گروه بین‌الملل: درحالی‌که با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در سوریه درگیری‌های نیروهای نظامی ترکیه با شورشیان پ‌ک‌ک در جنوب شرقی این کشور هم بسیار شدید شده است رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از امکان مذاکره با این گروه خبر داد.

نخست‌وزیر ترکیه که به‌خاطر گسترش درگیری‌ها با پ‌ک‌ک از سوی مخالفان دولت در روزهای گذشته تحت انتقاد قرار داشته است در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی اعلام کرد که امکان مذاکره مقام‌های اطلاعاتی ترکیه با نمایندگان پ‌ک‌ک در زمان مناسب وجود دارد.

اعلام امکان مذاکره با پ‌ک‌ک در حالی صورت گرفته است که اردوغان در ۱۵‌ماه گذشته تلاش داشته است با قدرت نظامی به درگیری‌های ۲۸ ساله با این گروه پایان دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار کشته‌شدگان در درگیری‌های دو طرف در این دوره از زمان بازداشت عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک در سال ۱۹۹۹ بی‌سابقه بوده است.

مقام‌های اطلاعاتی ترکیه پیش از این هم در تلاش برای پایان دادن به درگیری‌هایی که سبب کشته شدن چهل هزار نفر تاکنون شده است مذاکراتی محرمانه را با مقام‌های حزب کارگران کردستان ترکیه داشته‌اند اما این گفت‌وگو‌ها با شکست روبه‌رو شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این مذاکرات در سال ۲۰۱۰ به‌صورت کاملاً محرمانه در اسلو(پایتخت نروژ) و جزیره امرالی(جزیره‌ای در جنوب ترکیه که عبدالله اوجالان رهبر پ‌ک‌ک در آن زندانی است) انجام شده اما بدون نتیجه مشخصی ناکام مانده است. به گزارش رویترز، نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به مذاکرات و تماس‌های دو طرف در گذشته گفت: ما این قدم‌ها را در اسلو و امرالی در گذشته برداشتیم و اکنون هم همان قدم‌ها را در زمانی که نیاز ببینیم بر خواهیم داشت.

اعلام امکان مذاکره با پ‌ک‌ک پس از آن از سوی نخست‌وزیر ترکیه صورت گرفت که حزب آشتی و دمکراسی(مهم‌ترین حزب هوادار کردها) برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها خواستار انجام مذاکره میان دولت و شورشیان این گروه شد. درگیری‌های چند‌ماه گذشته میان نیروهای نظامی ترکیه و شورشیان پ‌ک‌ک یکی از گسترده‌ترین تقابل‌های دو طرف به‌حساب می‌آید که بارها به شمال عراق هم کشیده شده است. گفته می‌شود در سال‌جاری میلادی حداقل ۷۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

مقام‌های عراقی بارها از ترکیه به‌خاطر حملات هوایی و عملیات ترکیه در داخل مرزهای این کشور انتقاد کرده‌اند. روز پنجشنبه هم نوری مالکی نخست‌وزیر عراق دعوت اردوغان را برای شرکت در کنگره حزب حاکم ترکیه رد کرد؛مسئله‌ای که از آن به‌عنوان نشانه افزایش اختلاف‌های دو طرف یاد می‌شود.پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته شده است اما اردوغان در گفت‌وگوی خود کشورهای غربی را به‌خاطر فعالیت آزاد اعضای پ‌ک‌ک در اروپا به باد انتقاد گرفت.

انتقاد شدید از کشورهای غربی

نخست‌وزیر ترکیه همزمان با اعلام امکان مذاکره با پ‌ک‌‌ک تأکید کرد که برخی کشورهای غربی ازجمله آلمان و فرانسه نمی‌خواهند مشکل این کشور با پ‌ک‌‌‌ک حل شود. وی گفت: به وضوح می‌گویم که غربی‌ها نمی‌خواهند این مشکل حل شود. آلمان خواستار چنین چیزی نیست. فرانسه هم‌چنین چیزی نمی‌خواهد.

وی با تأکید بر اینکه این کشورها به ترکیه کمکی در این زمینه نمی‌کنند، گفت: آنها در مقابل اجازه می‌دهند تروریست‌ها در خاک‌شان زندگی کنند. وی تأکید کرد: کشورهای اسکاندیناوی مانند ابزار برای سازمان تروریستی پ‌ک‌‌‌ک عمل می‌کنند. این کشورها از سویی در برابر اتحادیه اروپا پ‌ک‌ک را در میان سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهند و از سوی دیگر، به نیروهای پ‌ک‌ک اجازه می‌دهند که در این کشورها آزادانه تردد کنند. وی گفت: پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا حمایت خود را از تروریسم گسترش داده‌اند.

کد خبر 186065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز