گروه دانش و سلامت: انتشار گزارشی درباره تأثیر مصرف ذرت تراریخته بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، زنگ‌های خطر را برای تمام کشورها ازجمله ایران در مورد مصرف بی‌رویه اینگونه محصولات تغییر ژنتیک داده شده به صدا درآورده است.

ذرت

ایران یکی از کشورهای دارای مصرف بالای ذرت تراریخته در دنیا ست.آنـطور که روز گـذشتـه اغـلب خبرگزاری‌های معتبر دنیا گزارش دادند تحقیقی که به تازگی منتشر شده است‌ نشان می‌دهد که ذرت‌های تراریخته خطر ابتلا به سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آتلانتیکوی فرانسه، سیل اریک سرلینی در تحقیق خود نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از آن درصورت مصرف ذرت تراریخته در موش‌ها افزایش می‌یابد. طبق نتایج این مطالعه علمی،‌ وی معتقد است که خطر ابتلا به این بیماری با مصرف این نوع ذرت بین انسان‌ها بیشتر خواهد بود.سرلینی پیش از این نیز کتابی با عنوان خوکچه‌های هندی تالیف کرده که در آن در مورد همین مسئله مطالعات و تحقیقات خود را مطرح کرده است. وی در کتاب خود این سؤال را مطرح می‌کند که چه ارزشی می‌توان برای تغییرات ژنتیک داده‌شده به ذرت‌ها قائل شد.

ذرت‌های تراریخته با ژن BT تلفیق و حاوی پروتئین1Bb 3Cry هستند. این پروتئین سبب می‌شود که آفات درصورت تغذیه از این نوع ذرت‌ها، نابود شوند. این ذرت‌های مهندسی شده از سال 2003وارد بازار شدند و قرار بود که انقلابی در مقابله با آفات به‌وجود آورند.امروزه تولید این نوع ذرت‌ها را اقدامی شکست خورده می‌دانند، زیرا همان آفاتی که قرار بود توسط ذرت‌ها نابود شوند، توانسته‌اند خود را با این ذرت‌ها تطبیق، از آنها تغذیه و جمعیت‌های خود را با تکیه بر آنها بازسازی کنند و افزایش دهند که به معنی پیدایش نسل جدیدی از آفات مقاوم به سموم یا همان ابرآفات است.

اکثر مجامع علمی معتقدند که قوانین علمی بکار برده شده در این تحقیق، مناسب نیستند؛ چراکه سرلینی ذرت تراریخته را طبق قوانین علمی که معمولا برای آزمایش‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند آزمایش کرده است. این قوانین در مورد مواد غذایی کاربرد ندارد. از سوی دیگر، سرلینی ذرت‌های تراریخته را به موش‌ها خورانده است اما افرادی که ذرت تراریخته خورده باشند، مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.

برخی از مواد غذایی تراریخته در غذاهای مصرفی بین انسان‌ها جایگاهی ندارند و تنها برای حیوانات مصارف غذایی دارند. پیش از این نیز آزمایش‌هایی روی موش‌هایی که ذرت تراریخته مصرف کرده بودند،‌ انجام شده بود. نتایج حاصل از این آزمایش‌ها نیز میزان ابتلا به سرطان را بین این موش‌ها قابل توجه دانسته بود. این تحقیق تازه منتشر شده، می‌تواند شروعی برای بحث‌ها و مطالعات علمی باشد.

گیاهان تراریخته گیاهانی هستند که از نظر ژنتیک در آنها دستکاری‌ها و تغییراتی صورت‌گرفته تا در برابر آفات یا کم‌آبی مقاوم شوند یا استفاده‌های دارویی یا غذایی متنوعی از آنها بشود. البته در کنار فوایدی که برای این نوع محصولات برشمرده می‌شود، دسترسی به این علم و امکانات حاصل از آن، خالی از خطر و اشکال نیست.برخی از کارشناسان می‌گویند:

اینکه مصرف محصولات تراریخته خطرساز خواهد بود یا نه، احتیاج به سال‌ها تحقیق آن هم از سوی مؤسسات واجد شرایط، مطمئن و بی‌طرف دارد و به این سؤال که آیا تغییرات ژنتیک به انسان منتقل می‌شود یا نه، خیلی صریح و واضح نمی‌شود پاسخ داد. به زعم کارشناسان، دسترسی به توسعه از راه زیست فناوری به همان میزان که شیرین و دلچسب است؛

عدم‌تدوین قوانین مستحکم و نظارت دقیق و بی‌اغماض بر اجرای آن و تخلفات احتمالی یا احیاناً سهل انگاری، می‌تواند سلامت شهروندان را تحت‌الشعاع قرار دهد. از این‌رو در تمام نقاط جهان برای پیشگیری از وقوع این مخاطرات، قوانین کنترل‌کننده و سختگیرانه‌ای بر این فرایند پیچیده نظارت و عوارض و پیامدهای آن را کنترل می‌کند. به‌منظور استفاده ایمن از فواید و مزایای این فناوری، مجموعه تدابیر و مقرراتی اتخاذ شده است که به آن ایمنی زیستی می‌گویند.

کد خبر 185271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز