همشهری آنلایین: محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی بلند پایه برای گفت وگو با مقامات ترکیه به آنکارا سفر کرده بود، به تهران بازگشت.

گزارش سفر معاون اول رئیس جمهور به ترکیه

به گزارش روز جمعه ایرنا، معاون اول رییس جمهوری ایران در مدت حضور در آنکارا با عبدالله گل رییس جمهوری، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و و احمد داوداوغلو  وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و در خصوص مباحث دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

محمدرضا رحیمی روز گذشته در حالی که وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و ترابری و دادگستری، دو تن از نمایندگان مجلس، رییس بانک مرکزی و شماری از مسوولان بلندپایه نهادهای دولتی وی را همراهی می کردند، وارد آنکارا شد و در محل نخست وزیری ترکیه مورد استقبال رسمی و گرم اردوغان قرار گرفت.

رحیمی دیروز بطور جداگانه با احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه و اردوغان دیدار کرد و سپس مذاکرات رسمی وزرا و مقامات بلندپایه دوکشور به ریاست رحیمی و نخست وزیر ترکیه انجام شد.

اردوغان و رحیمی دیشب به دنبال پایان مذاکرات خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر اراده سیاسی قوی دوکشور در جهت توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات ایران و ترکیه تاکید کردند.

نخست وزیر ترکیه دیشب ضیافت شامی به افتخار رحیمی در نهاد نخست وزیری ترکیه ترتیب داد.

رحیمی روز جمعه نیز با عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.

در این سفر و در دیدار هیات های رسمی دوکشور به ریاست رحیمی و اردوغان، آخرین تحولات در فرایند مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه در بالاترین سطح بین مقامات دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در راستای تسریع در رفع موانع و بستر سازی بیشتر برای توسعه مناسبات اتخاذ شد.

آخرین سفر رحیمی به ترکیه مهر ماه سال 89 به استانبول بوده است که طی آن مذاکراتی در خصوص فرایند مناسبات اقتصادی و تجاری بین مقامات بلندپایه دوکشور انجام شد.

رحیمی: توافقات خوبی بین ایران و ترکیه برای بهبود اوضاع سوریه حاصل شد

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در تشریح دستاوردهای سفر 24 ساعته خود به ترکیه گفت: در این سفر بین ایران و ترکیه توافقات خوبی برای برداشتن گامهای موثر در جهت بهبود اوضاع سوریه شکل گرفت.

محمد رضا رحیمی در بازگشت از ترکیه در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران افزود: در جریان این سفر دو طرف تاکید داشتند که سوریه هرگز راه حل نظامی ندارد و باید در مسیر گفت و گو و دیپلماتیک گام برداشت.

وی اظهارداشت: در خصوص رخداد اخیر در مرز سوریه و ترکیه که منجر به کشته شدن پنج شهروند غیر نظامی ترکیه شد، قرار بر این شد تا بررسی های بیشتری در خصوص این حادثه صورت گیرد تا مشخص شود که آیا حمله به منطقه مرزی ترکیه از سوی نیروهای دولتی بوده و یا مخالفین و دشمنان دولت سوریه دست به این حمله زده اند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه طرف ایرانی در این سفر هم ترکیه و هم سوریه را به خویشتنداری دعوت کرد افزود: دولت سوریه به هر حال در خصوص حادثه اخیر در مرز مشترک خود با ترکیه عذرخواهی کرده است.

رحیمی همچنین به تشریح دستاوردهای سفر به ترکیه پرداخت و گفت: در این سفر مذاکرات و توافقات بسیار خوبی برای افزایش تبادلات تجاری دو کشور صورت گرفت و دستاودهای این سفر در واقع بیش از آن چیزی است که مورد انتظار ما بود.

وی با بیان اینکه قبل از دولت احمدی نژاد رقم مبادلات تجاری ایران با ترکیه چندان قابل توجه نبود، اظهار داشت: تا چند سال گذشته مبادلات دو کشور به 5 میلیارد دلار هم نمی رسید، اما در سفر فروردین امسال نخست وزیر ترکیه به تهران رسیدن به رقم 20 میلیارد دلار را هدف گذاری کردیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در هفت ماه اول امسال پیشرفت فوق العاده ای در سطح تبادلات تجاری دو کشور شکل گرفته و با وجود اینکه شش ماه دیگر تا پایان سال باقیمانده است، مبادلات تجاری دو کشور تا امروز از مرز شانزده و نیم میلیارد دلار تجاوز کرده و تا پایان امسال می توانیم آن را به رقم 25 میلیارد دلار برسانیم.

رحیمی افزود: در سفر اخیر به ترکیه ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری آن کشور رقم های بیشتری را برای مبالادت تجاری دو کشور پیشنهاد و تاکید داشت که ظرفیت های بالای دو طرف می تواند زمینه ساز مبادلات تجاری بالاتری بین ایران و ترکیه باشد.

وی با بیان اینکه طرف ترکیه معتقد است روابط تجاری دو کشور معمولاً بیشتر به نفع ایران است، گفت: ما با در نظر گرفتن این موضوع تلاش خواهیم کرد تا تعادل بیشتری در روابط تجاری آینده ایران و ترکیه برقرار شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین از حصول توافقاتی در خصوص تجارت ترجیهی، تجارت مرزی و ایجاد شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور در جریان این سفر خبر داد و آنرا مطلوب ارزیابی کرد.

رحیمی افزود: در این سفر توافق شد تا ایران 120هزار تن ریل مورد نیاز خود برای احداث یک هراز کیلومتر راه آهن را از ترکیه خریداری کند.

وی همچنین به موضوع ترانزیت گاز ایران از خاک ترکیه به اروپا اشاره کرد و گفت: در این سفر ترکیه متعهد شد که اجازه دهد این ترانزیت از خاک آن کشور انجام شود.

به گفته رحیمی موضوعاتی چون استرداد مجرمین و انتقال محکومین، گفتگوهایی در جهت صدور بیشتر نفت و گاز ایران به ترکیه و برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه بین دو طرف از جمله دیگر مسایلی بود که در این سفر مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و توافقات خوبی درباره آن انجام شد.

رحیمی: راه حل بحران سوریه نظامی نیست

به گزارش ایرنا، رحیمی که برای دیدار با مقامات ترکیه به آنکارا سفر کرده بود ، روز جمعه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈان.تی.ویˈ با بیان این مطلب گفت: هیچ مشکلی با درگیری حل نمی شود و ما معتقدیم که با رفتار مسالمت آمیز می توان به اوضاع در سوریه سرو سامان داد.

وی با اشاره به ارسال تسلیحات برای مخالفان سوری در سوریه اظهارداشت : ارسال سلاح و مهمات بسان ریختن بنزین بر روی آتش است.

معاون اول رییس جمهوری ایران به توافق چهار جانبه کشورهای ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر به منظور برگزاری نشست هایی برای حل مسالمت آمیز بحران در سوریه اشاره کرد و گفت: برخی دیگر از کشورها نیز پیشنهاد حضور در این گروه را ارائه کرده اند.

دو کشور عراق و ونزوئلا که عضو جنبش عدم تعهدها هستند نیز خواستار حضور در این گروه شده اند.

رحیمی در ادامه گفت: ما معتقدیم که با گفت وگوهای مسالمت آمیز میان طرف های درگیر در سوریه، مشکل این کشور حل خواهد شد .

وی متضرر اصلی بحران در سوریه را مردم این کشور دانست و گفت: بحران سوریه خسارات و خرابی های بسیاری را در پی داشته است و متضرر اصلی این بحران مردم این کشور هستند.

معاون اول رییس جمهوری ایران با عرض تسلیت به مردم و دولت ترکیه به دلیل حادثه شهر آکچاقلعه که منجر به کشته شدن برخی از مردم این شهر شد، گفت: ما انتظار داریم که دو طرف در این خصوص خویشتنداری کنند. برخی ها قصد دارند که میان ترکیه و سوریه درگیری نظامی ایجاد کنند که متضرر اصلی در این درگیری ها دو کشور سوریه و ترکیه خواهند بود.

رحیمی تصریح کرد مقامات ترکیه باید خویشتنداری و مسائل سوریه را با گفت وگو حل کنند ،آنان نباید کاری کنند که گرفتار سوتفاهم ها شوند.

وی در باره روابط ترکیه و عراق نیز گفت: عراق کشوری است که حکومت ˈصدام حسینˈ را کنار گذاشته و آمریکایی ها را به تازگی بیرون رانده، این کشور با مشکلات بسیاری از جمله تروریسم مواجه است.

عراق کشوری با منابع بسیار طبیعی نفت و گاز است و نیاز به کمک دارد. عراق برای پیشرفت نیاز به کمک ترکیه نیز دارد.

رحیمی با بیان اینکه ˈایران علاقه مند است که روابط ترکیه و عراق، رابطه ای دوستانه و خوب باشدˈ، گفت:عراق هم برای ایران و هم برای ترکیه کشوری مهم است و ایران برای هر دو کشور مهم است. ایران، عراق و ترکیه سه کشور مهم منطقه هستند.

معاون اول رییس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد، با پایان گرفتن مشکلات در سوریه ، اتحادی بین چهار کشور ایران ، ترکیه ، عراق و سوریه صورت گیرد.

رحیمی در پایان به سفرش به ترکیه اشاره کرد و گفت: در این سفر و در دیدار با مقامات ترکیه در باره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر به عمل آمد و توافقنامه ای نیز به امضا رسید.

 گفت وگوی مشترک مطبوعاتی رحیمی و اردوغان

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه خواستار جنگ نیست، این کشور تنها صلح و امنیت در منطقه را می خواهد.

اردوغان پنجشنبه شب در گفت وگوی مشترک مطبوعاتی با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری ایران، یک روز پس از آنکه ارتش این کشور در پی کشته و زخمی شدن 14 تن از شهروندان شهر ˈآکچاقلعهˈ در مرز این کشور و سوریه بر اثر شلیک خمپاره ، مناطقی از سوریه را گلوله باران کرد ، این مطلب را عنوان نمود.

نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت : حادثه شهر آکچاقلعه یک حادثه معمولی نبود ، این حمله برای نخستین بار از سوی سوریه علیه ترکیه صورت نمی گرفت ، تاکنون هفت حمله از سوی سوری به ترکیه صورت گرفته است. ما از دوستان ترکیه می خواهیم که در این زمینه حساسیت این کشور را درک کنند.

وی با اشاره به تصویب لایحه دولت آنکارا در مجلس ملی ترکیه مبنی بر اعزام نیروهای نظامی این کشور برای عملیات های برون مرزی اظهارداشت : افرادی که در برابر مجلس ترکیه ایستادند قادر به پاسخ در برابر تاریخ نخواهند بود.

او هدف دولتش از به تصویب رساندن این لایحه در مجلس را افزایش قدرت بازدارندگی ترکیه عنوان کرد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید براینکه ترکیه جنگ طلب نیست و ما نتیجه جنگ افروزی در نزدیکی مرزهای خود در عراق و افغانستان را شاهد بوده ایم، افزود: ترکیه خواهان توقف فوری خونریزیها و برادر کشتی در سوریه است ، ما نمی خواهیم نظاره گر کشتار برادران سوری خود باشیم.

اردوغان با ادعای اینکه کشورش از قدرت و توانایی لازم برای حفظ و حراست از حاکمیت ملی و مرزهای خود است، گفت: ما در خصوص حل مساله سوریه گفت و گوها و مذاکرات مشترکی با ایران داریم و هر دو دولت ، به وزیران خارجه خود ماموریت داده اند تا در حل این مساله به سرعت به نتیجه مشخصی برسند که این امر حایز اهمیت زیادی است.

اردوغان با اشاره به گفت و گوهای خود با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری ایران در خصوص روابط دوجانبه گفت: فرصتی شد تا هم گفت وگوی مفصل دوجانبه با وی داشته باشم و هم مذاکرات جامعی با شرکت وزیران دو کشور به ریاست من و رحیمی انجام شود.

او با اشاره به روابط روبه رشد ایران و ترکیه در بخش های تجاری و اقتصادی گفت: روابط تجاری دو کشور به ویژه از سال 2010 به بعد با هدف گذاری و پیگیری های جدی دو طرف شتاب بیشتری یافته است و در سال 2011 به بیش از 5/16 میلیارد دلار رسید که این رقم به سرعت به هدف 30 میلیارد دلاری نزدیک می شود.

او با اشاره به بهبود در توازن تجاری دو کشور گفت: مذاکرات مربوط به برپایی نظام ترجیحی تجاری بین دوکشور روبه پایان است و امیدواریم فردا نهایی شود.

اردوغان گفت: در این چارچوب حداقل 260 قلم کالا مشمول تجارت ترجیحی بین دوکشور شده و زمینه برای رشد هرچه بیشتر مبادلات تجاری فراهم خواهد آمد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به گستردگی مناسبات ایران و ترکیه در زمینه های مختلف گفت: وزیران دو کشور در حوزه مسوولیت های خود رابطه نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تصمیم داریم این روابط را منظم تر و فشرده تر ادامه دهیم.

او با تاکید بر اینکه دوکشور ایران و ترکیه همسایه خوبی هستند و مشترکات عمیقی تاریخی دارند و با عزم راسخ روابطشانرا توسعه می دهند، افزود در زمینه انرژی هم مذاکرات خوبی صورت گرفته که ادامه خواهد یافت.

وزیر توسعه ترکیه، سفر رحیمی تاییدی بر عزم دو کشور جهت گسترش مناسبات است

جودت یلماز وزیر توسعه و نماینده نخست وزیر ترکیه در پیگیری فرایند مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران، سفر محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری به ترکیه را پربار و تاییدی بر عزم و اراده دو کشور در جهت توسعه و تعمیق مناسبات ارزیابی کرد.

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری ایران، روز پنجشنبه در راس هیات بلندپایه ای در حالی که وزرای نفت، راه و ترابری، صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس و شماری از روسای نهادها و سازمانهای دولتی وی را همراهی می کردند وارد آنکارا شد و مورد استفبال ˈجودت یلمازˈ قرار گرفت.

یلماز بعداز ظهر روز جمعه پس از بدرقه رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سفر رحیمی به ترکیه را بسیار فشرده ولی پربار و صمیمی ارزیابی کرد و گفت: حضور چنین هیات های بلند پایه ای تاییدی بر عزم و اراده سیاسی دوکشور برای توسعه و تحکیم مناسبات بوده و هم با توجه به ترکیب هیات ایرانی که طیف وسیعی از مسوولان و دست اندرکاران اقتصادی و تجاری و صنعتی دوکشور بودند، فرصت مهمی برای گفت و گوهای رودر روی مقامات بلندپایه و وزیران دوکشور ایجاد شد.

او با اشاره به اینکه موضوع انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور در این سفر تقریبا نهایی شد و به زودی امضا و اجرایی می شود ، ابراز امیدواری کرد این قرارداد ضمن کمک به توسعه هرچه بیشتر مراودات تجاری، گامی برای گذر به نظام آزاد در تجارت دو کشور باشد.

وزیر توسعه ترکیه گفت: مذاکرات دوجانبه خوبی نیز بین وزرای انرژی و نفت، راه و ترابری و ارتباطات، دادگستری و بازرگانی ایران و ترکیه صورت گرفت که از نظر رفع موانع موجود بر سر راه ایجاد پویایی در مراودات بازرگانی دوکشور بسیار موثر و سازنده خواهد بود.

یلماز با اشاره به گستردگی مناسبات اقتصادی و تجاری دوکشور گفت: رسیدن حجم مبادلات دو کشور به سطح 5/17 میلیارد دلار در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی که رقمی فراتر از کل سال 2011 می باشد، بسیار امیدوار کننده است و نشان می دهد هدف 35 میلیارد دلاری پیش از زمان پیش بینی خود که یک دوره میان مدت لحاظ شده بود، تحقق خواهد یافت.

او به رغم این به وجود موانعی در مناسبات تجاری به ویژه از نظر وجود دیوارهای گمرکی و مقاومت برخی نهادها در هردوکشور برای تسهیل سازی همکاری های اقتصادی و تجاری اشاره و ابراز امیدواری کرد با رفت و آمدهای فشرده بین مسوولان و مقامات دوکشور و مبادله به هنگام هیات ها، این موانع و مشکلات رفع و زمینه آشنایی متقابل و سریع دوطرف از نیات و نقطه نظرهای یکدیگر فراهم آید.

وزیر توسعه ترکیه با اشاره به بلند بودن دیوارهای گمرکی بین دو کشور و لزوم برداشته شدن گام های جدی برای آزادسازی تجارت، فرایند الحاق گمرکی ترکیه به اتحادیه گمرکی اروپا و مشکلات و دشواری های عدیده ای که ترکیه در این فرایند با آن روبه رو شده است را یادآوری شد و گفت: الحاق ترکیه در این اتحادیه ابتدا با نگرانی های جدی محافل سیاسی و اقتصادی و بخش خصوصی ترکیه همراه بود.

جودت یلماز گفت: این فرایند الگوی بسیار مناسبی برای تنظیم روابط ترکیه با ایران نیز می تواند باشد و همانطور که ترکیه در پیوستن به این اتحادیه ابتدا با سختی هایی روبه رو شد، ایران نیز در موضوع آزاد سازی تجارت و گذر به تجارت آزاد با ترکیه می تواند انعطاف بیشتری بخرج داده و با دوری از سیاست های حمایتی، زمینه رشد و توسعه هرچه بیشتر تولیدات داخلی با مشابه های خارجی آن را فراهم کند.

وی افزود: این دو کشور با جمعیتی بسیار و شرایط اقتصادی مناسب ، دارای امتیازات خاصی در منطقه هستند.

کد خبر 186827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز