همشهری آنلاین: اقدام رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در "خائن" خواندن نخست وزیر این کشور، موجب شکایت رجب طیب اردوغان از کمال قلیچداراوغلو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه حریت، بر اساس اسنادی که توسط سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شده "کمال قلیچداراوغلو" اعلام کرده که در سال 2003 و زمان حمله آمریکا و متحدانش به عراق، اردوغان به عنوان نخست وزیر ترکیه موافقت کرده بود که جنگنده های آمریکا بتوانند از آسمان ترکیه استفاده کنند.

بر اساس این اسناد، اما مخالفت ژنرال های رده بالا ارتش ترکیه موجب شد تا اردوغان از این تصمیم منصرف شود و بعدها انتقام خود را از این ژنرال های بگیرد.

به نوشته حریت، برخی از ژنرال هایی که در پرونده "چکش بزرگ" مجرم شناخته شده و به زندان محکوم شده اند جزو همان افسرانی بوده اند که در سال 2003 با اردوغان مخالفت کرده بودند.

به نوشت حریت در کتابی که با عنوان "افشا: مقامات ارشد ترک در اسناد ویکی لیکس" منتشر شده جزئیات این موضوع بطور کامل و به نقل از کمال قلیچداراوغلو منتشر شده است.

در این کتاب نوشته "باریس ترک اوغلو" و "باریس پهلوان" است، به نقل از قلیچداراوغلو آمده است: نخست وزیری که منافع کشورهای خارجی را به منافع کشور خود مقدم بداند نمی توان نخست وزیر باشد. مردی که که از کشور خود و منافع آن حمایت نمی کند را نباید نخست وزیر خواند بلکه باید او را خائن خطاب کرد.

این موضوع در حالی برملا شده که تنش شدیدی میان حزب جمهوریخواه خلق و حزب عدالت و توسعه ( حزب حاکم ) بر سر موضوعات مهمی چون سوریه و از دست رفتن متحدان مهمی چون ایران، وجود دارد.

در همین رابطه در هفته گذشته رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه (مهمترین حزب مخالف اردوغان) در سخنانی با اشاره به درگیریهای ارتش این کشور با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و تمایل نداشتن دولت برای انجام مذاکرات صلح با این گروه، هشدار داد که ترکیه در حال تبدیل شدن به حمام خون است.

کد خبر 186190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز