گروه بین‌الملل: همزمان با چهارمین روز تبادل آتش میان سوریه و ترکیه و درحالی‌که مقام‌های آنکارا زمزمه جنگ دارند گزارش‌هایی از توافق میان دو طرف برای ایجاد یک منطقه حائل در مرز با سوریه منتشر شده است.

ترکیه

روز گذشته رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که ارتش این کشور با حملات توپخانه خود به خمپاره‌هایی که بار دیگر از سوی خاک سوریه شلیک شده بود، پاسخ داده است. براساس گزارش‌ها خمپاره شلیک شده از سوی خاک سوریه بامداد روز شنبه به نزدیکی روستای گوویچی از توابع استان هاتای در جنوب شرقی ترکیه اصابت کرد. خبرگزاری‌های دولتی ترکیه اعلام کرده‌اند که انفجار این خمپاره باعث مجروح یا کشته شدن کسی نشده است اما ارتش این کشور بلافاصله با شلیک چهارخمپاره به آن پاسخ داده است.

به‌دنبال این تبادل آتش، اهالی این روستا از خانه‌های خود فرار کرده و در نقاط امن پناه گرفتند. تبادل آتش میان ترکیه و سوریه برای چهارمین روز متوالی در حالی ادامه دارد که روز جمعه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در یک سخنرانی در استانبول اعلام کرد که این کشور به‌دنبال درگیری نیست اما باید برای جنگ آماده باشد.

به گزارش روزنامه حریت، وی گفت: ما طرفدار جنگ نیستیم اما از آن هم فاصله نداریم. برای جنگ آماده باشید اگر صلح می‌خواهید. اکنون جنگ به کلید صلح تبدیل شده است. اردوغان در کنار این اظهارات اعلام کرده است که کشورش خواهان جنگ با سوریه نیست اما نباید عزم کشورش محک بخورد.روز چهارشنبه هفته گذشته انفجار خمپاره‌هایی که از سوی سوریه به خاک ترکیه شلیک شده بود، کشته‌شدن پنج شهروند ترکیه را به‌دنبال داشت.

به‌دنبال این مسئله پارلمان ترکیه انجام عملیات نظامی علیه اهدافی در خاک سوریه را تأیید کرد. دولت سوریه اعلام کرده است که در حال تحقیق درباره عامل شلیک به سوی خاک ترکیه است. روزنامه ایندیپندنت هم روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که احتمال دارد خمپاره‌های اصابت کرده در خاک ترکیه از سوی شورشیان مسلح سوریه برای کلید زدن درگیری نظامی میان آنکارا و دمشق شلیک شده باشد. تلویزیون دولتی سوریه هم اعلام کرده است که چهار تبعه ترکیه در یک کاروان «تروریست‌ها» بوده‌اند که در درگیری‌های شهر حلب کشته شده‌اند. در این گزارش آمده است که نیروهای نظامی سوریه دو خودروی مجهز به دوشکا را منهدم کرده‌اند که از هفت تروریست خارجی حاضر در این خودروها، چهارنفر آنها تبعه ترکیه بودند.

گزارش از توافق برای منطقه حائل

تبادل آتش میان ترکیه و سوریه در حالی ادامه دارد که رسانه‌های ترکیه روز گذشته از موافقت آنکارا و دمشق برای ایجاد منطقه حائل در منطقه مرزی دو کشور خبر دادند. به گزارش گاردین به نقل از رسانه‌های ترکیه پس از اصابت خمپاره در مناطق مرزی ترکیه، سوریه براساس توافقنامه‌ای که به امضای مقام‌های دو کشور رسیده با عقب‌نشینی نیروهایش تا 10کیلومتری مرز موافقت کرده است.

عملی شدن این مسئله می‌تواند باعث ایجاد یک منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه شود که شورشیان سوری مدت هاست به‌دنبال آن هستند. مقام‌های دولتی سوریه و ترکیه هنوز این گزارش‌ها را تأیید نکرده‌اند. دولت سوریه هم پیش از این مخالفت شدید خود را با ایجاد منطقه حائل اعلام کرده بود. ایجاد منطقه حائل باعث می‌شود که شورشیان سوریه آزادی عمل بیشتری داشته باشند و بتوانند به راحتی میان ترکیه و سوریه رفت‌وآمد کنند.

کد خبر 186979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز