گروه اقتصادی: نخستین روز فعالیت رسمی اتاق معاملات ارزی با اعلام رسمی قیمت 9ارز مرجع آغاز شد تا این بار نبض بازار ارز به جای چهارراه استانبول و حوالی خیابان فردوسی، در ضلع شمال شرقی میدان ولی عصر تنظیم شود.

بانک مرکزی در گام نخست قیمت هر دلارآمریکا را در روز نخست 23هزار و 622ریال و هر یورو را 30هزار و 559ریال اعلام کرد. قیمت اعلام شده نسبت به قیمت روز گذشته بازار آزاد در جهت عکس تعیین شده است درحالی‌که انتظار می‌رفت براساس وعده مسئولان نرخ ارز در اتاق معاملات ارزی با توجه به قیمت روز دوشنبه بازار افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد. تصمیم بانک مرکزی به واقع به جای اینکه شکاف قیمت را کمتر کند، افزایش داد به‌نحوی که اختلاف قیمت در بازار آزاد و اتاق معاملات ارزی به حدود 250تومان رسید.

مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده‌اند به‌زودی تمام نیازهای ارزی گروه‌های کالایی اولویت سوم تا دهم با نرخ روزانه اتاق معاملات ارزی پوشش داده می‌شود. انتظار مسئولان این است که در 10روز آینده روند قیمت ارز دربازار آزاد نزولی شود.
به گزارش همشهری، براساس طرح جدید عرضه ارز، مقرر شده ارز مورد نیاز اولویت‌های سه تا پنج از محل ارز حاصل از 14.5درصد درآمد نفت و صندوق توسعه ملی تأمین شود. بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به زمانبر ‌بودن مراحل اجرای تأمین ارز واردکنندگان کالا، اجرای این طرح موجب شده تا تمام اقدامات مورد نیاز دراین فرایند در یک مکان واحد به انجام برسد، بنابراین‌، در این مرکز همه دست‌اندرکاران ازجمله نمایندگان بانک مرکزی‌، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌های عامل برای ارائه خدمات متمرکز، مستقر شده‌اند.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت دیروز به ایرنا گفت: روز سه‌شنبه از محل سیستم جدید متقاضیان اولویت‌های سه تا پنج با موضوعات کالایی قطعات شیرآلات صنعتی، ورق ملامین، نبشی فولادی، تجهیزات پزشکی و نمونه‌های مختلفی از سموم پزشکی موفق شدند برای هر دلار 23622ریال پرداخت کنند و به بیانی دیگر موفق به ثبت سفارش و نقل و انتقال مبادلات ارزی شدند.

حمید صافدل درباره مدت زمانی که صرف مراحل ثبت سفارش تا تخصیص ارز می‌شود، توضیح داد: براساس سیستم جدید اگر متقاضیان واردات مستندات کافی داشته باشند و ابهامی نیز در مدارک آنها وجود نداشته باشد، ثبت سفارش و گواهی‌ها در حوزه ارز ظرف مدت یک تا دو روز تعیین تکلیف می‌شود. وی درعین حال تأکید کرد: ممکن است مراحل ثبت‌سفارش یک هفته به طول انجامد اما تخصیص ارز درصورت کامل بودن مدارک سریع انجام می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به محض اینکه مطمئن شویم ثبت سفارش اولویت‌های گروه یک تا پنج با هماهنگی سازمان توسعه تجارت، بانک‌های عامل و بانک مرکزی طبق روال انجام می‌شود، گروه‌های بعدی را برای گرفتن ارز اعلام خواهیم کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: نخستین سامانه سرویس‌دهی ارزی به متقاضیان با 10 میلیون دلار گشایش یافت.

کد خبر 185831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز