گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: نخستین گروه زائران حج امسال چند روز پیش به سمت عربستان پرواز کردند.

حج

30 روز یا بیشتر در سرزمینی دور و متفاوت بودن نیاز به جسمی مقاوم دارد. بی‌شک آنچه باعث می‌شود افراد بیشترین بهره را از فرایض این سفر ببرند، داشتن جسمی‌سالم است.دکتر سیدعلی ریاض رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با همشهری درباره اقدامات این سازمان که وظیفه حفظ سلامت زائران را دارد، گفت: نخستین برخورد کاری زائران پس از دریافت فیش، مراجعه به پزشک کاروان است. مدیر کاروان از بین پزشکان معرفی‌شده از سوی سازمان حج، یکی را انتخاب می‌کند.

پزشک کاروان که همشهری و همزبان افراد کاروان است استطاعت جسمی افراد را مورد سنجه قرار می‌دهد. افراد معتاد، زن‌باردار، بیمار قلبی‌ای که اخیرا سکته کرده و کسی که سرطان حاد دارد استطاعت تشرف ندارند ولی اینطور نیست که ما بگوییم به هیچ عنوان نمی‌توانید مشرف شوید بلکه ما به آنها توصیه می‌کنیم که سال آینده پس از بهبودی عازم شوند. وی در مورد برخورد با معتادانی که قصد تشرف دارند گفت: ما برای این افراد عدم‌استطاعت جسمی اعلام می‌کنیم و آنها بایستی سال آینده پس از ترک اعتیاد به حج مشرف شوند. همانطور که می‌دانید مقامات عربستان برخورد بسیار سختگیرانه‌ای با معتادان دارند و مثل ما معتاد را بیمار تلقی نمی‌کنند.

وی افزود: امسال 450پزشک عمومی با 450کاروان همراه خواهند بود و وضعیت سلامت زائران را رصد خواهند کرد و بسیاری از زائران با بیماری‌های قند و فشارخون نیز به حج خواهند رفت. در ایام تشریق پزشک هر کاروان با زائران خواهد بود و یک کیف کمک‌های اولیه و لوازم مورد نیاز یک مطب کوچک و سیار و همچنین داروهای عمومی همراه خواهد داشت. این فرد هم پزشک است، هم پرستار و هم بهداشت کار و هم بر سلامت اعضای کاروان نظارت می‌کند.

وی در مورد خدمات امسال این مرکز گفت: به جز پزشک کاروان‌ها، زائران می‌توانند از خدمات دوبیمارستان در مکه و مدینه استفاده کنند که در این بیمارستان‌ها از همه تخصص‌ها یک پزشک حضور دارد. همچنین بخش‌های CCU، بستری، داروخانه، رادیولوژی، دندانپزشکی، اورژانس و کلینیک تخصصی در این بیمارستان‌ها تعبیه شده است.

البته عربستان اجازه جراحی به تیم ایرانی نداده و اگر نیاز بود به بیمارستان‌های معرفی شده توسط عربستان ارجاع داده می‌شود. بیمار را تیم 10نفره پزشکان متخصص که مسلط به انگلیسی و عربی هستند همراهی می‌کند. ما از همکاری بیمارستان‌های سعودی راضی هستیم. در این دو بیمارستان 150پزشک، 60پرستار و الباقی کادر اورژانس، پاراکلینیکی، اداری، مالی و امدادی هستند.10کارشناس بهداشت مسئولیت نظارت بر امورات آشپزخانه مرکزی، منبع آب هتل‌ها و ملحفه‌های هتل‌ها را برعهده‌ دارند.

دکتر سیدعلی ریاض با اشاره به آموزش نکات بهداشتی به زائران قبل از اعزام از طرق مختلف، مانند نشریه، پیامک، نرم افزار آموزشی و تلفن گویا گفت: حضور زائران در حج امسال با هوای گرم عربستان همراه است به همین دلیل همه توصیه‌های لازم به زائران درباره گرمازدگی شده است. به آنها گفته‌ایم که از ساعت 11تا سه بعدازظهر در محیط‌های باز تردد نکنند و امور خود را به بعد از آن موکول کنند.

وی با اشاره به برگزاری کنگره پزشکی حج و زیارت امسال گفت: به‌زودی مرکز تحقیقات حج در همین مرکز شروع به‌کار خواهدکرد.رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه هشداری در مورد بیماری‌های خاص و اپیدمیک از عربستان ارسال نشده است، گفت:

زدن واکسن مننژیت الزامی است ولی واکسن آنفلوآنزا ترجیحی است و توصیه می‌کنیم که زائران این واکسن را درصورت نیاز استفاده کنند. اگر زائران مراقبت‌های لازم را انجام دهند مشکلی پیش نخواهد آمد.وی با اشاره به اینکه 123تن دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان ارسال شده است، گفت: بخش‌های دیالیز و دندانپزشکی صحرایی کماکان آماده و دو آمبولانس نو نیز خریداری شده است.

کد خبر 186057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز