با نخستین صعود ایران به لیگ جهانی والیبال‌، سؤالات زیادی در این خصوص مطرح است؛ اینکه حضور تیم ملی والیبال در این لیگ چه امتیازاتی برای والیبال ایران دارد؟

مربی والیبال - ولاسکو

 اینکه چه زمانی قرار است تیم ملی آماده حضور در این رقابت‌ها شود؟ برای حضور در این سطح از رقابت‌ها و تداوم ماندن در آن، فدراسیون چه برنامه‌ای دارد و چه تدارکاتی خواهد دید؟ بحث تمدید قرارداد با ولاسکو که از بازی‌های انتخابی المپیک در ژاپن شروع شده و با ورود ایران به لیگ جهانی به اوج رسیده به کجا کشیده خواهد شد؟ مشکل کمبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که نماینده فدراسیون جهانی والیبال در بازدید از سالن 12هزار نفری مشاهده کرده تا شروع بازی‌ها چگونه حل می‌شود؟ و سر انجام اینکه مبلغ یک میلیون دلار ودیعه تضمینی ثبت نام در لیگ جهانی از چه منبعی تأمین خواهد شد؟پاسخ‌های محمدرضاداورزنی، رئیس فدراسیون والیبال را در گفت‌وگو با همشهری درخصوص این سؤالات می‌خوانید.

  • سرانجام والیبال ایران در گام سوم تلاش‌هایش به لیگ جهانی رسید‌؟

من هنوزهم اعتقاد دارم که شرایط زمانی نامناسب در دوبار قبلی، مانع رسیدن ایران به لیگ جهانی شد و این بار خوشبختانه، هم شرایط کاملا مساعد بود و هم‌زمان برای صعود مناسب.

  • یعنی معتقدید در دوبار قبلی حضور در مسابقات انتخابی لیگ جهانی‌، شرایط مکانی برای صعود تیم ایران فراهم نبوده است‌؟

بله، همینطور بود. بار اول در زمان حسین معدنی و سال پیش در زمان حضور ولاسکو، هم شرایط و هم‌زمان کاملا به ضرر والیبال ایران بود و به سود حریفان. در سال 2009 در حالی تیم ملی تنها پس از 24ساعت از آمدنش از مسابقات انتخابی قهرمانی جهان از ژاپن راهی قاهره شد که بدن‌های خسته بازیکنان جواب نداد و تیم ملی مغلوب تیم آماده مصر شد. بار دوم هم پارسال بود که چینی‌ها با استفاده از نفوذشان در فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا و خبر داشتن از شرایط نامساعد تیم ایران به دلیل مصدومیت بازیکنان کلیدی، زمان بازی را یک‌ماه جلو انداختند و توانستند در شرایط نا‌برابر و نا‌عادلانه ما را در تک بازی خانگی شکست دهند؛ اگرچه آنها نیز چوب این کارشان را بعدها خوردند و در مرحله پایانی با شکست مقابل پرتغال به لیگ جهانی نرسیدند. اما این‌بار معتقدم هم شرایط برای صعود مناسب بود و هم‌زمان. تیم ملی یک پروسه خوب از بازی‌های تدارکاتی و رسمی را طی کرد و از همه مهم‌‌تر اینکه به‌عنوان قهرمان آسیا در رقابت‌های انتخابی حاضر شد و این خود اعتماد به نفس خوبی به کادرفنی و بازیکنان بخشیده بود.

  • خودتان فکر می‌کنید رفتن به لیگ جهانی چگونه میسر شد‌؟

این صعود حاصل یک برنامه‌ریزی 20ساله بود و عوامل زیادی دست‌به‌دست هم داد تا والیبال ایران موفق شد. واقعیت اینکه پرورش و تربیت نسل‌های زیادی از بازیکنان در مقاطع مختلف زمانی و زحمات افراد زیادی کمک کرد تا والیبال ملی ما امروز در چنین جایگاه ممتازی بایستد. بد نیست یادی هم از مربیان داخلی و خارجی زیادی ازجمله بوگانیکوف‌، ست کوویچ‌، زوران گائیج و پارک‌کی ‌ون و در‌نهایت ولاسکو و مربیان داخلی مثل کارخانه داشته باشیم که در این موفقیت سهیم و شریک بودند.

  • خیلی‌ها در موفقیت یکی، دو سال اخیر والیبال سهم بیشتری برای ولاسکو قائل می‌شوند، به‌گونه‌ای که همه فکر می‌کنند اگر او نبود‌، ایران هرگز به چنین موقعیتی دست پیدا نمی‌کرد.

این بی‌انصافی است. ولاسکو حکم یک بازیکن نوک در فوتبال را برای والیبال ما بازی کرد که «هد» یا (ضربه سر) آخر را زد. واقعیت این است که والیبال ما با کسب نایب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2009 مانیل، بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو و درخشش در مسابقات جایزه بزرگ نیازمند چنین مربی‌ای بود. در حقیقت ولاسکو زحمات یک پروسه طولانی آغاز شده را به بار نشاند. البته ولاسکو با اعتمادکردن به جوانان برای والیبال ایران ظرفیت‌سازی‌ کرد و این در حالی بود که مربیان داخلی از ترس افکار عمومی کمتر حاضر به انجام چنین ریسکی بودند. از شما می‌پرسم کدام یک از مربیان ما شهامت بازی دادن به غفور در جام ملت‌ها‌، فیاضی در جام جهانی و شهرام محمودی در انتخابی لیگ جهانی را داشتند‌؟ این از خصوصیات مربیان باتجربه است که می‌دانند از ابزارهای در اختیار چگونه و در چه زمانی باید درست استفاده کنند. اگرچه خیلی از این بازیکنان در یک فرایند سازنده از مدت‌ها پیش با حضور در رده‌های نوجوانان و جوانان شناخته شده بودند.

  • ظاهرا در تمدید قرار داد با ولاسکو به مشکل خوردید‌؟

مشکلی نداریم و فعلا از او خواستیم برود کمی استراحت کند تا پس از مشورت با مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

  • پس بحث نوسانات نرخ ارز و این حرف‌ها در تمدید قرارداد با ولاسکو در میان نبود؟

چرا، این موضوع هم بی‌تأثیر نبود. روزی که ما با ولاسکو قرارداد ماهانه 30هزار یورو بستیم‌، یورو 1400تومان بود اما امروز یورو به مرز 3500تومان رسیده است. باید در این زمینه با مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک رایزنی کنیم تا شاید بتوانیم با کمک دولت و گرفتن این مبلغ به نرخ مرجع، این مشکل را به نوعی حل کنیم.

  • می‌گویند ولاسکو در بازی دوم با ژاپن از عدم ‌ورود بانوان به سالن شاکی بود و با دلخوری از ایران رفت.

از برخورد شب آخر کمی ناراحت بود و در این زمینه هم باید با وزیر محترم ورزش گفت‌وگو کنم که مبادا این مشکل برایمان در طول مسابقات لیگ جهانی دردسر‌ساز شود. البته می‌دانید که این موضوع از حیطه اختیارات فدراسیون خارج است. موضوع دیگری که تا حدودی ولاسکو را در این مدت آزار داده مبلغ قراردادش در مقایسه با دستمزد بازیکنان بود و این موضوع هم برای او غیرقابل هضم بود که حقوقی کمتر از شاگردانش دریافت کند.

  • آیا نماینده فدراسیون جهانی هم در جریان عدم‌ ورود بانوان به سالن در بازی دوم با ژاپن قرار گرفت‌؟

با بودن منشی‌های خانم و خبرنگاران زن و همچنین ازدحام تماشاگران در بازی دوم خوشبختانه او متوجه این موضوع نشد و به نوعی حواسش را کاملا پرت کردیم!

  • برخلاف گائیج هم‌اکنون افکار عمومی سخت خواهان ادامه همکاری فدراسیون با ولاسکو است‌، شما هم چنین استنباطی از این موضوع دارید‌؟

ما هم چنین تفکری داریم و جالب است بدانید بسیاری از مردم حضوری یا با ارسال پیام‌های متعدد از ما درخواست اعلام شماره حساب برای پرداختن مبلغ قرارداد ولاسکو را دارند تا مبادا ما او را از دست دهیم؛ هرچند مطمئن هستم که با کمک مسئولان ورزش این مشکل به‌زودی حل خواهد شد.

  • رفتن به لیگ جهانی هم هزینه سنگینی دارد، با توجه به سایر برنامه‌ها و میزبانی مسابقات مختلف بین‌المللی‌، آیا درخصوص تأمین بودجه مورد نظر با مشکلی روبه‌رو نیستید‌؟

فدراسیون والیبال هم متاثر از دیگر نهادهای کشور که با اقتصاد مقاومتی درصدد اداره امور خود هستند با صرفه‌جویی‌های لازم و اولویت‌بندی برنامه هایش، تلاش دارد که در این زمینه بر مشکلات فائق‌ آید. سال آینده سال پرکاری برای فدراسیون خواهد بود و جدا از حضور در لیگ جهانی‌، تیم‌های نوجوانان و جوانان باید در مسابقات جهانی شرکت کنند و تیم ملی بزرگسالان هم برای شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا راهی دبی خواهد شد.

  • در بازدیدی که نماینده فدراسیون جهانی از سالن 12هزار نفری داشت اعلام کرد که برای برگزاری رقابت‌های لیگ جهانی باید برخی از اشکالات سالن تا شروع بازی‌ها برطرف شود. این اشکالات در چه زمینه‌هایی بوده است‌؟

یک مقدار بحث اضافه شدن تجهیزات به سالن بود. محل کنفرانس خبری و سختی رسیدن مربیان، بازیکنان و خبرنگاران به این محل‌، تهیه مکان مناسب برای صرف غذای گرم نمایندگان رسانه‌ها و دسترسی راحت به امکانات اینترنتی از موضوعاتی بود که فرز، نماینده آلمانی فدراسیون جهانی آنها را گوشزد کرد. البته او تعجب خود را نیز از استقبال خوب تماشاگران پنهان نکرد و گفت: ایران را همانند برزیل دیده‌ام و حتما این همه علاقه‌مندی مردم ایران را به اطلاع مسئولان فدراسیون جهانی خواهم رساند. او در مجموع نمره قبولی به والیبال ایران داد.

  • بحث تضمین و پرداخت مبلغ 850هزار تا یک میلیون دلار ودیعه ثبت‌نام چه می‌شود؟ آیا فدراسیون توان پرداخت این مبلغ را دارد‌؟

فدراسیون جهانی والیبال برای تضمین برنامه‌هایش، به‌خصوص پخش مستقیم بازی‌ها، این مبلغ را از ما به امانت می‌گیرد و به نوعی تعهدی است که میان سازمان صداو‌سیما و مسئولان فدراسیون جهانی امضا می‌شود.

  • با بحث تبلیغات محیطی و اینکه شاید تبلیغ برخی از کالاها در ایران ممکن نباشد چگونه کنار خواهید آمد‌؟

10پنل تبلیغاتی به کشور میزبان تعلق خواهد داشت و مابقی هم مربوط به فدراسیون جهانی والیبال است.فکر نکنم در این زمینه مشکلی باشد.

  • سـؤال آخر اینکه درصورت درگیربودن سالن 12هزار نفری، کدام سالن‌ها جایگزین احتمالی این سالن خواهند بود؟

سالن شش‌هزار نفری ارومیه و سالن شش‌هزار نفری جدید اصفهان تمامی شرایط لازم و استاندارد را بعد از سالن 12هزار‌نفری دارا هستند و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

کد خبر 185873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز