دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

حمید دهقان: نخستین همایش مدیران تأسیسات پذیرایی بین راهی با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سفره خانه های سنتی کشور برگزار شد.

 حمید بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین همایش مدیران تأسیسات پذیرایی بین راهی و سفره خانه های سنتی کشور گفت :نگاه سنتی گذشته در دنیای امروز در صنعت جهانگردی پاسخگو نیست و روشها و مدل های قدیمی دیگر کاربردی ندارد و باید با بهره مندی از روشهای علمی به سفر به عنوان یک ضرورت اجتماعی توجه شود.سفر غیر از جنبه اقتصادی، یک جنبه مهم فرهنگی نیز دارد. متصدیان اقامتگاهها در هر جای کشور اگر وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، گردشگران و مسافران نسبت به آداب و رسوم و رفتار مردم آن منطقه به دیده احترام و تحسین خواهند نگریست.

وی با تأکید بر متولی بودن دولت در امر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، اجرای آن را از سوی بخش خصوصی عنوان کرد و یادآور شد سازمان برای فراهم کردن زمینه ها، بسترها و استانداردهای لازم صنعت گردشگری تلاش می کند و به منظور آموزش متصدیان خدمات بین شهری و اقامتگاهها با دستاوردهای نوین این صنعت با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه هایی را در دست اجرا دارد.

محمد شریف ملک  زاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سخنان خود برگزاری نخستین همایش مدیران تأسیسات پذیرایی بین راهی و سفره خانه های سنتی را گام مؤثری در بررسی مشکلات صنفی و بهبود کیفیت خدمات عنوان کرد و گفت: در این همایش معاونان گردشگری استان های کشور نیز حضور دارند و مدیران رستوران های میان راهی و سفره خانه های سنتی نیازها و مشکلات صنفی خود را با مسئولان هر استان بررسی می کنند و با رفع موانع در راه توسعه و پیشرفت خدمات خود و جلب رضایت گردشگران نتایج مطلوبی به دست خواهند آورد.

ملک زاده، به مدیران و متصدیان خدمات بین شهری یادآور شد در فضاسازی محیط کار خود سعی وافر داشته باشند و نقاشی ها و خوشنویسی هایی از شعرا و بزرگان ادب و هنر در اقامتگاهها نصب کنند؛ سنت پسندیده ای که در گذشته در رستورانها و سفره خانه ها مرسوم بوده، ولی متأسفانه به تدریج به فراموشی سپرده شده است. وی افزود: معماری سنتی کشور، تنوع غذایی همراه با رعایت بهداشت، آموزش متصدیان و اخلاق نیکو، قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری است که رضایت هر گردشگری را تأمین می کند.

معاون گردشگری سازمان در بخش پرسش و پاسخ در مورد مشکل اتحادیه سفره خانه های سنتی و رستوران ها گفت: سفره خانه های سنتی باید اتحادیه های مستقل خود را تشکیل دهند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای موسیقی سنتی در سفره خانه ها اظهار داشت: اجرای موسیقی سنتی در همه مراکز گردشگری بلامانع است و هنگامی که یک مدیر سفره خانه سنتی در شاندیز مشهد از دریافت عوارض شیشلیک در شاندیز و طرقبه سخن گفت و اظهار نمود که پس از غیرقانونی اعلام شدن آن از سوی دیوان عدالت اداری شهرداری هنوز هم از سفره خانه ها عوارض شیشلیک دریافت می کند، معاون گردشگری سازمان با برقراری ارتباط تلفنی با مسئولان امر از آنان خواست از ادامه این موضوع خودداری شود.

بنا به همین گزارش، جمشید حمزه زاده مدیرکل تدوین استانداردهای فنی و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برگزارکننده این همایش بود، طی سخنانی آمادگی اداره تحت نظارت خود را برای رفع مشکلات صنف اعلام کرد و گفت: کمیته ای با شرکت گروهی از کارشناسان و مدیران رستورانهای بین راهی و سفره خانه های سنتی به منظور بررسی مشکلات و موانع تشکیل شده که سامان دهی واحدهای پذیرایی و تشکیل اتحادیه  های واحدهای پذیرایی بین راهی و سفره خانه را در اولویت برنامه خود قرار داده است.

وی با اشاره به این که در مقابل ۲۵۹ واحد خدماتی مجاز بین راهی واحدهای غیرمجاز بیشتری به کار مشغول هستند، برای جلوگیری از مزاحمت های واحدهای غیرمجاز و برخورد قانونی با آنان تأکید کرد.حمزه زاده اظهار داشت: طرح برنامه ارزان سازی سفر آماده اجرا است و از اول شهریور با همکاری مدیران واحدهای پذیرایی در سطح کشور انجام می شود و مدیران واحدهای پذیرایی و اقامتگاهها از تسهیلاتی که برای مسافران دارند مردم را آگاه می کنند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تأسیس مجتمع های بین راهی حمایت می کند و با هماهنگی هایی که با وزارت راه و ترابری به عمل آمده تسهیلات قابل ملاحظه ای برای سرمایه گذاران در این زمینه منظور شده است.

حمزه زاده اعلام کرد: ستاد نظارت بر سفرها که در گذشته در ایام نوروز به صورت مقطعی تشکیل می شد، از ۱۴ تیرماه سال جاری دایمی شد و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به پرسشهای مسافران و راهنمایی گردشگران است.

در این همایش صادقی لاریجانی از مدیران اتحادیه های رستورانهای بین راهی مازندران مشکلات و نیازهای صنف را بیان کرد و در پایان این نشست هریک از مدیران خواسته های خود را اعلام کردند و معاون گردشگری سازمان، رسیدگی به مشکلات آنان را به مدیران مربوط مورد تأکید قرار داد.

کد خبر 1857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز