گروه حوادث: کارمند اخراجی یکی از سازمان‌های دولتی به بهانه تهیه ویزای اروپا و آمریکا دست به کلاهبرداری میلیونی از طعمه‌های خود می‌زد.

متهم

چهارمرداد‌ماه سال‌جاری مدیر یکی از آژانس‌های هواپیمایی به دادسرای ناحیه پنج تهران رفت و خبر از کلاهبرداری میلیونی داد. وی در توضیح ماجرا به قاضی پرونده گفت: 17خرداد‌ماه سال‌جاری شخصی به نام سعید به شرکت خدمات مسافربری من آمد و با چرب زبانی مدعی شد که می‌تواند ویزای آمریکا و همچنین شینگن اروپا را تهیه کند. وی خودش را کارمند یکی از سازمان‌های مرتبط با گردشگری معرفی کرد، به‌طوری که کاملا به او اعتماد کردم و اصلا متوجه فریبکاری او نشدم.

وی ادامه داد: بعد از آن قراردادی تنظیم کردیم و من 60میلیون تومان در اختیار وی قرار دادم تا برای مسافران ویزا تهیه کند. وی افزود: زمانی متوجه کلاهبرداری سعید شدم که وی اقدامات لازم برای تهیه ویزای کشور آلمان را برای یکی از بستگانم انجام داد، غافل از اینکه ویزا جعلی است و او وقتی به ترکیه رفت تا از آنجا به آلمان سفر کند از سوی پلیس ترکیه به اتهام ویزای جعلی دستگیر شد و مدتی در آنجا زندانی بود تا اینکه به ایران برگشت. من هم وقتی متوجه شدم که وی کلاهبردار است و با چرب‌زبانی فریبم داده، تصمیم گرفتم از او شکایت کنم.

بعد از اعلام این شکایت، پرونده برای رسیدگی بیشتر در اختیار مأموران پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تیم تحقیق همزمان با آغاز بررسی‌های خود با چند شکایت مشابه دیگر در این زمینه روبه‌رو شد. تحقیقات نشان می‌داد که متهم با دو روش دست به کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌زند. روش نخست این بود که وی در اطراف سفارتخانه‌ها به‌ویژه سفارتخانه‌های دو کشور آلمان و ایتالیا پرسه می‌زد و بعد از شناسایی مسافرانی که قصد سفر به این کشورها را داشتند، با گرفتن میلیون‌ها تومان پول ویزای جعلی در اختیارشان قرار می‌داد.

شگرد دوم کلاهبردار تحت تعقیب این بود که به آژانس‌های مسافرتی می‌رفت و خود را کارمند رسمی یکی از سازمان‌های مرتبط با گردشگری و یا مدیر و سهامدار آژانس خدمات مسافرتی معرفی می‌کرد و به بهانه تهیه ویزای اروپا و آمریکا نقشه کلاهبرداری خود را اجرا می‌کرد. بررسی‌ها نشان می‌داد که مدیران آژانس که خود در دام مرد کلاهبردار گرفتار شده بودند، ناچار می‌شدند پول مسافرانی که برایشان ویزای جعلی صادر شده بود را برگردانند.

رؤیای زندگی در اروپا

درحالی‌که تحقیقات ویژه برای دستگیری متهم ادامه داشت شکایت‌ها روزبه‌روز از وی بیشتر می‌شد. یکی از مالباخته‌ها پنج مهرماه به پلیس آگاهی رفت و شکایت مشابهی را در این زمینه مطرح کرد. وی به کارآگاهان گفت:چند ماهی بود که فکر زندگی در یک کشور اروپایی به سرم زده بود، برای همین چند روز پیش به یک آژانس مسافرتی رفتم و برای سفر به خارج از کشور با مدیر آژانس صحبت کردم. در آنجا با مردی به نام سعید آشنا شدم که مدیر آژانس وی را به‌عنوان کارمند خود معرفی کرد. او گفت که ویزای کشور اروپایی که من قصد سفر به آنجا را داشتم 40میلیون تومان است. من هم که رؤیای سفر و زندگی در اروپا را داشتم، پذیرفتم و مبلغ 20میلیون تومان به‌حساب متهم و 10میلیون و 600هزار تومان به‌حساب مدیر آژانس واریز کردم اما وقتی به فرودگاه رفتم در کمال تعجب متوجه شدم که ویزا تقلبی است و در آنجا بود که همه رؤیاهایم رنگ باخت.

دستگیری

با توجه به شیوه و شگرد متهم در شناسایی مالباختگان ، کارآگاهان محل تردد متهم را تحت مراقبت نامحسوس خود قرار دادند تا اینکه سرانجام چند روزپیش موفق به دستگیری وی در میدان فردوسی شدند. با انتقال متهم به پایگاه دوم پلیس، وی تحت بازجویی قرار گرفت و خود را بی‌گناه دانست.

او در بازجویی‌های نخست منکر هرگونه کلاهبرداری از مالباختگان شده و مدعی شد که با دریافت مدارک مسافران اقدام به برگزاری تورهای مسافرتی کرده است اما در مواجهه حضوری با مدیران آژانس‌های مسافرتی و دیگر مالباختگان به ناچار کلاهبرداری را گردن گرفت. وی در بازجویی‌ها گفت: مدتی در یکی از سازمان‌های مسافرتی مرتبط با گردشگری کار می‌کردم اما دو سال پیش از آنجا اخراج شدم و بعد از آن نقشه کلاهبرداری را طراحی کردم و به بهانه تهیه ویزای جعلی اروپا و آمریکا از کسانی که رؤیای زندگی و سفر به کشورهای خارجی را داشتند میلیون‌ها تومان پول به جیب زدم.

سرهنگ مهرداد یگانه ، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات متهم و انجام تحقیقات تاکنون ده‌ها مالباخته‌ای که از سوی متهم مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند به طرح شکایت پرداخته‌اند. بنابراین از دیگر مالباختگان و مدیران شرکت‌های آژانس‌ مسافرتی به‌ویژه در مناطق غرب و شمال غرب تهران که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهم و طرح شکایت به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 187571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز