گروه اقتصادی: تنها چند ساعت پس از راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر و اعلام قیمت 2404تومان به‌عنوان قیمت روز دلار، بازار آزاد واکنش نشان داد و هر دلار آمریکا با 36تومان افزایش نسبت به روز قبل 2508تومان قیمت خورد.

اقتصاد

 آیا شکاف 100تومانی قیمت ارز در اتاق معاملات ارزی و بازار آزاد در روزهای آینده کمتر می‌شود، افزایش می‌یابد یا تثبیت خواهد شد؟

اعلام نرخ؛ هشت صبح هر روز

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه معامله‌ای به‌صورت نقدی در مرکز معاملات دارندگان و متقاضیان ارز صورت نخواهد گرفت، تأکید کرد: نرخ ارز در این معاملات به‌صورت روزانه تعیین می‌شود که فرمول آن انحصاراً‌ در اختیار بانک مرکزی است. به گزارش مهر، مینو کیانی‌راد در حاشیه راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی گفت: این نرخ به‌صورت روزانه از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد و بازار آزاد ملاک نیست. او افزود: تمامی متقاضیان که در اولویت سه ردیف‌های کالایی قرار می‌گیرند می‌توانند با مراجعه به ساختمان ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در میدان ولیعصر مراحل اداری را طی کرده و درصورت تأیید سیستم ثبت‌سفارش، ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

عرضه دلارهای نفتی در گام نخست

سخنگوی طرح پنجره واحد مبادلات ارزی هم گفت: نرخ معامله دیروز (دوشنبه) دلار در مرکز معاملات دارندگان و متقاضیان ارز 2404تومان از سوی بانک مرکزی تعیین شد. به گفته صمد کریمی، نرخ ارزی که دیروز در مرکز معاملات ارز مبادله شد، براساس توافقات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی بوده است و این نرخ به‌صورت روزانه از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل مستقر در اتاق معاملات دارندگان و متقاضیان ارز اعلام خواهد شد.

سخنگوی طرح پنجره واحد مبادلات ارزی افزود: با توجه به مبادلات موجود، این نرخ دیروز 2404تومان تعیین شد. وی تصریح کرد: در واقع مشتری باید پس از مراجعه به سازمان توسعه تجارت ایران ثبت سفارش کالا را انجام داده و سپس به بانک‌های عامل که ملت و کشاورزی است، مراجعه کرده تا این دو بانک با مقررات ریالی و ارزی خود و با توجه به مقررات موجود بتواند خدمات لازم را دریافت کند. به گفته کریمی، وقتی مذاکره نهایی بانک عامل با مشتری براساس ضوابط و اسناد به پایان رسید، آنگاه ریال از مشتری براساس توافقات صورت گرفته و اعلام نرخ بانک مرکزی دریافت می‌شود و در بانک خارج از کشور که در تعامل با بانک مرکزی است، دلار تحویل فروشنده خارجی خواهد شد. وی اظهار داشت: اگر مشتری در سایر بانک‌ها به غیراز ملت و کشاورزی نیز حساب داشته باشد، مشکلی به لحاظ نقل و انتقالات نخواهد داشت.

واکنش مثبت وزارت نفت

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت هم با بیان اینکه سازوکار ورود سهم 14.5درصدی شرکت نفت به اتاق ارز را بانک مرکزی تعیین می‌کند، گفت: براساس قانون، بانک مرکزی از طریق حساب‌های خود به حساب‌های شرکت نفت پول واریز می‌کند. به گزارش فارس، محسن خجسته‌مهر افزود: صنعت نفت همه منابع ارزی و ریالی خود را از طریق بانک مرکزی دریافت می‌کند و به همین دلیل بانک مرکزی سازوکار عرضه و تأمین این منابع را اعلام خواهد کرد. وی تصریح کرد: ما طبق قانون بودجه عمل می‌کنیم و قانون بودجه سال 91به ما اجازه داده است از منابع ارزی و سهم نفت از این منابع در خارج از کشور برای خرید تجهیزات یا پرداخت به پیمانکاران استفاده کنیم.

کد خبر 185688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز