دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

احمد دهقان: احمد دهقان از آن دست نویسندگانی است که جنگ را از نزدیک و با تمام تلخی‌ها و دردهایش دیده و به دنیای داستان آورده است.

احمد دهقان


اصرار او برای نمایش سختی‌ها و تلخی‌های جنگ این نویسنده را تا مرز شکلی از ناتورالیسم پیش می‌برد و در آثارش به روشنی مشهود است.

دهقان لحظه‌لحظه شهادت و مجروحیت و قرارگرفتن در تلخ‌ترین لحظات را در داستان‌هایش توصیف می‌کند و شاید به همین علت هم توانسته است در بین مخاطبان علاقه‌مند به ادبیات داستانی دفاع‌مقدس، جایگاهی ویژه به‌ دست آورد. این جایگاه با رمان معروف «سفر به گرای 270درجه» در سال 75شروع شد، هرچند که دهقان پیش از آن، چهار کتاب دیگر نیز منتشر کرده بود؛ «ماموریت تمام»، «لحظه‌های اضطراب»، «روزهای آخر» و «ستاره‌های شلمچه».

بعد از سفر به گرای 270درجه و شاید موفقیت این رمان، راه دهقان کمی روشن‌تر از قبل ادامه یافت. او که احتمالا خودآگاه یا ناخودآگاه دریافته بود تصویر روشن و با جزئیات تلخی‌های جنگ مخاطب بیشتری دارد، تا سال83 فقط یک کتاب دیگر منتشر کرد که در سال78 با نام «هجوم» به بازار آمد. هرچند که همزمان با سفر به گرای 270درجه، در سال75 کتاب دیگری نیز با نام «گردان چهارنفره» از او منتشر شده بود. در سال83 کتاب جنجالی و موفق «من قاتل پسرتان هستم» منتشر شد.

این مجموعه داستان به‌ویژه داستان من قاتل پسرتان هستم، نام دهقان را یک‌بار دیگر سر زبان‌ها انداخت و این بار نیز درست به همان علت قبل؛ نمایش تصویر روشنی از تلخی‌های جنگ. البته این بار با رگه‌های پررنگ اجتماعی و مسائل سال‌های بعد از جنگ. «دشت‌بان» و «پرسه در خاک غریبه»، دو کتاب دیگر دهقان هستند که هر دو در سال 88منتشر شدند. احمد دهقان 46ساله مهندسی برق خوانده و فوق‌لیسانس مردم‌شناسی هم دارد.

کد خبر 185595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز