همشهری آنلاین: فوق تخصص گوارش و کبد، کم خونی را یکی از علایم سرطان روده عنوان کرد و به افراد مبتلا به کم خونی توصیه کرد که از مصرف خودسرانه قرص آهن پرهیز کنند

افرادی که کم خونی دارند از مصرف خودسرانه قرص آهن بپرهیزند

به گزارش ایرنا، دکتر ناصر ابراهیمی دریانی افزود: افرادی که دچار کم خونی هستند، نباید خودسرانه قرص آهن مصرف کنند و با انجام آزمایش ابتدا علت کم خونی خود را مشخص و آنگاه اقدام به درمان کم خونی خود کنند.

وی به کم خونی در مردان اشاره کرد و گفت: کم خونی در مردان می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان روده باشد که در این باره مردان باید کم خونی خود را جدی گرفته و در پی علت اصلی آن باشند.

دریانی با بیان آنکه سرطان روده در ایران رو به افزایش است، گفت: چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها، سرطان روده بزرگ است که طی 20 سال اخیر در ایران افزایش داشته است.

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: یکی از بیماری‌های شایع در ایران کولیت زخمی و کولون است، این بیماری در کشور به شدت رو به افزایش است.

وی گفت: مطالعات نشان داده هر چه که روش زندگی و نوع تغذیه ما به مردم غرب نزدیک می‌شود، بیماری‌هایی که در آن جوامع شایع است در کشور نیز روندی روز به افزایش می‌گذارد.

دریانی با اشاره به بیماری کولیت اولسروز، ادامه داد: این بیماری بیشتر در افراد جوان جامعه دیده می‌شود در این بیماری روده بزرگ دچار التهاب و زخم می‌شود.

وی افزود: کولیت اولسروز می‌تواند تظاهراتی چون اسهال خونی، دل درد شدید، زرد پیچ، درد مفصل و گرفتاری های پوستی و ضایعات پوستی، تورم و قرمزی چشم ایجاد کند.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان آنکه متاسفانه این بیماری تا آخر عمر فرد را گرفتار خواهد کرد، ادامه داد: این بیماری زمینه ژنتیک دارد و مهمترین مشکلی که بیمار دارد آن است که هر چند یکبار مجدد عود می‌کند و درمان این بیماری قطعی نیست.

به گفته وی سرطان معده از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش است که در ایران شایع است و این درصورتی است که سرطان مری در چند سال قبل شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش بوده است.

دریانی افزود: نقش تغذیه در ایجاد سرطان روده بزرگ و سرطان کولون از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که افزایش مصرف چربی حیوانی و کاهش مصرف فیبر غذایی در ایجاد این سرطان دخیل است.

وی یکی از موارد ایجاد سرطان در روده بزرگ را مساله ژنتیک عنوان کرد و گفت: به بیمارانی که در خانواده آنان یکی از افراد فامیل دچار سرطان روده شده‌اند توصیه می‌شود بررسی و آزمایش‌های دوره‌ای را انجام دهند.

کد خبر 192822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز