همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که جمعیت سالمندان جهان تا 38 سال آینده،بیش از دو برابر خواهد شد و از همه کشورها خواست که برای ایجاد چترهای حمایتی ویژه سالمندان، چاره اندیشی کنند.

سازمان ملل خواستار افزایش حمایت از سالمندان شد

به گزارش ایرانا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ژاپن دارای بیشترین جمعیت سالمند است و در این زمینه، شهرت جهانی دارد. سرزمین آفتاب تابان، تنها کشوری است که 30 درصد از جمعیتش بالای 60 سال هستند؛ با این حال، گزارش تازه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد،یادآور می شود که تا سال 2050، بیش از 60 کشور، از چین و کانادا گرفته تا آلبانی، وضعیتی مشابه ژاپن خواهند داشت.

این گزارش از همه کشورهای جهان می خواهد که به دنبال ایجاد چترهای حمایتی باشند و راهکارهایی را بیابند که با آن، بتوان دورانی همراه با ˈسلامتی و زندگی شایستهˈ را برای سالمندان تضمین کرد.

در بخشی از بیانیه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد آمده است ˈباید برای شناسایی، بررسی و رفع تبعیض علیه سالمندان،بویژه زنان سالمند،کار بیشتری انجام شود. باید تضمین شود که سالمندی، دوران کسب فرصت ها برای همگان است.ˈ

در برخی کشورها،مانند لتونی و قبرس، بیش از 60 درصد از سالخوردگان در فقر به سر می برند و حتی در بعضی کشورهای صنعتی، مانند ژاپن، سالمندان برای دریافت خدمات عمومی و بهداشتی، با دردسرهایی روبرو هستند.

همچنین در بسیاری از کشورها، مانند ایالات متحده آمریکا، هند، برزیل و مکزیک، مبلغی که سالمندان از سازمان های بیمه دریافت می کنند، کمتر از مبالغی است که به این سازمان ها پرداخته اند.افزون بر این،کاهش مزایای بازنشستگی به دلیل بحران های اقتصادی،سبب می شود نسبت مالیات بر درآمد سالمندان،در عمل افزایش یابد.

آمارها نشان می دهدکه امروزه ˈسالمندیˈ تنها مشکل کشورهای صنعتی نیست. تقریبا دو سوم از افراد بالای 60 سال،در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و این نسبت تا سال 2050 به 80 درصد خواهد رسید.

همچنین،اکنون درکل جهان،از هر 9 نفر، یک نفر (در مجموع 810 میلیون نفر) بالای شصت سال هستند.جمعیت بالای شصت ساله ها تا سال 2050 میلادی به بیش از دو میلیارد نفر، یعنی یک پنجم از جمعیت جهان در آن روز، خواهد رسید.

کد خبر 186480
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز