حالی است که وی روز سه‌شنبه ایران را به سختگیری در صورتی متهم کرده بود که تهران به حل دیپلماتیک این مساله اشتیاقی نشان ندهد.

دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، منتظر است تا ببیند امکان انجام مذاکرات مستقیم میان دو طرف چه زمانی میسر خواهد شد. بلر پیش از این در مصاحبه‌ای رادیویی از ورود به مرحله‌ای حساس در این مساله ظرف 48 ساعت سخن گفته بود.

 مارگارت بکت، وزیر امور خارجه انگلیس در همین حال تلاش کرد انتظارات زیاد در این باره را آرام کند. وی با این حال تایید کرد که بسیاری از مسایل پشت درهای بسته تعیین می‌شوند.

سربازان انگلیسی جمعه هفته گذشته با نقض مرز آبی ایران دستگیر شدند. انگلیسی مدعی است این افراد در حال گشت‌زنی در آب‌های عراقی بوده‌اند و درخواست ایران را برای عذرخواهی به دلیل این نقض مرزی رد کرده است.

تلاش ترکیه برای ایفای نقش
در همین حال عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده است که دولت آنکارا با هر دو طرف مناقشه صحبت کرده است. وی گفت انتظار دارد این بحران در آینده‌ای نزدیک حل شود.

اشتاین‌مایر نیز از مداخله ترکیه برای آزادی این 15 نظامی انگلیسی حمایت کرد و گفت خوشحال است که در این مساله همبستگی مشترک اروپایی وجود دارد و ترکیه نقشی حمایتی را ایفا می‌کند.

از سوی دیگر، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا امکان تبادل انگلیسی‌ها با دیپلمات‌های بازداشت شده ایران در عراق را رد کرد.

کد خبر 18759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز