پس از ثبت باغ‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو معاون میراث فرهنگی کشور گفت: باغ‌های کشمیر هند به پرونده ثبت جهانی باغ‌های ایرانی الحاق می‌شود.

باغ کشمیر هند

 به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود علویان صدر افزود: به‌منظور تهیه پرونده‌های زنجیره‌ای میراث چند ملیتی، با کشور هند وارد مذاکره شدیم تا با تهیه پرونده‌ای منسجم، باغ‌های تاریخی کشمیر را به پرونده ثبت جهانی باغ‌های ایرانی الحاق کنیم. وی گفت: از نخستین سده‌های هجری، باغ‌سازی‌ به شیوه ایرانی به فراسوی مرزها رفته و با گذشت زمان گستره خود را وسیع‌تر کرده است.

علویان صدر ادامه داد: باغ‌های آندلسی و باغ‌های باربری کشمیر نمونه‌ای از باغ‌هایی هستند که تحت‌تأثیر باغ‌سازی‌ ایرانی شکل گرفته‌اند و با توجه به همین همگونی و هم‌پیوندی معماری و طراحی درصدد تشکیل یک پرونده میراث چند ملیتی هستیم. علویان صدر با اشاره به چند ویژگی اصلی این باغ‌ها افزود: باغ‌های فوق به‌عنوان بخش مهم معماری، عمارت‌ها را به شکل مستطیلی احاطه می‌کند به‌صورتی که تمامی جوانب اصلی بنا با فضای سبز قرینه بوده و از میان آنها جوی‌های کوچکی می‌گذرد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: باغ‌های تاریخی کشمیر هند و ایران مفهوم عرفانی و مذهبی طبیعت را منعکس می‌کنند و همین مولفه‌های معنوی باعث شد با مسئولان هندی وارد مذاکره شویم.

کد خبر 185421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز