گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: تعدادش به اندازه یک آبشار سانتریفیوژ است، 164تا! اما هر چه که در راه‌اندازی آن اصرار است، دیروز در صحن علنی مجلس در پذیرفتن این یکی انکار بود.

خیلی از 164نماینده‌ای که گفته می‌شد نامه حمایت از سعید مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی را امضا کرده‌اند از زیر بار امضاهایشان شانه خالی کرده و گفته‌اند که نامه‌ای با محتوای دیگر را امضا کرده‌اند. هیأت رئیسه مجلس هم که این قصه را دیده می‌خواهد فکری به حال امضاهایی کند که هر از گاهی به اسم نمایندگان پای نامه‌ای، بیانیه‌ای یا اطلاعیه‌ای می‌نشیند.

ماجرا از آنجا شروع شد که برخی خبرگزاری‌ها نوشتند که 164نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از ابقای سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی تشکر کرده‌اند. این در حالی است که تا شش ماه قبل مجلس هشتم کمر به استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌خاطر انتصاب مرتضوی بر یکی از ثروتمندترین سازمان‌های دولتی بسته بود.

گذشته از معدود نمایندگانی که دلایل خود را در امضای این نامه با خبرگزاری‌ها در میان گذاشته بودند، تعدادی از نمایندگان دیروز به علی لاریجانی رئیس مجلس شکایت برده و ادعا کردند که پای نامه‌ای را که در حمایت از تغییر عنوان تأمین اجتماعی از صندوق به سازمان بوده، امضا کرده‌اند اما این نامه تبدیل به نامه حمایت از سعید مرتضوی شده است. لاریجانی دیروز در واکنش به این ادعا اظهار داشت: اگر دستگاه مربوطه چنین خبطی کرده باشد مجلس باید با این دستگاه برخورد کند.

این ماجرا یادآور امضاهایی است که نمایندگان پای برخی بیانیه‌ها و نامه‌ها می‌زنند و بعضا محل سوءاستفاده برخی نهادها، سازمان‌ها و اشخاص هم شده است. ماجرای استیضاح وزیر پیشین کشور و امضاهایی که ذیل عنوان کمک به مساجد برای انصراف نمایندگان از استیضاح او گرفته می‌شد از نمونه آنهاست. پیش از آن نیز در مجلس هفتم نامه‌ای با 250امضا در حمایت از عبدالله جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد منتشر شد که اعتراض‌هایی را برانگیخت.در آن مقطع یکی از تشکل‌های دانشجویی به گلایه از مجلس برآمده بود که چگونه است که در حمایت از فلسطین فقط 170امضا جمع می‌شود و در حمایت از جاسبی 250امضا؟

تندترین جملات را دیروز احمد توکلی که خود از اصلی‌ترین طراحان استیضاح وزیر کار به‌خاطر انتصاب مرتضوی به این سمت بود ایراد کرد و گفت که 164نفر از نمایندگان نامه‌ای را در حمایت از قاضی معلقی که در پرونده مهم ملی متهم بزرگی است امضا کرده‌اند. برای مجلس خیلی بد است که یک عده از نمایندگان از یک نفر که متهم است حمایت کردند.

اشاره توکلی به اتهاماتی بود که به سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در ماجرای حوادث کهریزک وارد است. چنان‌که عبدالحسین روح الامینی پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک نیز روز گذشته به واکنش برخاست که‌ای کاش این نامه به همراه اسامی امضا‌کنندگان آن برای اطلاع بیشتر افکار عمومی منتشر شود.

حمایت کوچک‌زاده از مرتضوی

با این همه بودند نمایندگانی که دیروز در صحن علنی از اقدام خود در حمایت از مرتضوی حمایت کرده و ادعای همکارانشان را مبنی بر اینکه محتوای نامه تغییر کرده است رد کردند. مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در تذکری اعلام کرد که افتخار می‌کند زیر نامه‌‌ای را که تلاش‌های قاضی مرتضوی را ستایش کرده بود امضا کرده است.

کوچک‌زاده با بیان اینکه چرا در مجلس فضا اینقدر علیه قاضی مرتضوی است اظهار داشت: یک روز به بهانه اینکه قول شرف داده و به آن عمل نکرده در مجلس به او بی‌شرف می‌گویید و روز دیگر می‌گویید قاضی برکنار شده است. کوچک‌زاده گفت: چرا بنده حق ندارم زیر نامه تشکر از قاضی مرتضوی را امضا کنم ولی شما حق دارید آقای موسویان را جاسوس بنامید و فردا هم اعلام برائت کنید؟ اشاره او به مطالبی بود که سایت الف منتسب به احمد توکلی درباره حسین موسویان از رایزنان سابق هسته‌ای کشور منتشر کرده بود و سپس از او عذرخواهی کرد.

دیروز عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه گفت: درصورت اثبات اتهام کارمند سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه امضای نمایندگان تحت عنوانی جمع‌آوری و تحت عنوان دیگری منعکس شده، مجلس برخورد قانونی خواهد کرد.

کد خبر 185177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز