گروه شهری: عدم‌پرداخت اعتبارات مصوب مترو از سوی دولت کار را به جایی رسانده که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به‌ناچار از معاون برنامه‌ریزی رئیس‌‌جمهور خواسته‌اند تا طی هفته‌های آتی با حضور در مجلس درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات مترو به آنها توضیح دهد.

در شرایط تورمی فعلی که حتی اعتبار 900میلیارد تومانی در نظر گرفته‌شده برای مترو به استناد سخنان رئیس کمیسیون عمران مجلس پاسخگوی نیازهای عمرانی مترو نیست مجلس شورای اسلامی به‌دنبال آن است تا با استفاده از ابزارهای در اختیارش به وظایف نظارتی خود در این‌باره عمل ‌کند؛ به این امید که دولت در مسیر اجرای مصوبات قانونی قرار بگیرد.

آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس حتی از لزوم 10برابرشدن اعتبارات عمرانی مترو خبر داد. این نماینده مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه مترو بالاترین سهم را در جابه‌جایی شهری دارد به همین دلیل نیز اگر بودجه دو هزار میلیارد تومانی ارزی درنظر گرفته شده برای مترو پرداخت شود، می‌توان ناوگان مترو را دو برابر افزایش داد و میزان مسافران این سیستم حمل‌ونقلی را به شش میلیون نفر در روز رساند.

وی حتی پیشنهاد استفاده مترو از صندوق توسعه ملی را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر اندوخته صندوق توسعه ملی حدود 40میلیارد دلار است که بخش خصوصی و شرکت مترو می‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.در این‌باره مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که با وجود اینکه حمایت دولت از حمل‌ونقل شهری و به‌ویژه مترو برای حل معضل مترو و آلودگی هوا باید بیشتر شود اما تاکنون از دو هزارو 500میلیارد تومانی که به کل پروژه‌های عمرانی تزریق‌شده، پولی به متروی تهران پرداخت نشده است.

وی با ابراز تأسف بابت اینکه به‌دلیل کمبود ناوگان حتی از ظرفیت کامل خطوط به بهره‌برداری رسیده نیز استفاده نمی‌شود، افزود: چنانچه به‌طور مثال در برخی خطوط سرفاصله حرکت قطارها چهار و هفت دقیقه است، درحالی‌که اگر منابع لازم تأمین شود، می‌توانیم فاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه کاهش دهیم.

لاهوتی دربخش دیگری از اظهارات خود به قانونی اشاره می‌کند که براساس آن دولت باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل درون شهری پرداخت کند که درصورت اجرای این قانون و عمل دولت به تعهدات خود، نه‌تنها می‌توان سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه جایی شهری پایتخت رابه 75درصد رساند بلکه می‌توان سالانه حدود 50کیلومتر مترو ساخت.

 

کد خبر 187497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز