گروه اجتماعی - مینا شهنی: نخستین مرکز ترک اعتیاد شیشه ویژه‌ زنان با نام بهبودی مهر مادر در ورامین راه‌اندازی شد.

اعتیاد

این مرکز ظرفیت سرویس‌دهی به 40نفر را به‌طور همزمان دارد و به‌عنوان نخستین کمپ ترک شیشه و تنها مرکز مراجعه زنانی است که معتاد به شیشه هستند. خانواده‌های زنان و دختران معتاد به شیشه می‌توانند برای پذیرش، بستری و درمان افراد معتاد به این کمپ مراجعه کرده و از کارشناسان کمک بخواهند. مدت اقامت در کمپ بهبودی مهر مادر از یک تا 3‌ماه است که این زمان بسته به شرایط روحی و جسمی فرد متفاوت است اما حداکثر زمان اقامت سه ‌ماه است و اداره این کمپ عموما توسط معتادان بهبود یافته انجام می‌شود.

فرید براتی سده مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با حضور در محل این کمپ گفت: هفت تا 9درصد جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل تاسیس مراکز ترک اعتیاد زنان از اهمیت برخوردار است. او با اشاره به حضور 15زن برای مراقبت در این مرکز توضیح داد: مددجویانی که در حال حاضر در این مرکز نگهداری می‌شوند از گروه زنان معتادی هستند که در هنگام برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران از سوی نهادهای مسئول از سطح خیابان‌های شهر جمع‌آوری شده و به این مرکز منتقل شده‌اند.

براتی سده با ابراز نگرانی از ابتلای این گروه از معتادان به بیماری‌های متفاوت گفت: افراد ساکن در این کمپ مرحله غربالگری را پشت سر نگذاشته‌اند و علاوه بر علائم روان‌پریشی (توهم و هذیان) به بیماری‌های جسمی نیز مبتلا هستند و با اینکه تیم وزارت بهداشت مسئولیت انجام غربالگری را بر عهده گرفته اما در این زمینه همکاری لازم انجام نشده است. یکی از معتادانی که در این مرکز تحت مراقبت قرار دارد گفت: خانواده‌ام برای ترک، من را به این‌جا تحویل داده‌اند و بیشتر از 20روز است که در این مرکز اقامت دارم دوره ترک فیزیکی‌ام تمام‌شده در حال حاضر هر روز جلسه دارم و سعی می‌کنم تا مشکلاتم را حل کنم. البته هنوز خیلی زود است که به برگشت به خانه فکر کنم اما مادرم گفته هر وقت درمانم را کامل کنم مرا به خانه می‌برد.

دختر 25ساله دیگری گفت: من دوست دارم ازدواج کنم و می‌دانم که اگر خوب شوم می‌توانم سرکارم برگردم و در مانتو فروشی کار کنم، همه‌ ما می‌دانیم که بیرون از اینجا باز هم موقعیت‌هایی پیش می‌آید که ممکن است ما را دچار مشکل کند اما امیدوارم که همه‌مان اینقدر قوی شده باشیم که بتوانیم از پس مشکلات‌مان بر بیاییم.

یکی از مشکلات زنان معتاد این است که آنها به بیماری‌های اعصاب و روان دچار هستند و پس از ترک اعتیادشان می‌بایست تحت مراقبت دائمی روانپزشک‌ باشند تا بیماری‌شان کنترل شود. به گفته‌ مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی، بیش از شش‌‌ماه است که هنوز حتی ریالی هم برای پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص نیافته است و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تنها پرداخت یک میلیارد و 300میلیون تومان را وعده داده و اعتباری که برای یک سال سیستم درمان اعتیاد اختصاص یافته، یک چهارم دستمزد یک فوتبالیست است. طرح‌های سازمان بهزیستی برای حمایت از معتادان بهبود یافته ‌ به‌خاطر نبود اعتبار اجرا نشده‌ و هماهنگی در این زمینه انجام نشده است.

کد خبر 185034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز