همشهری آنلاین: «محسن اسماعیلی» رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه توهین به مقدسات در قوانین بین‌المللی یک جرم رسانه‌ای محسوب می‌شود، گفت: صدور قطعنامه در محکومیت اقدام توهین‌آمیز اخیر باید در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار گیرد.

mohsen esmaeeli

به گزارش همشهری آنلاین، «محسن اسماعیلی» عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام درباره چرایی تکرار ارتکاب غرب و رژیم صهیونیستی به توهین به مقدسات اسلامی، گفت: تکرار چنین اقداماتی در مقاطع زمانی مختلف نشان از یک حرکت حساب‌شده و هدفمند دارد چراکه موج بیداری اسلامی آنها را عصبانی کرده و همین عامل موجب چنین اقدامات جنون‌آمیزی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی اخبار در رسانه‌های مختلف جهان مربوط به بیداری اسلامی و موفقیت مسلمانان است، اظهار داشت: این‌ گونه اقدامات برای تغییر گفتمان حاکم بر جهان است تا توجه مسلمانان و افکار عمومی جهان منحرف شود تا در مقابل این حرکت اسلامی قد علم کند.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه سردمداران آمریکا به از هم‌گسیختگی مدنی خود اعتراف کرده‌اند، گفت: از هم‌گسیختگی اخلاقی و مدنی در این کشور منجر به انتشار فیلم موهن شده است.

اسماعیلی با اشاره به سخنان بی‌پایه و اساس وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص فیلم اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام (ص) گفت: به لحاظ آزادی بیان نمی‌توان جلوی چنین فیلمی را گرفت، در ماده 29 اعلامیه حقوق بشر که محققان به آن استناد کرده‌اند به صراحت تاکید شده که تمام آزادی‌ها از جمله آزادی بیان تابع محدودیت‌هایی است که در قانون ملی کشورها مشخص می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: شناخت حقوق دیگران و جلوگیری از ایجاد اختلال در نظم عمومی باید در آزادی بیان و محدودیت‌های قانونی کشورها لحاظ شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تحریک احساسات یک میلیارد و 600 میلیون نفر مسلمان به‌ معنای بر هم زدن امنیت نیست، افزود: در این قضیه تنها احساسات مسلمانان تحریک نشده بلکه مسیحیان نیز پا به پای مسلمانان در اعتراض به این اقدام واکنش نشان داده‌اند.

اسماعیلی همچنین با اشاره به بند سوم میثاق حقوق بین‌الملل که در رابطه با آزادی بیان است، اظهار داشت: توهین به مقدسات در قوانین بین‌الملل یک جرم رسانه‌ای محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه برخلاف معمول، دولت آمریکا و ماموران این کشور از اینگونه اقدامات حمایت می‌کنند و فرد متهم را به دستگاه قضا معرفی نمی‌کنند و این در حالیست که اگر آمریکا می‌خواهد ردپای خود را از این موضوع پاک کند باید فرد مورد نظر را مجازات نماید.

اسماعیلی بیان کرد: ما انتظار داریم مسئولان دولت آمریکا خودشان را در مقابل افکار عمومی دنیا محفوظ نکنند و بهتر است خودشان نسبت به این قضیه اقدام کند، نظام حقوقی آمریکا باید عاقلانه رفتار کند تا نیازی به مراجعه به مراجع بین‌الملل نداشته باشد .

وی همچنین اضافه کرد:‌ باید در سطح بین‌الملل در مجمع عمومی صریحا قطعنامه‌ای صادر شود تا اینگونه اقدامات صورت گرفته علیه بشریت محکوم شود، بنابراین باید این پیشنهاد در اجلاس مجمع عمومی در دستور کار قرار گیرد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید در اساسنامه دادگاه بین‌المللی کیفری توهین به ادیان جرم محسوب شود، اظهار داشت: سازمان کنفرانس اسلامی، وزرای خارجه، وکلا و حقوقدانان تمام کشورهای اسلامی باید راه‌های حقوقی را برای پیگیری مداوم اینگونه مسائل مطرح کنند.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) ابراز امیدواری کرد که مراجع بین‌المللی به سرعت جلوی این گونه اقدامات موهن را بگیرند و به وظایف حقوقی خود در این زمینه جامه عمل بپوشانند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وظیفه مسلمان در مقابل این اهانت چیست،‌ اظهار داشت: مسلمانان بسیار هوشمندانه در مقابل این مسئله موضع‌گیری کردند و با اتحاد به اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز دست زدند.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها پیش از اینکه به اهرم حقوقی نیاز داشته باشند باید با استفاده از اهرم‌های سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهند، افزود: دولت‌های مسلمان باید روابط خود را با آمریکا قطع و با سرعت بیشتری به وظیفه خود عمل کنند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی محسن اسماعیلی

کد خبر 185131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز