دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

مجید فروغی: هنرهای تجسمی در مقایسه با دیگر رشته‌های هنری در رسانه‌ها مهجور است و بخش ناچیزی از صفحه‌های هنری مطبوعات یا برنامه‌های صدا و سیما به رویدادهای تجسمی اختصاص پیدا می‌کند.

هنرهای تجسمی به ندرت تیتر یک رسانه می‌شود مگر آنکه مجسمه‌های شهر چند روز متوالی سرقت شوند یا تابلوی جکسون پولاک در گمرک توقیف شود و اگر آثار هنرمندان ایرانی در حراج‌های دنیا رکورد فروش را بزند، شاید هنرهای تجسمی در چند روزنامه تیتر و عکس صفحه اول شود.

هنرمندان تجسمی چندان شهرت ندارند و نسبت به دیگر هنرمندان هر حرف و اتفاق کوچکی از آنها برای مردم جذابیت ندارد و خبر نمی‌شود اما غربت هنرهای تجسمی در رسانه‌ها هم موجب می‌شود بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌هایی که در گالری‌ها برگزار می‌شود به اطلاع مردم نرسد.

‎ ‎همه رشته‌های هنری امروز دست‌کم یک خبرگزاری یا سایت خبری تخصصی دارند که فارغ از کیفیت و سطح حرفه‌ای، رویدادهای آن حوزه را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما هنرهای تجسمی هنوز در فضای مجازی، رسانه‌ای فعال برای اطلاع‌رسانی رویدادهای خود به مخاطبان و علاقه‌مندان در نقاط مختلف ندارد. البته اوضاع هنرهای تجسمی به لحاظ رسانه‌های تخصصی مکتوب چندان بد نیست و نشریاتی هستند که به اطلاع‌رسانی و نقد و تحلیل رویدادها و آثار هنرهای تجسمی می‌پردازند، اما رسانه‌های عمومی و رسانه‌هایی مانند صداوسیما که می‌توانند ارتباط عموم مردم را با هنرهای تجسمی برقرار و تقویت کنند، در قد و قواره برنامه‌ها و اتفاقات هنرهای تجسمی به اطلاع‌رسانی و نقد و تحلیل نمی‌پردازند. در یکی دو سال اخیر برنامه‌هایی در تلویزیون با محوریت هنرهای تجسمی از شبکه چهار سیما پخش شد که برای خود در بین هنرمندان و علاقه‌مندان تجسمی جایی پیدا و به ‌آشنایی و ارتباط افراد جدید با هنرهای تجسمی کمک کرد.

برنامه هفتگی کارگاه هنر که سال گذشته و تا اوایل سال‌جاری از شبکه چهار سیما پخش می‌شد نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی رویدادهای تجسمی، آشنایی بیشتر مردم با این رشته و معرفی هنرمندان داشت اما عمر این برنامه کوتاه بود و چند ماهی است که پخش کارگاه هنر متوقف شده است. ‎ ‎ مجله تصویری منشور برنامه دیگری است که دو سال از پخش روزانه آن از شبکه چهار می‌گذرد و با توجه به زمان کوتاه برنامه، اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجسمی محور آن است اما این روزها منشور نیز کمرنگ شده است و با توجه به سابقه تعطیلی کارگاه هنر، گمان و زمزمه تعطیلی منشور نیز به گوش می‌رسد. منشور در دوسالگی‌اش هنرمندان و گالری‌ها و علاقه‌مندانی را با خود همراه کرده و افرادی هم به مخاطبان منشور و از مسیر آن به مخاطبان هنرهای تجسمی تبدیل شده‌اند، پس حالا که هنرهای تجسمی همین یک برنامه تلویزیونی را دارد، لطفا منشور را تعطیل نکنید!

کد خبر 186383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز