گروه دانش و سلامت : نخستین جشنواره شکوفا «شهروند کارآفرین و فناوری اطلاعات» که توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود، با برگزاری نشست تخصصی دبیران کمیته‌های علمی جشنواره و معاونان امور اجتماعی و فرهنگی مناطق 22گانه شهرداری تهران کلید خورد.

رایانه

به گزارش خبرنگار همشهری، در این نشست که در ایوان شمس برگزار شد، دکتر محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه شعار شهرداری تبدیل از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی است سعی داریم با بازسازی هویت محلات به این هدف برسیم و اقدامات متعددی در این راستا انجام شده، مانند تهیه 370جلد کتاب برای محلات، تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و موارد مشابه.

وی با اشاره به راه‌اندازی سراهای محلات در تهران گفت: چون رویکرد مشارکت‌جویانه داشتیم، گفتیم فضاهایی را به‌وجود آوریم که به محلات هویت بدهیم. این سراها دارای فضاهای مختلف هستند، اما برای این سراها به‌دنبال استخدام نیرو نبوده‌ایم لذا انتخاب شورایاری‌ها را برگزار کردیم و اینها نمایندگان مردم در محلات شدند.دکتر ایازی اظهار داشت: همچنین هر محله یک هیأت امنا دارد که از اقشار مختلف هستند و آنها یک نفر را به‌عنوان مدیر محله انتخاب کرده‌اند. هیأت امنا در واقع پارلمان محله است.

قوه مجریه ما مدیر محله است که با رأی غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود. شش کارگروه هم در محلات تعریف کردیم که عبارتند از: فرهنگ و هنر، سلامت، مشارکت‌های اجتماعی، ورزش، آموزش شهروندی و ایمنی. وی افزود: درون سرای محله نیز ساختاری تعریف کردیم که شامل 13خانه است. مانند: خانه‌های فرهنگ، قرآن، کتاب، آی‌تی، سلامت، ورزش، پژوهش، کارآفرینی، مشارکت‌های اجتماعی، تصمیم و دوام.

به گفته وی این خانه‌ها زمینه‌ای شد که مردم به سرای محلات مراجعه کنند و هر فردی از مردم برود به این خانه‌ها و درون آن فعالیت کند. در سطح خانه‌ها نیز جشنواره‌هایی را طراحی کردیم، مثلا در حوزه فرهنگ جشنواره شمسه را طراحی کردیم که قریب به 150هزار نفر در این مسابقه شرکت و 200هزار اثر ارسال کردند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: در حوزه آی‌تی نیز علاوه بر طراحی و اجرای نخستین جشنواره ساب پرتال‌های تهران که سال گذشته برگزار شد و امسال نیز ادامه دارد، جشنواره شکوفا طراحی شده است.

در این چارچوب هفت کانون در محلات طراحی کرده‌ایم که شامل کانون‌های حوزه فناوری اطلاعات، مانند: مهارت‌های رایانه‌ای، وبلاگ‌نویسی، رسانه‌های دیجیتال، طراحان گرافیک، بازی‌های رایانه‌ای و برنامه نویسی موبایل و روباتیک است. ثبت نام در این کانون‌ها شروع شده است و تا الان 45هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. وی از مردم دعوت کرد که در این کانون‌های حوزه فناوری اطلاعات ازطریق مناطق 22گانه شهرداری و سراهای محلات یا از طریق سایت‌ مای‌تهران www.mytehran.ir ثبت‌نام کنند.

در ادامه این نشست دکتر بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیرکمیته علمی بازی های رایانه‌ای با اشاره به اینکه اکنون ایران دارای 110بازی رایانه‌ای داخلی است، اظهار داشت: تا‌کنون این بنیاد از ساخت 200بازی رایانه‌ای داخلی حمایت کرده است. وی افزود: از این لحاظ ایران در میان تمام کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه رتبه اول ساخت بازی‌های رایانه‌ای را دارد اما با وجود این 95درصد بازی‌های مصرفی گیمرهای ایرانی ساخت خارج است.‌

دکتر علی‌اکبر جلالی نیز مهم‌ترین معضل فعلی فضای فناوری اطلاعات در ایران را مسئله پهنای باند ذکر کرد و گفت: برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور نیازمند توسعه پهنای باند برای مردم و تسهیل دسترسی صاحبان کسب و کارها به اینترنت هستیم. مهندس نصرالله جهانگرد نیز به‌عنوان دبیر کمیته علمی یکی از کانون‌های جشنواره تکفا با تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در حوزه فناوری اطلاعات آن را دارای قابلیت الگو شدن میان کشورهای منطقه و بلکه جهان دانست و اظهار داشت: با تکیه بر این تجربه و پیاده‌سازی‌ الگوی مدیریت فناوری اطلاعات و شهرالکترونیک در شهرداری تهران برای کل کشور می‌توان به وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران سامان بخشید.

مهندس مسعود سیرتی، دبیر اجرایی جشنواره شکوفا نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: برای هر یک از بخش‌های هفت‌گانه جشنواره شکوفا یکی از مناطق شهرداری تهران به‌عنوان ستاد و دبیرخانه اجرایی تعیین شده و با کمک استادان دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌شود زمینه‌های لازم برای مشارکت هرچه وسیع‌تر شهروندان در این جشنواره فراهم شود.

کد خبر 185019
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز